חדשות

דחיית האישור לתרופה חדישה למחלת דושן מספקת הצצה למורכבות החלטות ה-FDA

מומחי ה-FDA דחו השבוע אישור תרופה ראשונה מסוגה לילדים חולי דושן, בנימוק כי הניסוי הקליני שהוכיח את יעילותה היה מצוצמם מדי והקיף רק 12 נבדקים ללא פלאסבו; הורים לילדים שטסו במיוחד כדי להשמיע את קולם, ולחץ רופאים ונציגי ציבור הביאו לקביעת דיון נוסף בעוד כחודש

אתר האינטרנט של ה-FDA (צילום: אילוסטרציה)

ועדה רפואית של מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) הצביעה שלשום (יום ב') ברוב של 3-7 נגד מתן אישור לתרופה חדשה, שנחשבה לראשונה מסוגה לשם טיפול במחלת דושן – מחלת ניוון שרירים של הילדות, שהיא הקשה והנפוצה ביותר מבין קבוצת מחלות השריר. שכיחות המחלה היא מקרה אחד ל-3,500 לידות והיא פוגעת רק בבנים.

דחיית האישור לשימוש בתרופה, לצד הלחצים הציבוריים מצד קבוצות חולים, חברות תרופות ומעורבות התקשורת בתהליך, חושפת חלק מהתהליך המורכב והרגיש של אישור תרופות על ידי ה-FDA בשנים האחרונות.

כמה מחברי צוות היועצים הודו לאחר ההצבעה כי הם "נקרעו" בין הצבעה מהלב לבין הצבעה מהשכל, נוכח תחינות המטופלים

ההצבעה נגד אישור לתרופה החדשה, בשם Eteplirsen, נעשתה למרות המלצות שונות ופניות שהגישו חולים, הוריהם ורופאים לא מעטים בארה"ב. התומכים במתן האישור טענו כי השימוש בה מאפשר לילדים ולנערים שלקו במחלה ללכת על רגליהם זמן רב יותר ומרחק גדול יותר מהרגיל, עד שהם נאלצים לעבור לכיסא גלגלים.

אך ההסבר שניתן לתוצאת ההצבעה של המומחים (3 נמנעו) היה, שיצרנית התרופה, חברת Sarepta, ניסתה להשיג את האישור לשיווקה על בסיס מחקר קליני יחיד שבו השתתפו רק 12 מטופלים, מבלי שמולם ניתנה תרופת דמה לקבוצת ביקורת. כמה מחברי צוות היועצים הודו לאחר ההצבעה כי הם "נקרעו" בין הצבעה מהלב לבין הצבעה מהשכל, נוכח תחינות המטופלים.

מחלת דושן (Duchenne) היא הקשה במחלות שבהן יש פגיעה בחלבוני שרידי השלד. היא קשורה בירידה בכוח השרירים, בחולשה ובעייפות בכל מאמץ. לרוב, המחלה מופיעה לצד עלייה באנזימי CK בדם. המחלה מועברת בתורשה מהאם לבן בלבד. הנשים הן נשאיות הגן הפגום. המחלה מאובחנת לרוב סביב גיל 3, כאשר הילד מראה קושי בעלייה במדרגות ולקום מהרצפה.

בין גיל 7 ל-12 החולים מאבדים את יכולת ההליכה ונזקקים לכיסא גלגלים. בהמשך מופיעה אי ספיקה נשימתית, בעשור השני של החיים, ואחר-כך פגיעה בשריר הלב. החולים מתים בגיל צעיר.

ד"ר ברוס אובביאגל (Ovbiagele), יו"ר המחלקה לנוירולוגיה באוניברסיטה הרפואית של דרום-קרוליינה, שהצביע נגד האישור, אמר ל"ניו יורק טיימס", כי בהתבסס על כל מה ששמע, התרופה כנראה עובדת היטב. עם זאת, המחקר שליווה אותה לא עמד בדרישות ה-FDA. ניסיון של צוות היועצים להמליץ על מתן האישור במסלול של "אישור מואץ" גם כשל. תוצאת ההצבעה הזו היתה 7 מתנגדים מול 6 תומכים.

