חדשות

59 השתלות כבד בוצעו בשנה שעברה; 131 ממתינים בתור להשתלה

כך נמסר בכנס מושתלי כבד שהתקיים במרכז הרפואי "שיבא" בשבוע שעבר; פרופ' זיו בן-ארי: "האתגר המרכזי הוא בחולים שעברו השתלה על רקע כבד שומני ומתמודדים עם הישנות המחלה והשלכותיה המטבוליות"

פרופ' זיו בן ארי (צילום: יח"צ)
פרופ' זיו בן ארי. "הגברת הסיכון לחולי קורונה היא הזדמנות להגברת המודעות להפטיטיס C" (צילום: יח"צ)

בשנת 2015 בוצעו בישראל 59 השתלות כבד, 4 השתלות משולבות של כבד וכליה, השתלה אחת של אונת כבד ו-14 השתלות אונת כבד מתורם חי; כך עולה מנתונים של המרכז הלאומי להשתלות, שנמסרו בשבוע שעבר בכנס ראשון של מושתלי הכבד שהתקיים במרכז הרפואי "שיבא", ביוזמת פרופ’ זיו בן-ארי, מנהלת המרכז למחלות כבד במרכז, בשיתוף עמותת מושתלי הכבד בישראל.

הכנס הוקדש לתדרוך וייעוץ בכל הנוגע לניהול חיים בריאים לאחר ההשתלה. נמסר בו, כי מספר הממתינים להשתלת כבד נכון ל-1 בינואר 2016 עומד על 131 חולים וחולות. מספר זה איננו כולל ממתינים לא-פעילים, המושהים זמנית מרשימת ההמתנה לאחר התקף לב, בירור ממאירות ועוד.

"השתלת כבד היא ניתוח מציל חיים, אך בד בבד הוא ממיר את מחלת הכבד הכרונית במצב כרוני אחר, המחייב נטילת תרופות ומעקב סדיר"

פרופ’ בן ארי הדגישה: "בשנת 1983 הוכרה השתלת הכבד כניתוח מציל חיים. פיתוח תמיסות שימור, גילוי תרופות למניעת דחייה, שיפור הטכניקה הניתוחית והתמקצעות בטיפול סביב ההשתלה הביאו לשיפור דרמטי בשרידות המושתלים וכן השתל, והפכו את השתלת הכבד לחלק בלתי נפרד מרפואת כבד מתקדמת בארץ ובעולם.

"לאור זאת, בשלושת העשורים האחרונים מיושמת השתלת הכבד כאופציה טיפולית בחולים עם מחלת כבד כרונית מתקדמת מסיבות שונות ואף בחולים עם סרטן ראשוני של הכבד".

פרופ’ בן ארי ציינה עוד את פריצת הדרך הטיפולית במושתלי כבד עם הישנות מחלת הפטיטיס C, בזכות התרופות החדשות שנכנסו השנה לסל התרופות בישראל, שהמטופלים בהן מגיעים לריפוי מלא בשיעור של 96%.

"כיום האתגר המרכזי בטיפול מתמקד בחולים שעברו השתלה על רקע כבד שומני ומתמודדים עם הישנות המחלה והשלכותיה המטבוליות (סוכרת, עודף שומנים בדם ויתר לחץ דם) זמן קצר לאחר ההשתלה", הוסיפה פרופ’ בן ארי.

בכנס אמרה עוד שרה שומוביץ וקסלר, יו"ר העמותה למושתלי הכבד בישראל: "השתלת כבד היא ניתוח מציל חיים, אך בד בבד הוא ממיר את מחלת הכבד הכרונית במצב כרוני אחר, המחייב נטילת תרופות ומעקב סדיר. תוחלת החיים ואיכות החיים של המושתלים תלויה במידה רבה באופן שבו הם מנהלים את בריאותם. במציאות הישראלית של מחסור בתרומת איברים, חשוב במיוחד שהצוות הרפואי והעמותה יעניקו למושתלים ידע וכלים שיאפשרו להם לגלות אחריות ומעורבות על מנת למנוע התפתחות סיבוכים לאחר השתלה ואובדן השתל".

נושאים קשורים:  חדשות,  השתלת כבד,  כנס מושתלי כבד,  HCV,  כבד שומני,  ניתוח
תגובות