חדשות

ניתוח הנחשב לנדיר לקיבוע חוליות הצוואר העליונות בוצע ב"הלל יפה"

את הניתוח ביצע ד"ר איל ברבלק, מנהל יחידת הגב באורתופדית ב', ולדברי בית החולים פרוצדורה זו מתבצעת פעמים בודדות בשנה ברחבי העולם

תוצאות הניתוח בביקור מעקב לאחר שלושה חודשים (צילום: "הלל יפה")

המרכז הרפואי "הלל יפה" בחדרה דיווח אתמול (א') על ביצוע ניתוח הנחשב נדיר בארץ ובעולם, שבו קובעה למטופלת ישראלית בת 31 חוליית עמוד השדרה הצווארית בעזרת ברגים טרנס-ארטיקולרים (דרך המפרק).

לפי בית החולים, הפרוצדורה נעשית פעמים בודדות בשנה ברחבי העולם. בביקור מעקב בשבוע שעבר, לאחר שלושה חודשים, נמצא כי למעט צלקת עורפית המוסתרת אצל המטופלת על-ידי שיערה, אין רואים כמעט את הברגים.

"בעקבות חוסר היציבות נגרמת תנועה פתולוגית בין החוליות, לחץ על חוט השדרה, ומשם הדרך להידרדרות נוירולוגית עד כדי שיתוק קצרה"

הניתוח נעשה על ידי ד"ר איל ברבלק, מנהל יחידת הגב במחלקה אורתופדית ב'. האשה, אם לשלושה, סבלה עד הניתוח מכאבים בצוואר שנמשכו חמש שנים מאז נפצעה בתאונת דרכים. לאחר התאונה אובחנה כסובלת מ"צליפת שוט" (Whiplash).

ד"ר ברבלק מסר, כי תודות לקיבוע נמנע מהאשה מצב אפשרי של שיתוק בארבע גפיים. ד"ר ברבלק ביצע כמה ניתוחים בשיטה הזאת בהיותו רופא בכיר ב -Queen's Medical Center בנוטינגהם, אנגליה, עד השנה שעברה. אשתקד עבר לשמש כמנהל יחידת הגב במרכז הרפואי "הלל יפה".

"המטופלת התלוננה על תחושת כבדות בידיים וכאבים בצוואר", סיפר ד"ר ברבלק. "אחרי בדיקה פיזית ובחינת כל הבדיקות והצילומים שנעשו במרפאה הקהילתית היא נשלחה לבדיקות וצילומים נוספים-משלימים: MRI עמוד שדרה צווארי (שהדגים לחץ של חוט השדרה), וכן CT ייעודי להדגמת כלי הדם בצוואר ומסביב לחוליות הצוואריות. התברר, כי החוליה הצווארית הראשונה איננה יציבה. בכל פעם שהאשה מכופפת ומיישרת את צווארה, יש החלקה ותזוזה של כסנטימטר וחצי בין חוליה C1 על C2. תזוזה זו, על פי בדיקת MRI, יצרה לחץ רב על חוט השדרה שעשוי היה להשאיר את המטופלת משותקת בארבעת הגפיים במידה שלא יבוצע ניתוח לקיבוע וייצוב החוליות".

מצב של חוסר יציבות צווארי יוצר סימפטומים קליניים. הוא מתהווה בשל חוסר חיבור של חלקה הקדמי עליון של החוליה C2י(Odontoid) לבסיסה. במטופלים צעירים (Os odontoideum), מדובר באירוע נדיר ביותר - עד שבמרבית המקרים החולה מפתח הידרדרות נוירולוגית ושיתוק בלתי הפיכים. רק לאחר מכן מתגלה חוסר יציבות עמוד השדרה כגורם לבעיה. "בעקבות חוסר היציבות נגרמת תנועה פתולוגית בין החוליות, לחץ על חוט השדרה – ומשם הדרך להידרדרות נוירולוגית עד כדי שיתוק - קצרה", הדגיש עוד ד"ר ברבלק.

התברר, הוסיף, כי התזוזה הזאת לא אותרה קודם וגם אם הבעיה היתה מאותרת, לרוב הרופאים נמנעים מניתוח באזור חוליות הצוואר C1 ו-C2, כיוון שכל נגיעה באזור הזה עלולה להסתיים בשיתוק של ארבע הגפיים. רוב הרופאים מעדיפים לטפל בשיטות שמרניות או אלטרנטיביות (להפנות לרפואה משלימה). לדברי ד"ר ברבלק, "זה איננו נכון מיסודו כי ברגע שמאותר הלחץ על חוט השדרה חייבים לייצב את חוליות הצוואר על מנת להימנע מפגיעה נוירולוגית".

למטופלת הוסבר, כי בשל בעובדה שכיום עדיין לא נראית הפרעה נוירולוגית מהותית, אך במידה שלא היה מבוצע ההליך הניתוחי היא עלולה היתה, בחבלת ראש קלה בלבד, להיפגע נוירולוגית  עד כדי שיתוק.

הניתוח עצמו, נמסר מבית החולים, נעשה תוך שימוש בציוד ובטכניקות ניתוחיות מהמתקדמות בעולם, מה שאיפשר את הכנסת הברגים הטרנס-ארטיקולורים למיקום האופטימלי הנדרש בצורה בטוחה, מבלי לפגוע בחוט השדרה. זמן ההתאוששות של המטופלת היה קצר, יחסית.

בנוסף לברגים נלקח שתל מעצם האגן של המנותחת לשם יצירת איחוי גרמי אורגאני בין החוליות C1 ל-C2. שלושה ימים אחרי הניתוח, היא כבר היתה בביתה.

ד"ר ברבלק: "שלושה חודשים מאז הניתוח והקיבוע בעת ביקור מעקב ראינו כי למעט צלקת עורפית המוסתרת על ידי השיער, נראה שבקרוב, גם לברגים לא תהיה משמעות בגלל החלק האורגאני שהושתל מגוף המטופלת לאזור הפגוע".

נושאים קשורים:  חדשות,  ניתוח,  ד"ר איל ברבלק,  קיבוע חוליות צוואר,  המרכז הרפואי "הלל יפה"
תגובות

מכירה את דר ברבלק אייל מקרוב. רופא בחסד עליון, צנוע, אנושי ומוכשר. בקיצור כולו מידות טוב.. בלי הגזמה!
אייל.. אמרתי לך ממש היום!! כן יירבו כמותך בהלל יפה?