ואולם, בצעד חריג הודיע ה-FDA כי הנושא יובא לדיון נוסף ב-26 במאי.

לדיון השבוע באישור התרופה הגיעו מאות חולים ובני משפחותיהם, בניסיון להשפיע על היועצים. יותר מ-40 הורים לחולי דושן הגיעו מאנגליה והודיעו כי הם מוכנים לעבור לחיות בארה"ב אם התרופה תאושר.

צוות היועצים הקדיש בצעד חריג שלוש שעות לשמיעת דברי נציגי הציבור (חולים, הורים, פעילי עמותת חולי דושן וכן רופאים) במקום השעה המוקצבת להם בדרך כלל.

בארה"ב העריכו, כי מספר חולי דושן בקרב האמריקאים הוא בין 9,000 ל-12 אלף, כאמור כולם ילדים ונערים. התרופה החדשה עשויה היתה להועיל ככל הנראה רק ל-13% מהם.

התרופה החדשה מבוססת על טכנולוגיה חדשנית בשם Exon skipping והיא מכוונת לתקן פגם גנטי כדי לאפשר לגוף ליצור צורה מתפקדת כלשהי של החלבון דיסטרופין, שאיננו מיוצר אצל החולים במחלה.

תרופה מתחרה פותחה על ידי חברת GSK, שביצעה ניסוי קליני שאליו גויסו באקראי 186 חולי דושן. שליש מהם קיבלו תרופת-דמה. הנוסחה לתרופה זאת נמכרה לחברת BioMarin, שלא השיגה אישור שימוש, כיוון שלא הצליחה לשכנע את ה-FDA ביעילותה.

ה-FDA ניסה ללחוץ על חברת "סרפטה" מקיימברידג' שבמדינת מסצ'וסטס לגייס קבוצה גדולה יותר של חולים כדי לנסות את התרופה שלה, אבל החברה השיבה לפניה כי זה לא יהיה אתי ופרקטי לבצע זאת. הנימוק שניתן הוא שהורי ילדים חולי דושן לא יסכימו להשתתף בניסוי לאחר ששמעו על יעילות התרופה, בהתחשב בכך שחלק מהנבדקים יקבלו רק תרופת דמה.

החברה מסרה, כי יעילות התרופה, הניתנת בעירוי, נבחנה על-ידי מדידת המרחק שחולה דושן עובר בהליכה במשך 6 דקות. לאחר 4 שנים שבהן טופלו משתתפי הניסוי שחברה ביצעה היא מסרה כי המרחק שעברו הילדים שטופלו בתרופה גדל ביותר מ-162 מטר.

נושאים קשורים:  חדשות,  FDA,  מינהל המזון והתרופות,  ארה"ב,  מחלת דושן,  אתיקה,  אישור שימוש,  Eteplirsen,  חברת Sarepta
תגובות
27.04.2016, 17:56

למדנו שוב ושוב שאסור לבסס רפואה על אמונה עיוורת ועל שמועות. נכון להתעקש על ניסוי רנדומיזציה עם ביקורת פלצבו. אין הצדקה לסירוב של חברת התרופות לבצע מחקר קליני אמין יותר תוך החבאות מאחורי ההורים המיואשים.

17.05.2016, 21:04

ההחלטה אינה סופית . הפסיקה הרשמית של ה -FDA תהיה ב - 26/5/16 ,
להערכתי קיים עדיין סיכוי של קצת למעלה מ- 50 אחוזים , שהתרופה המהפכנית בכל זאת תאושר - אולי עם סייגים והתניות כלשהן לגבי המשך הניסוייים והמעקב גם לאחר האישור . נחכה ונראה ...