דעות

כך יעודד חוק ההסדרים החדש את הרפואה השחורה בישראל

במרוץ להוזלת יוקר המחיה הכללי, מקריבים משרדי האוצר והבריאות את האיזון העדין שהושג והחליטו לפגוע בביטוחי הבריאות המאפשרים בחירה ביועץ ובמנתח

רפואה שחורה היא מרד צרכנים. כאשר מדינה מטילה מגבלות על אספקת מוצרים או שירותים במסגרת החוק נולדים ערוצים בלתי חוקיים, העונים על הצורך הקיים בשירותים האלה. אפשר אמנם לנהל מרדף חסר תוחלת אחר מי שמספקים את הצורך שאינו נענה - כפי שרדפו פקחיו של שר הצנע דב יוסף אחר סוחרי השוק השחור בשחר שנות המדינה, אלא שנכון יותר לטפל בשורשי השוק השחור: העלאת ההיצע של השירותים ולא צמצום הביקוש.

בטרם עידן הביטוחים המשלימים של קופות החולים היתה הרפואה השחור "סרטן" בגוף מערכת הרפואה הציבורית בישראל. חולים ובני משפחותיהם חיפשו ערוצי גישה לשירותים כגון אשפוז לבירור במחלקות הפנימיות, או קיצור תור לניתוחים, באמצעות פניה לרופאים בקליניקות הפרטיות, על מנת לזכות אחר כך ביחס מועדף על פני אחרים במערכת הציבורית.

"המגבלות הדרקוניות שהוטלו בחוק ההסדרים האחרון יצמצמו את חופש הבחירה - מבחירה מורחבת וחופשית ברופא לבחירה מוגבלת מתוך רשימה מצומצמת"

חקירות משטרה והדחת רופאים בכירים ומנהלי מחלקות בגין נטילת שוחד היו עניין נפוץ, ובתי המשפט נדרשו לטפל בעבריינים. באותה תקופה עגומה, השתמש אחד מכל 3 חולים בשירותי הרפואה השחורה.

מאז שנת 1998, עת הופעלו הביטוחים המשלימים של קופות החולים, חלה ירידה דרמטית בשכיחות התופעה. כ-80 אחוזים מאוכלוסיית ישראל רכשה ביטוחים משלימים המאפשרים גישה לייעוציים, חוות דעת שניה, ובחירת מנתח בעת הצורך. בפועל, הפך רובד הביטוח הנוסף הזה לשסתום ומוצא חוקי למה שנתפס בעיני רבים כשרירות בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, שאינו מאפשר בחירה חופשית.

יחד עם הביטוחים המשלימים, ההוצאה הלאומית לבריאות במדינת ישראל הינה מהנמוכות במדינות ה-OECDי: 7.5 אחוזים מהתוצר בארץ, בהשוואה לתשעה עד 11 אחוזים במדינות המפותחות.

"גם הפעם, הציבור מאותת שלא ניתן לחסום שור בדישו. הולך ונוצר מרד צרכנים חדש בדמותה של רפואה שחורה"

אלא שבמרוץ להוזלת יוקר המחיה הכללי, מקריבים משרדי האוצר והבריאות את האיזון העדין שהושג והחליטו לפגוע בביטוחי הבריאות המאפשרים בחירה ביועץ ובמנתח. המגבלות הדרקוניות שהוטלו בחוק ההסדרים האחרון יצמצמו את חופש הבחירה - מבחירה מורחבת וחופשית ברופא לשם יעוץ וניתוח תמורת החזר, לבחירה מוגבלת מתוך רשימה מצומצמת של רופאים, שלא תתאים בהכרח לצרכי המבוטחים המשלמים כל השנים במיטב כספם על מנת להבטיח טיפול רפואי מיטבי בשעת הצורך.

גם הפעם, הציבור מאותת שלא ניתן לחסום שור בדישו. הולך ונוצר מרד צרכנים חדש בדמותה של רפואה שחורה. מחקר שנערך במרכז לניהול ומדיניות ציבורית באוניברסיטת חיפה בשיתוף עם המחלקה למנהל ומדיניות ציבורית באוניברסיטת בן-גוריון מצא ש-27% מאזרחי ישראל מוכנים להפעיל פרוטקציה על מנת לקבל שירותי בריאות מועדפים להם או לבני משפחותיהם.

