חדשות

המרכז לבקרת מחלות: נגיף הזיקה גורם בוודאות למומים קשים בעוברים

חוקרי ה-CDC האמריקאי דיווחו כי הוכיחו את הקשר שבין הידבקות בנגיף בעת ההריון לבין תוצאות בריאותיות קשות בעוברים, הכוללות מיקרוצפליה, עיוורון ועוד

יתוש "אדס מפוספס" (צילום: אילוסטרציה)

המרכז לבקרת מחלות בארה"ב (CDC) הודיע אתמול (יום ד'), כי זיהה באופן ודאי את הקשר בין הידבקות בנגיף הזיקה במהלך ההריון לבין מומים קשים בעוברים ובתינוקות, הכוללים בין השאר נזקים נוירולוגיים ומיקרוצפליה. "זו נקודת מפנה בהתפרצות נגיף הזיקה הנוכחית", אמר מנהל ה-CDC, ד"ר טום פרידן, "עכשיו ברור הקשר בין הנגיף למיקרוצפליה".

מאז התפרצות מחלת הזיקה בחלק ממדינות אמריקה הלטינית במהלך השנה שעברה נרשם זינוק במספר התינוקות שנולדו עם מיקרוצפליה, פגם חמור הקשור בתוחלת חיים קצרה, איכות חיים ירודה ופגיעה נוירולוגית בלתי-הפיכה. יותר מ-1,000 תינוקות נולדו בברזיל ובמדינות אמריקה הלטינית האחרות כשהם סובלים מהתסמונת בשנה שעברה, דיווח ארגון הבריאות העולמי.

החוקרים מסרו כי עדיין אינם בטוחים לגבי קשר אחר עליו דווח בשנה האחרונה: בין נגיף הזיקה לבין סינדרום גיאן-בארה

ד"ר סוניה רסמוסן מה-CDC דיווחה, כי הארגון בחן את כל המקרים של מיקרוצפליה בחודש האחרון, על מנת לבדוק אם יש קשר לפתוגנים אחרים או לתנאים סביבתיים. לאחר שלא מצא כאלה, הסיק הארגון כי נגיף הזיקה הוא האחראי, מסרה. מסקנה זו נתמכת בשורת בדיקות MRI ונתיחות אחרי המוות של עוברים שנולדו עם מיקרוצפליה.

עם זאת, החוקרים עדיין אינם בטוחים לגבי קשר אחר עליו דווח בשנה האחרונה: הקשר בין נגיף הזיקה לבין סינדרום גיאן-בארה, תופעה נוירולוגית שגם בה חלה עלייה בתחלואה באמריקה הלטינית בשנה האחרונה. הסינדרום תוקף מבוגרים, וה-CDC מסר כי אין עדיין הוכחה חד-משמעית לקשר בינו לבין הנגיף.

הארגון מסר, כי חוקריו עדיין בודקים אם תזמון ההדבקה בנגיף משפיע על הסיכון אם העובר יפתח בעיות התפתחות או לא, ומהו שיעור הסיכון המדויק למיקרוצפליה בקרב עוברים לאמהות שנדבקו בנגיף בשלבים שונים של ההריון.

ד"ר פרידן מה-CDC אמר לתקשורת, כי התפרצות הזיקה מהווה איום חדש שיש להתמודד אתו. "זהו מצב חסר-תקדים", אמר בראיון לרשת CNN, "מעולם לא היינו במצב בו עקיצה של יתוש גרמה לתרחיש אימים שכזה". הרשת דיווחה כי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, חתם בימים האחרונים על צו המעניק תמריצים כספיים לחברות שיפתחו תרכיבים וטיפולים נגד נגיף הזיקה.

נושאים קשורים:  חדשות,  נגיף ה"זיקה",  מיקרוצפליה,  CDC,  המרכז לבקרת מחלות,  ד"ר טום פרידן
תגובות