חדשות

מקרה מוות בארה"ב כתוצאה מסיבוך הדבקה ב"זיקה"; מומחים צופים זינוק במקרים בקיץ

המרכז למניעת ולבקרת מחלות בארה"ב (CDC) פירסם אתמול נתונים בנוגע להתפרצות הנגיף עד כה, ביניהם 683 מקרים מאושרים של הידבקות ב"זיקה" בפורטו-ריקו, מהם מקרה אחד שהסתיים במוות כתוצאה מתגובה חיסונית נדירה לנגיף ושבעה מקרים של גייאן-בארה במבוגרים

יתוש אדס מצרי, המעביר את נגיף ה"זיקה" (צילום: אילוסטרציה)

המרכז לבקרת ולמניעת מחלות בארה"ב (CDC) פירסם אתמול (שבת) דיווח על מקרה ראשון בארה"ב של אדם שמת בגלל סיבוכים מזיהום שמקורו בנגיף ה"זיקה". האיש, בשנות ה-70 לחייו, מת בפברואר בפורטו-ריקו, אבל רק בסוף השבוע הסתיימו הבדיקות שאישרו את הקשר בין מותו לבין הדבקות בנגיף.

המוות התרחש 24 שעות לאחר שהחולה אושפז. הוא מת מדימום פנימי חריף כתוצאה מתגובה חיסונית נדירה לנגיף. כיום יש בפורטו-ריקו 683 אנשים שלגביהם קיים אבחון מאושר שנדבקו ב"זיקה". 89 מהם נשים הרות. 14 מהנשים כבר ילדו וכל התינוקות בריאים, נמסר על ידי ה-CDC.

מבין 17 האנשים שאושפזו בפורטו ריקו, 7 פיתחו את ביטויי תסמונת גייאן-בארה (שיתוק) כשבועיים לאחר שנדבקו בזיהום שמקורו בנגיף.
החולה שמת, כאמור, פיתח תופעה נדירה של immune thrombocytopenic purpura. זו מחלה דומה לתסמונת גייאן-בארה, בה הזיהום שמקורו בנגיף מעודד תגובה חיסונית קיצונית של הגוף, שבה נוצרים נוגדנים שתוקפים את התאים של החולה עצמו. בעוד שבגייאן-בארה התקיפה היא נגד העצבים, בתסמונת הנ"ל התקיפה היא של הטסיות, מה שגורם לקרישת דם מואצת.

האיש, בשנות ה-70 לחייו, מת בפברואר בפורטו-ריקו, אבל רק בסוף השבוע הסתיימו הבדיקות שאישרו את הקשר בין מותו לבין ההידבקות

ד"ר טיילר שארפ מה-CDC מסר, כי הבדיקה לשם אישור האבחנה התארכה משום שכללה גם את בני משפחת החולה שמת, רופאו האישי וכל הרופאים האחרים שטיפלו בו, כדי לקבל תמונה ברורה ומאומתת בביטחון שהחולה לא מת מסיבות אחרות.

הגם שמקרי מוות עקב זיהום בנגיף זיקה נדירים – הם ידועים כיום. שלושה מקרים כאלו התרחשו השנה בקולומביה. אחת הבעיות הקשורות בנושא היא הבלבול עם מוות כתוצאה מקדחת דנגי, מחלה שכיחה יותר בברזיל ובמקומות אחרים באמריקה הלטינית שתסמיניה דומים לאלה של הזיקה.

מאז שבברזיל קישרו רשויות הבריאות וגורמי הרפואה בין "זיקה" בין מקרים של מיקרוצפליה בקרב יילודים לאימהות שנדבקו בנגיף הכריז ה-WHO על מצב חירום עולמי בהקשר לזיקה.

ה-CDC מסר, כי ב-50 מדינות ארה"ב (לא כולל פורטו-ריקו, שאינה מדינה) היו עד כה 426 מקרים של חולי זיקה – אנשים שנדבקו בעת שטיילו באזורים שונים בדרום אמריקה וחזרו הביתה עם הנגיף שהתפרץ בשובם. מעטים מהם נדבקו בעקבות מגע מיני עם נשא או נשאית של הנגיף.

לדברי המרכז, מספר חולי הזיקה צפוי לעלות בקיץ הקרוב, עם ההתחממות בפלורידה ובהוואי. הבדיקה המסחרית הראשונה לאבחון מהיר של הידבקות בזיקה תהיה זמינה בארה"ב בשבוע הבא, דווח.

נושאים קשורים:  חדשות,  נגיף ה"זיקה",  תסמונת גייאן-בארה,  הדבקות,  ארה"ב,  CDC,  המרכז למניעת ולבקרת מחלות,  פלורידה
תגובות