48% אחוזים מהציבור מסכימים שזוהי זכותו של אדם לשלם תשלומים מיוחדים לאנשי צוות רפואי על מנת לקבל טיפול מועדף במערכת הבריאות הציבורית ו-42% מאמינים כי רוב האנשים בישראל יממשו זכות זו על מנת לשפר את מצבם הבריאותי.

הציבור בישראל דוגל בשימור מרכזיותה של המדינה באספקת שירותי בריאות - בניגוד לתהליכים מתרחבים של הפרטה. אזרחי ישראל דורשים מערכת בריאות שוויונית, אך לא יישארו פסיביים ברגע של צורך שלא ייענה על ידי המציאות המאכזבת. ושוב גורמת הממשלה להגברת אי השוויון. העשירים ימצאו דרך לממש בחירתם, וכל השאר?

המלחמה ברפואה השחורה אינה עניין של מגבלות על הביטוחים המשלימים -אלא של השקעה נוספת בשירותים הרפואיים הנגישים לכל אזרח- יותר מיטות בבתי החולים, יותר רופאים ואחיות לאיוש חדרי המיון והניתוח. בהינתן היצע מספיק וזמינות הולמת של שירותים "לבנים" לא יהיה צורך במערך "שחור".

* המאמר פורסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות"

נושאים קשורים:  דעות,  רפואה שחורה,  חוק ההסדרים,  מערכת הבריאות,  קופות החולים,  רשימת בחירה,  פרוטקציה
תגובות
אנונימי/ת
06.04.2016, 12:23

אני שונא לעשות הכללות ולא אתחיל עכשיו. אך לצערי במהלך עבודתי נתקלתי ביותר מדי מקרים של התנהגות לא ראויה של רופאים מנתחים. מדובר בסיטואציה מוכרת בה השאלה הראשונה שנשאל המבוטח היא "האם יש לך ביטוח בחברת ביטוח" וזאת במטרה לקדם אנשים המגיעים דרך חברת ביטוח על חשבון אלה המגיעים באמצעות הקופה ומסיבה ברורה והיא התגמול המתקבל מחברת ביטוח גדול משמעותית מזה של הקופה.
האיסור המתוכנן בחוק ההסדרים על תשלום ישירות למנתח בא לתקן מצב זה.
עכשיו הפרופסור המכובד "מאיים" עלינו כי כך תגדל הרפואה השחורה.
לשמוע ולא להאמין, הרופאים שומרי חוק או עבריינים? אם עבריינים מקומם בכלא. אם לא אז בבקשה שיואילו להחליט אם הם מעוניינים להיות רופאים בהסכם עם חברות הביטוח וקופות החולים או לחלופין שיעבדו רק בבתי החולים הציבוריים. מי שרוצה ליהנות מכל העולמות ויתרה מזו לאיים המעבר על החוק, כדאי שיביט לעצמו במרה ואולי קצת יתבייש.

06.04.2016, 19:38

מדובר על זכות הבחירה של האזרחים ואין מילת הצדקה אחת על קבלת תשלומים לא ראויים על יד רופאים.
לא ניתן לחסום את רצונו של אדם או את רצונה של משפחת חולה לבחור ברופא המטפל, והסקר המטריד מעיד על כך.
החישוקים ששם חוק ההסדרים על יכולתם של המבוטחים, להגיע לרופא עליו קיבלו המלצה יגרום להשחתת המערכת.
הממשלה ממשיכה להשאיר את מערכת הבריאות הציבורית ב״רעב״ תקציבי. במקום 400 מיטות נוספות מדי שנה שידביקו את הצרכים הנובעים מהגידול באוכלוסיה, נוספו השנה 26 מיטות בלבד!!!
אסור להסכים להגבלות שמטיל חוק ההסדרים על הביקוש. צריך להזרים תקציבים ולפתח את מערכת האישפוז הציבורית על מנת שתוכל לספק את כל צרכי האוכלוסיה.

