חדשות

חרדים צורכים פחות תרופות ומבקרים פחות אצל רופאי משפחה בהשוואה לאוכלוסייה

כך מצא מחקר של חוקרות ישראליות שבדקו את צריכת שירותי הבריאות וכן את מצב הבריאות באוכלוסייה החרדית; חרדים מעשנים משמעותית פחות מהממוצע באוכלוסייה

גבר חרדי בבני ברק (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש, שבחן את הרגלי הבריאות וצריכת שירותי הבריאות בקרב הקהילה החרדית, מצא כי חרדים צורכים פחות תרופות ומבקרים פחות אצל רופאים לעומת לא-חרדים; המחקר יוצג היום (ד') בכנס השנתי של איגוד רופאי המשפחה, שייערך בבאר-שבע.

את המחקר ערכו עדי אדרי וד"ר צופיה אילת-צנעני, מהמחלקה לרפואת משפחה של שירותי בריאות כללית במחוז צפון, יחד עם נעמה שוורץ, מהמרכז הרפואי העמק ופרופ’ מרי רודולף, מבית הספר לרפואה בגליל של אוניברסיטת בר אילן.

שיעור העישון דווקא נמוך בקרב הנבדקים בקהילה החרדית ועומד על 11% בלבד, לעומת 20% באוכלוסייה

החוקרות אספו נתונים ממרפאות שירותי בריאות כללית צפת, ובמסגרת המחקר תושאלו 2,652 גברים ונשים מהמגזר החרדי וכ-16,381 גברים ונשים משאר המגזרים, בנוגע להרגלי צריכת שירותי הבריאות שלהם. המטרה היתה לבחון את הרגלי הבריאות של האוכלוסייה החרדית בהתאם לשירותי הבריאות הראשונית הניתנים בקהילה.

כן בדק המחקר את שיעור המעשנים והסובלים מהשמנת יתר בקרב הנבדקים החרדים והשווה אותם לנתוני נבדקים מהאוכלוסייה הכללית.

לאחר ניתוח התוצאות עלה, כי שיעור העישון דווקא נמוך בקרב הנבדקים בקהילה החרדית ועומד על 11% בלבד, לעומת 20% מקרב הנבדקים המשתייכים לאוכלוסייה הכללית. השוואת נתוני ההשמנה בין שני האוכלוסיות לא מצאה הבדל סטטיסטי ביניהן.

בחינת אופי צריכת השירותים הרפואיים והרגלי צריכת התרופות גילתה, כי יש פער משמעותי בין האוכלוסיות: החרדים מבקרים במשך השנה אצל רופא משפחה במרפאה הקהילתית פחות בהשוואה לממוצע באוכלוסייה הכללית ונוטלים פחות תרופות.

עוד עלה מהמחקר, כי שיעור החרדים שהתחסנו מפני שפעת נמוך מהממוצע באוכלוסייה הכללית וכמו כן הם בעלי הימצאות נמוכה יותר של מחלות כרוניות בהשוואה לנבדקים מהמגזר הכללי. נכון ל-2016, המגזר החרדי מהווה כ-8.8% מהאוכלוסייה בישראל.

בין הנושאים שבהם יעסוק הכנס היום: התמקצעות ברפואת נשים במסגרת רפואת משפחה, אבחון סוכרת, אבחון יתר, הקשר בין טיפול ביתר לחץ דם לבין התפתחות של אירוע מוחי חוזר וכן נושאים בתחום האונקולוגיה, הפסיכיאטריה והגריאטריה.

נושאים קשורים:  חדשות,  חרדים,  מחקר,  עישון,  ישראל,  המגזר החרדי,  צריכת תרופות
תגובות