חדשות

קופות החולים צפויות לסיים את שנת 2016 עם גירעון מצטבר של שני מיליארד שקלים

נציגי הקופות הודיעו כי יציגו בדיון היום בוועדת הבריאות של הכנסת את "העיוותים האבסורדיים" שהובילו לכך שירידת מחירי הנפט גרעה 110 מיליון שקל מתקציב הקופות בשנת 2015, בעוד שהעלייה במחירי האשפוז כלל לא הגדילה אותו

קופת חולים מכבי. צילום: שאטרסטוק

ועדת הבריאות של הכנסת אמורה לדון היום (ב') בגירעונות קופות החולים. על פי הערכות, צפוי הגירעון המשותף של שתי הקופות לעמוד בסוף השנה על למעלה מ-2 מיליארד שקל. לפי הודעה שפורסמה לפני הדיון, נציגי הקופות יציגו בדיון כמה מ"העיוותים האבסורדיים" עומדים בבסיס תקציבן, שהביא לגירעונות.

בראש רשימת הבעיות, נמסר, ניצבת העובדה שתקציב הקופות צמוד למדד יוקר הבריאות, שאיננו כולל את מרכיב מחירי האשפוז, אף שאלה מהווים את ההוצאה הגבוהה ביותר של קופות החולים. מרכיב מחירי האשפוז עומד על 41%, בעוד שהשכר מהווה 26%, תרופות 20% והיתר 13%.

בדיווח על הנושא הבוקר (יום ב') בעיתון "גלובס" נמסר, כי מדד יוקר הבריאות איננו כולל גם את רכיב הזדקנות האוכלוסייה, אף שלה השפעה ישירה על ההוצאה לבריאות בכל הקשור לתרופות, לאשפוזים, לסיעוד ועוד. מנגד, מדד המחירים לצרכן זוכה למשקל גבוה - 32% - במדד יוקר הבריאות, כך שתקציב הקופות מושפע בין היתר ממחירי המזון והנפט.

לפי העיתון, התוצאה היא שהירידה במחירי הנפט הפחיתה 110 מיליון שקל מתקציב הקופות בשנת 2015, אבל העלייה במחירי האשפוז לא השפיעה כלל, כי אין לה ביטוי במדד.

משנת 1996 ועד שנת 2015 רשם מדד יוקר הבריאות עלייה של 94.6%, אולם מחירי האשפוז עלו באותה תקופה ב-140.3%. הפער מבטא שחיקה מצטברת של 3.2 מיליארד שקל, שהקופות אינן מפוצות בגינה. בשנת 2015 לבדה איבדו הקופות 164 מיליון שקל כתוצאה מהפער הזה, נמסר בדיווח.

נושאים קשורים:  חדשות,  קופות החולים,  גירעון,  מערכת הבריאות,  מדד,  יוקר בריאות,  מחיר יום אשפוז
תגובות
אנונימי/ת
28.03.2016, 21:05

גם הסוס שעבד עם פחות ופחות אוכל הלך והתייעל עד שמת בסוף...

אנונימי/ת
04.04.2016, 22:14

יפה אמרת !!!!!

אנונימי/ת
28.03.2016, 21:34

בוודאי , כש2000 רופאים כלליים מקבלים משכורות נטו של 35000 שח לחודש ( והפרשות סוציאליות של עוד 10000) על רישום מוקסיפן ומתן ימי מחלה , בעוד שהתור לרופאי עור מגיע לחודשיים וחצי . עד שלא תראו את התלושים ההזויים האלה לא תאמינו למראה עיניכם. לא מדובר על איזה 20 או 30 מנהלי מרפאות קהילה גדולות אלא על רופאים כלליים פשוטים שלא מעיזים להחליט על צבע השיער שלך אם הוא לבן או שחור ושולחים אותך למיון ....

אנונימי/ת
29.03.2016, 08:47

חביבי תתעורר, התבלבלת.
אותם אלו שאתה קורא להם רופאים כלליים הם רופאים מומחים, רופאי משפחה (לפחות מרביתם) והם אלו שחוסכים בהוצאות על אשפוז ומהווים מחסום לפניות מיותרות למיון, רוב הפניות למרפאה ניתנות לטיפול במסגרת הקהילה. למעשה צריך להעלות את שכרם כי הם אלו שמונעים בזבוז כספים מיותר. אבל במקרה שלך רק מוקסיפן יעזור רוץ מהר לקבל טיפול

אנונימי/ת
04.04.2016, 22:19

תגיד לי באיזו קופה?
אני רוצה לקבל משכורת כזו גם ?!

אכן אין פליאה בכך!
אין הלימה בין תקצובה של מערכת הבריאות הציבורית (הנעשית במשותף ע'י משרדי האוצר והבריאות גם יחד ולאורך שנים) לבין החישובים הריאליים של עלותה,והם האחראים לגרעון הכרוני,והגעתה עד סף קריסה (ראה דו'ח מבקר המדינה 2015 : בנושאי בריאות.).
לכך גם תורם כמובן תהליך הזדקנות האוכלוסיה מחד גיסא, והמאמצים הבלתי פוסקים (היקרים כספית) "להצלת חיי העוברים הבלתי-בשלים" ביחידות הפגים במוסדות האשפוז השונים כדוגמה , מאידך גיסא.(ויש דוגמאות רבות אחרות).
גישת הרופאים זו של "הצלת חיים" ככלל, הרי מבוססת על המסורת הלאומית שלנו - "המציל נפש אחת...כאילו הציל עולם מלא.." והיא משתקפת היטב ב"שבועת הרופא העברי" !
לצערי, מנסים גורמים שמחוץ למערכת הרפואית לחייב אותנו-הרופאים לדבוק בסיסמה "איזון תקציבי", הנוגדת לחלוטין את מהותה הערכית של שבועתנו!
מעולם לא העזו גורמים אלו להעלות לדיון ציבורי את השאלה הנוקבת:
"הצלת חיים" מול "איזון תקציבי" - איזה מן השתיים היא העליונה מבחינה מוסרית וערכית??
אדרבה, שתעלה לדיון ציבורי השאלה!!
אני מעריך שרוב הציבור היה בוחר בראשונה!!
לכן, יש בממצאי הדו'ח האחרון שלמבקר המדינה בנושאי בריאות הצגה ברורה ואוביקטיבית של תהליך שלו אחראים משרדי האוצר והבריאות גם יחד ויש לדרוש ציבורית את אימוצו וייסומו.
בכבוד רב, פרופ. תיאו דב גולן.

על איזה שתי קופות מדובר?? שיעמוד הגרעון שלהן על סך 2 מליארד ואף יותר??

אנונימי/ת
04.04.2016, 22:29

שיקצצו במשכורות המנהלים(שאין להם אחריות רפואית מקצועית כלפי החולה)
ושיוסיפו במשכורות לרופאים העבדים הנרצעים יותר !
שיקצצו יותר בתקני המזכירות בהנהלה ויוסיפו תקנים למזכירות במרפאות!
שיורידו מעומס הבירוקרטיה של הרופאים הנרצעים ויעבירו עבודה זו למזכירות במרפאות!
שיאפשרו לרופאים לעסוק ברפואה בלבד! עבור עבודה ברפואה חייבים לקבל יותר משכורת ! ואת העבודה במנהל הרפואי להעביר למזכירות !
והנה לכם חסכון ! גם בכוח אדם וגם בכסף !