חדשות

איגוד רופאי הילדים מברך על ההחלטה לאסור מזון מעובד ועתיר שומן בבתי ספר

את ההחלטה לאסור מכירת מוצרים כמו צ'יפס, בשר מעובד, ג'חנון או בורקס בשטחי בית הספר פירסם אתמול משרד החינוך בחוזר מיוחד; "זהו צעד חיובי והאיגוד יפעל גם לרתום את ציבור ההורים והרופאים למהלכים משלימים"

כיתת בית ספר באשקלון (צילום: אילוסטרציה)

איגוד רופאי הילדים בירך אמש (ב') על החלטת משרד החינוך לשנות החל מהשנה הבאה את הרכב המזון המוצע לתלמידים בבתי הספר בישראל. "מזה שנים נאבקים רופאי הילדים לעצור מגמה של השמנה בקרב ילדי ישראל ולעודד תרבות של מניעה ותזונה נכונה לילדים", הגיב האיגוד על הודעת משרד החינוך, "זהו צעד חיובי והאיגוד יפעל גם לרתום את ציבור ההורים והרופאים למהלכים משלימים על מנת לשמור על בריאות הילדים".

אתמול הופץ חוזר מנכ"ל משרד החינוך המסדיר את הפיקוח על הרכב המזון ואיכותו במוסדות החינוך. ההנחיות המחמירות הן פרי עבודה שבה סייע משרד הבריאות.

לפי הדיווחים, יישום החוק ייעשה בהדרגה, מתוך הבנה שבעלי הקפיטריות והמזנונים צריכים להתארגן אליו בהתאם

על פי החוזר, שיועבר לאישור ועדת החינוך בכנסת, יחול מהשנה הבאה איסור למכור בשטחי בתי הספר בין היתר מזון כמו צ'יפס, ממתקים וחטיפים עתירי שומן. החוזר מתייחס למכירה או הגשה של מזון במכונות או במזנונים הפועלים בתוך מתחמי מוסדות החינוך.

על פי חוזר המנכ"ל החדש, יחול האיסור להגיש או למכור בשטח המוסד החינוכי, גני ילדים ובתי הספר ממתקים וחטיפים עתירי שומן, מזונות עתירי מלח וסוכר וכן משקאות ומוצרים ממתוקים. תוקף החוזר - החל משנת הלימודים הבאה.

לפי הדיווחים, יישומו ייעשה בהדרגה, מתוך הבנה שבעלי הקפיטריות והמזנונים הפועלים בתחומי בתי הספר, בעיקר בחטיבות ביניים והתיכונים, צריכים להתארגן אליו בהתאם.

ביתר פירוט, האיסור חל על מאכלים מטוגנים ועשירים בשומן כמו צ'יפס, חטיפים מלוחים, קרקרים מעל 3% שומן, מאפים עשירים בשומן כמו בורקס, מלאווח, ג'חנון. גם יחול איסור למכור מזון מעובד מהחי והצומח, המכיל פוספטים וניטרטים כמו: נקניקיות, קבב ושניצלים מעובדים.

גם מאכלים עשירים בסוכר - עוגות, עוגיות, רוגלך, קרואסונים, וופלים, ממתקים, סוכריות - יהיו אסורים למכירה. בחוזר מובהר, כי גם מנות אישיות מתועשות, להכנה מהירה, של מרקים ומאכלים אחרים יהיו אסורות למכירה. המשקאות האסורים יהיו ממותקים ומוגזים, מיצים, משקאות דיאטטיים, ברד ומשקאות אנרגיה.

לעומת זאת, רשימת הפריטים שיותרו למכירה כוללת: כריכים או פיתות מקמח מלא עם המילויים או הממרחים הבאים: ביצה קשה, חביתה מביצה אחת, גבינה צהובה עד 9% שומן, גבינה לבנה/קוטג'/גבינה צפתית עד 5% שומן, חומוס עד 9% שומן, טחינה, טונה, סרדינים, אבוקדו, חמאת בוטנים לא ממותקת.

ניתן יהיה למכור גם סלט פירות או ירקות, יוגורט טבעי או לבן עד 3%, מנה אישית של דגני בוקר עשירים בסיבים תזונתיים, תפוח אדמה מבושל או אפוי עם ירקות/טונה/קטניות/פטריות. כריכי טונה, אבוקדו או גבינות רזות, פירות יבשים, יוגורט טבעי, טופו, פסטות ברוטב של פחות מ-9% שומן. ניתן יהיה למכור גם פריטי חזה בקר, חזה עוף או הודו עשויים בגריל או מצליה, שאינם מטוגנים.

