חדשות

רק מקרים בודדים של שחפת עמידה לטיפול תרופתי דווחו בישראל בשנים האחרונות

כך הודיע משרד הבריאות על רקע יום השחפת העולמי שיצוין מחר (ה'); שחפת עמידה ועמידה ביותר לתרופות מציבה אתגר גדול למערכות הרפואיות בדרום מזרח-אסיה, אפריקה שמדרום לסהרה ובמקומות נוספים

חיידקי שחפת (צילום: אילוסטרציה)

בישראל אותרו בשנים האחרונות רק מקרים בודדים של זני חיידק השחפת שנעשו עמידים לתרופות, ועונים על ההגדרה של "עמידות קיצונית"; כך נמסר ממשרד הבריאות לקראת יום השחפת העולמי, שיצוין מחר (ה').

היום מקיימת המחלקה לשחפת ואיידס במשרד הבריאות כנס ארצי מקצועי על סוגיית השחפת העמידה והעמידה ביותר (MDR/XDR), וישתתף בו נציג מטה ארגון הבריאות העולמי (WHO), ד"ר דניס פלזון (Dr. Dennis Falzon).

"בשנת 2013, ארגון הבריאות העולמי ציין את התוכנית הישראלית לטיפול בחולי שחפת עמידה כ'סיפור הצלחה'"

על פי הערכת ה-WHO, מספר החולים בשחפת עמידה בעולם הוא כ-480 אלף נפש, אך בישראל, כאמור, מתגלים בכל שנה מקרים בודדים בלבד. "משרד הבריאות וקופות החולים משקיעים מאמצים רבים באבחון, מעקב וטיפול בחולים אלו כחלק מהתוכנית הלאומית למיגור השחפת, כדי לאפשר להם נגישות לטיפול אפקטיבי", מסרה דוברת המשרד.

באחרונה הצטברו דיווחים ממקומות שונים בעולם על מקרי שחפת העמידה לרוב התרופות הקיימות כיום (XDR-TB – Extremely drug resistant). מה שמגביל מאוד את אפשרויות הטיפול בחולים. בין הסיבות להופעת זני חיידק שחפת העמידים לשתי התרופות העיקריות לטיפול במחלה (Isoniazid ו-Rifampicin) נמצאת נטילת הטיפול התרופתי באופן לא סדיר.

"המחלקה לשחפת ואיידס, בשיתוף המעבדות הארציות לשחפת והמרכזים לאבחון וטיפול בשחפת, ממשיכים לעקוב אחר ההתפתחויות בנושא זה בעולם ובישראל, כדי להמשיך ולספק מענה על פי הסטנדרטים הגבוהים ביותר", מסר משרד הבריאות. "מאמצים אלה נושאים פרי ולראיה, בשנת 2013, ארגון הבריאות העולמי ציין את התוכנית הישראלית לטיפול בחולי שחפת עמידה כ'סיפור הצלחה'".

חיידק השחפת התגלה על ידי ד"ר רוברט קוך ב-24 במארס 1882. באותה תקופה גרמה המחלה למוות של 1 מכל 7 אנשים באירופה ובאמריקה. מאז ועד היום מתו משחפת לפחות עוד 200 מיליון בני אדם בעולם. משנות ה-80 נראית עלייה בתחלואת שחפת גם במדינות המפותחות. ב-1993 הכריז ארגון הבריאות העולמי על שחפת כמצב חירום עולמי (Global Emergency). עקב העלייה בשיעור מקרי השחפת בארץ, שר הבריאות הגדיר את השחפת ב-1996 "כמחלה מידבקת מסוכנת", ומשנת 1997 פועלת התכנית הלאומית למיגור המחלה בהשתתפות ארבע קופות החולים.

במסגרת התכנית מופעלים תשעה מרכזי אבחון וטיפול ייעודיים, וכן שתי מעבדות שירות ומחלקת אשפוז לחולי שחפת בבית החולים "שמואל הרופא". הנושא גם מצוי בפיקוח לשכות הבריאות, כאשר לב התוכנית הוא מתן טיפול תרופתי אנטי-שחפתי בהשגחה ישירה.

ארגון הבריאות העולמי מעריך כי ב-2014 חלו בשחפת 9,6 מיליון אנשים, בעיקר בדרום מזרח אסיה, במדינות שמדרום לסהרה באפריקה ובמערב האוקיינוס השקט.

במהלך 2014 דווח למשרד הבריאות על 366 חולי שחפת חדשים בישראל. כ-82% מהם נולדו מחוץ לישראל. מכלל החולים המדווחים, כ-50% התגלו בקרב מי שאינם אזרחי ישראל. שיעור ההיארעות בכלל האוכלוסייה בשנת 2014 הוא 4.4 מקרים ל-100,000.

נושאים קשורים:  חדשות,  שחפת,  עמידות לתרופות,  אנטיביוטיקה,  משרד הבריאות,  יום עיון,  יום השחפת העולמי,  איידס
תגובות