ויטמין D

מחלת פרקינסון קשורה למחסור בוויטמין D ולצפיפות עצם נמוכה

רמות ויטמין D נמוכות קשורות לצפיפות עצם נמוכה בחוליות המותן והצוואר, ומטופלים עם מחלת הפרקינסון חשופים יותר למחסור בוויטמין D ולדלדול העצם ולירידה במסת העצם

פרקינסון, טומוגרפיה (צילום: אילוסטרציה)

מטרת המחקר הנוכחי היתה להעריך את צפיפות העצם (Bone mineral density) וסטטוס ויטמין D בקרב מטופלים עם מחלת פרקינסון (Parkinson's disease - PD), ולתאר את הקשר שבין ויטמין D ו-BMD לבין משתנים הקשורים למחלה.

52 מטופלים עם PD ו-39 משתתפי ביקורת גויסו למחקר זה. סולם הדירוג של הואן ויאהר (Hoehn and Yahr staging scale) שימש להערכת שלב המחלה וחלקים II ו-III של הסולם המאוחד לדירוג מחלת הפרקינסון (Unified Parkinson's Disease Rating Scale - UPDRS) העריכו את יכולת הביצוע של פעולות יומיומיות ופעילות מוטורית, בהתאמה.

צפיפות העצם בחוליות המותן וצוואר הירך הוערכה בעזרת בדיקת DEXAח (by dual energy X-ray absorptiometry). כמו כן, נמדדו רמות 25-הידרוקסיויטמין D בדם.

17 (32.7%) מטופלים היו עם דלדול עצם (אוסטאופורוזיס) ו-22 (42.3%) עם ירידה במסת העצם (אוסטיאופניה). גברים ונשים עם PD היו עם ציוני T וצפיפות עצם נמוכים יותר, באופן מובהק, בצוואר הירך, בעוד שרק נשים עם PD היו עם הבדלים מובהקים בציוני T ובצפיפות העצם בחוליות המותן, בהשוואה לביקורת.

ממוצע רמות 25-הידרוקסיויטמין D בדם היה נמוך יותר, באופן מובהק, בקרב מטופלים עם PD, בהשוואה לביקורת. נמצא קשר חיובי בין רמות 25-הידרוקסיויטמין D בדם לבין ציוני T וצפיפות העצם בחוליות המותן וצוואר הירך, וקשר שלילי עם חלקים II ו-III של UPDRS וסולם הדירוג של הואן ויאהר.

בניתוח קשרים חלקיים, שבוצע על מנת להתאים את משך המחלה, רמות 25-הידרוקסיויטמין D בדם נקשרו גם עם צפיפות העצם בחוליות המותן וצוואר הירך וציוני T בצוואר הירך, אך לא עם משתנים אחרים שנבדקו.

מחקר זה הראה, כי מטופלים עם PD היו עם רמות נמוכות יותר של 25-הידרוקסיויטמין D בדם וערכים נמוכים יותר של צפיפות עצם בהשוואה לביקורת. כמו כן, מחקר זה מצא קשר מובהק בין רמות 25-הידרוקסיויטמין D בדם לערכי צפיפות העצם.

מקור:
M. Serdaroğlu Beyazal, S. Kırbaş, A. Tüfekçi, G. Devrimsel, A. Küçükali Türkyılmaz. The relationship of vitamin D with bone mineral density in Parkinson's disease patients. European Gariatric Medicine, Volume 7, Issue 1, February 2016, Pages 18–22.

נושאים קשורים:  ויטמין D,  צפיפות עצם,  bone mineral density,  סולם הואן ויאהר,  הסולם המאוחד לדירוג מחלת הפרקינסון,  DEXA,  25-הידרוקסיויטמין D,  דלדול עצם,  אוסטאופורוזיס,  ירידה במסת העצם,  אוסטאופניה,  מחקרים,  פרקינסון
תגובות