אנונימי/ת
07.04.2016, 20:30

תגובה של אנשי ביטוח או מקורבים שעיניינם אחד, לתגמל את המאכרים/מתווכים בדמות חברות הביטוח ובתי חולים פרטיים שגובים כספים מהמטופלים נוטלים אתנן תיווך ורוצים לזרוק עצם למטפלים, תוך ציפיה שהרפואה הפרטית תוריד את רמתה לרפואה סמי ציבורית . אין שום כוונה לאוצר לשפר את הרפואה הציבורית. העיקר ל״רסן״ את הרפואה הפרטית. השיטה- להכפיש את הרופאים. לזרוע אשליה שמשפרים את הרפואה הציבורית. המטרה- לדפוק את הרפואה הפרטית על יתרונותיה. רב הרופאים ברפואה הפרטית הגונים והוגנים. עובדים בזמנם המאוד פרטי ומאפשרים טיפול שהרפואה הציבורית הבינונית והסבירה לא מסוגלת לנפק. הקומוניזם הצבוע פס מן העולם.

אנונימי/ת
08.04.2016, 18:54

כמעט שבת שלום
ראשית לכל אומר שמשאל שמגלה שרק 27% מכלל העם היושב בציון מוכן להפעיל פרוטקציה כדי לקבל טיפול רפואי, נערך במקום אחר (גן עדן?) ולא כאן
אינני מתחיל כלל להבין מה קורה כאן. הסדר ביטוחי שעונה על דרישת החולים ועולה ממש פרוטות בהשואה לעלות הביטוח החובה הממלכתי הפך להיות אויב העם? ההסדר הזה אחראי ל 30% (הגזמה למטה) של כלל הפעולות הכירורגיות המתבצעות במדינת ישראל. נסיון להתנכל לשירות זה יגמר בקטסטרופה ובמרד צרכנים. נסיון להכניס את השרות הזה לתוך בתי בחולים הציבוריים (ובעוד העדר הסדר גז) יגמר בהתמוטטות תקציבית. מי שמוביל זאת הוא תקציבאי שלא ניהל מימיו צוות של יותר מ14 אנשים (עיתון הארץ מוסף). מהיכן יש לו את החוצפה לנווט מערכת ככ קשה ומורכבת.
ולסיום אומר שהעובדה שמדינת ישראל מתירה לבתי חולים ציבוריים שמקבצים תרומות בעולם היהודי בשם ישועת העם לבלבל את תמחור השירות הרפואי ולקים שרפ בביהח הוא שערוריה שאין כמותה. תרומתם להשחתת מערכת הרפואה כאן לא תתואר.

אנונימי/ת
13.04.2016, 22:45

לפי הנראה לי כרגע החוק החדש עלול לגרום להארכת התורים בבתי החולים הציבוריים בשם השוויוניות מכיוון שלא יאפשר לציבור רחב להנתח בבתי החולים הפרטיים.
כמו כן לא תרד עלות הניתוח למטופלים בבתי החולים הפרטיים מכיוון שהתשלום שיועבר דרך בית החולים יכלול דמי תווך נדיבים למוסד הרפואי ותשלום קטן יותר לרופאים שלא יועבר ישירות למטופלים.
נראה כי הסיטואציה המתגבשת הינה של הפסד למטופלים בשם השוויון ולרופאים בשם הקנאה.
המרוויחים הגדולים יהיו חברות הביטוח ובתי החולים הפרטיים שיוכלו לשלם פחות ולגבות ללא שינוי או אפילו יותר .
שירות לציבור מאת ממשלת ההפרטה של ביבי.

01.07.2016, 14:11

פלדמן, על מה אתה מדבר. הרי ראית שבתחומנו, הנוירוכירורגיה, מקבלים גם ב-"לבן" וגם ב-"שחור" על אותו ניתוח. בשחיטות מטפלים על ידי מעקב ואכיפת החוק ולא צריך לתת מתנות ב-"לבן" למושחטים.