חוזר מנכ"ל משרד החינוך נכתב על-פי הנחיות משרד הבריאות ובמסגרת "החוק לפיקוח על איכות המזון ותזונה נכונה במוסדות חינוך, התשע"ד 2014". על פי החוזר, ספקים שלא יעמדו בהנחיות אלו יסתכנו בקנס כספי. כבר לפני כשנה וחצי נקבע כי מי שימכור בתחומי בית ספר מזון אסור ייקנס בסך 6,000 שקל ומי שלא יפרסם את הרכב המזון וערכו התזונתי ייקנס ב-1,500 שקלים.

עוד נקבע בחוזר, כי פריטי המזון המבושלים שיוצעו לתלמידים יגיעו למוסד החינוכי כ-45 דקות לפני הארוחה, כדי שיהיו חם ושתהיה שהות מספקת לחלוקת מכלי האחסון לכיתות. נקבע שהשמן המומלץ לבישול ולתוספת לסלט הוא שמן קנולה.

החוזר גם מתייחס לתוכניות ההזנה בפנימיות ובכפרי נוער ומפרט מנות לפי חלוקה לחלבונים וכולל אפשרויות טבעוניות בתפריט וכן מהי הכמות הרצויה לכל סוג מזון, על פי גיל. כ-200 אלף ילדים מקבלים את ארוחות הצהריים שלהם בבתי הספר, בעיקר ביישובים ובשכונות חלשות מבחינה סוציו-אקונומית, ועוד עשרות אלפי ילדים מקבלים את ארוחות הצהריים שלהם בחסות הרשויות המקומיות בעלות של 12-8 שקל לתלמיד.

דוברות משרד החינוך ציינה, כי מטרת ההנחיות החדשות "להבטיח לתלמידים תזונה מאוזנת ומגוונת ולספק עבורם מזון איכותי, העונה על צורכיהם התזונתיים והבריאותיים. דפוסי אכילה נכונים בגיל הילדות ובתקופת ההתבגרות מקדמים בריאות מיטבית, גדילה תקינה והתפתחות אינטלקטואלית רציפה.

"כמו כן, דפוסי אכילה אלו מסייעים במניעת בעיות בריאות כגון מחסור בברזל ובסידן, אנמיה, השמנה והפרעות אכילה. לטווח הארוך - תזונה מגוונת ומותאמת מונעת תחלואה כגון מחלות לב וכלי דם, סוכרת, סרטן ועוד".

שר החינוך נפתלי בנט הגיב: "תפקיד מערכת החינוך גם לקדם אורח חיים בריא בקרב ילדי ישראל. ילד שאוכל נכון ועושה פעילות גופנית, הוא ילד בריא ומרוכז יותר בכיתה. אני מקווה שההרגלים שנקנה לילדים בבתי הספר ובגני הילדים יתרמו גם לשינוי בהרגלי התזונה בקרב ההורים והמשפחה". גם מועצת התלמידים והנוער הארצית בירכה על הנחיות חוזר המנכ"ל וקראה למשרד החינוך "לפקח על מחירי, איכות וטיב המזון הנמכר בקפיטריות בתי הספר, לוודא שמחירי הפריטים והמוצרים יהיו סבירים ונגישים לכל תלמיד ותלמידה".

בתוך כך, דיווח "ישראל היום" היום (ג'), כי משרד הבריאות הציב יעד לשנה הבאה בדבר הוספת שעת כושר גפני וספורט בבתי הספר, בנוסף לשעתיים השבועיות כיום. עם זאת, בשלב זה אין לכך תקציב (הנאמד במאות מיליוני שקלים).

בדיווח נמסר, כי סקר השוואתי בינלאומי העלה כי ילדי ישראל "מובילים" באורח חיים יושבני, כלומר במיעוט בפעילות גופנית שבועית, לעומת מדינות אחרות. 16% מהתלמידים לא עסקו בפעילות ספורט במשך השבוע שנמשכה לפחות 60 דקות בעוד שבדנמרק, צרפת והונגריה רק 5% מהתלמידים לא עסקו בפעילות גופנית מינימלית דומה.

יעד נוסף שמשרד הבריאות הציב לעצמו, לפי הדיווח, הוא להוציא שתיה מתוקה ומוגזת, ממתקים וחטיפים מגני הילדים וממסיבות ימי הולדת ולנסות להגביל את פרסומי מזונות לא-בריאים בטלוויזיה, במיוחד בשעות הצפייה של ילדים ונוער. המזונות יקבלו דירוג ואלו שיוגדרו כ"לא בריאים" יוכלו להתפרסם רק לאחר השעה 22:00.

נושאים קשורים:  חדשות,  איגוד רופאי הילדים,  מזון,  תזונה,  בתי ספר,  מזון מעובד
תגובות

מה עם הסיגריות, סמים ומין??