חדשות

"סורוקה": הושק שירות חדש לניטור וידיאו EEG לזיהוי ואבחון אפילפסיה בילדים

השבוע מצוין בעולם שבוע המודעות הבינלאומי למחלה; לדברי פרופ’ זמיר שורר, מהיחידה לנוירולוגיה ילדים במרכז הרפואי "סורוקה", 50% מהילדים הסובלים מאפילפסיה יחלימו ממנה כעבור מספר שנים

בדיקת EEG (צילום: אילוסטרציה)

אחד מכל 100 ישראלים מתמודד עם תסמיני אפילפסיה; כך מסר אתמול (ג') פרופ’ זמיר שורר, מהיחידה לנוירולוגיה ילדים במרכז הרפואי "סורוקה". בבית החולים החלו להפעיל שירות ייעודי לניטור וידיאו EEG, על ידי שיתוף פעולה בין היחידה לנוירולוגיה ילדים ומחלקת ילדים ד' בבית החולים בבאר-שבע בראשות פרופ’ מתי ליפשיץ.

לדבריו, 50% מהילדים המאובחנים עם אפילפסיה יחלימו ממנה תוך מספר שנים. השבוע מצוין בעולם שבוע המודעות הבינלאומי למחלה.

היחידה החדשה היא חלק מתהליך הקמת מרכז למחלות מוח המתבצע עתה בהדרגה ב"סורוקה"

היחידה החדשה היא חלק מתהליך הקמת מרכז למחלות מוח המתבצע עתה בהדרגה ב"סורוקה". פרופ’ שורר ציין, כי אפילפסיה מתאפיינת בהתקפים אפילפטיים הנובעים מפעילות חשמלית עודפת של תאי המוח. בזמן ההתקף האפילפטי קיימת פעילות חשמלית מוגברת בתאי העצב, בחלקים מסוימים במוח או אף בכולו. האזור או האזורים שבהם מתרחשים השינויים יקבע את צורת ההתקף.

המחלה עלולה להתבטא במגוון צורות, החל מניתוקים קצרים הנמשכים שניות ספורות ועד לפרכוס עם אובדן הכרה הנמשך מספר דקות. כ-70% מהחולים המטופלים בתרופות אנטי-אפילפטיות יהיה חופשיים לגמרי מההתקפים.

בדיקת ניטור וידאו EEG מהווה נדבך מרכזי בתהליך האבחון של החולים, ובפרט אלו שעמידים לטיפול התרופתי. לדברי בית החולים הבדיקה היא מדויקת ואמינה ביותר לשם קביעת קיומה של המחלה, מקור ההתקפים וסוג ההתקפים האפילפטיים.

ד"ר איריס נוימן, נוירולוגית ילדים ומומחית באפילפסיה, הוסיפה: "בבדיקה החדישה משתמשים במכשיר הרושם את הפעילות החשמלית של המוח ומצלם את החולה בו זמנית. כך ניתן לקבוע במדויק את הקשר שבין הפעילות החשמלית הלא תקינה, לבין ההסתמנות הקלינית של ההתקף, כלומר את התנהגות החולה בזמן התקף. הרישום מתבצע באופן רציף לפרק זמן של יממה או אף יותר, על-פי הצרכים הקליניים ולפי תדירות ההתקפים".

במרכז הרפואי "סורוקה" פועל מרכז חינוך לאפילפסיה, המעניק תמיכה לחולים ולבני משפחותיהם ובמקביל מקיים פעילויות להידוק הקשר עם הקהילה, להעלאת המודעות למחלה, להפגת דעות קדומות באוכלוסייה הכללית וללימוד התנהגות נכונה של החולים בעת התקף.

מטרת המרכז לחינוך לאפילפסיה היא להפחית את רמת החרדה של המתמודדים עם המחלה ואת נטייתם להסתיר אותה מאחרים. היעד הוא  לשנות את הסטיגמה המתקשרת למחלה ולהפחית את הפחד של הציבור מפנייה, לצד חינוך בסיסי של הציבור ולימוד הוראות מתן עזרה ראשונה בעת ההתקף.

נושאים קשורים:  חדשות,  אפילפסיה,  המרכז הרפואי "סורוקה",  בדיקת וידיאו EEG,  התקפים
תגובות