חדשות

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אישרה להשיב את הפלואוריד למי השתייה

שרת הבריאות הקודמת יעל גרמן יזמה את הפסקת הפלרת המים בישראל, נגד עמדת גורמי מקצוע רפואיים, באוקטובר 2014; השר ליצמן הפך את ההחלטה, ומקדם את היוזמה להחזיר את הפלרת המים באופן גורף לכל בתי האב בישראל

ברז, מי שתיה (צילום: אילוסטרציה)

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אישרה אתמול (יום ד') את תקנות המשיבות את חובת ההפלרה של מי השתייה בישראל, ובכך הפכה את החלטת שרת הבריאות הקודמת, יעל גרמן, להפסיק הוספת פלואוריד למים באופן גורף.

לפי הדיווחים בכלי התקשורת, בעקבות התנגדות חלק מחברי הוועדה, ביניהם גרמן עצמה, צפויה ההחלטה לעמוד להצבעה חוזרת, אולם הסיכוי שתידחה הוא נמוך מאוד. הגורם הרשמי היחיד המתנגד להפלרה הוא רשות המים, שמסרה בנייר עמדה כי מדובר בצעד שנוי במחלוקת מבחינה בריאותית.

פרופ' סומך:" "איננו יכולים להשלים עם הוויתור על האמצעי הבדוק, היעיל והזול ביותר למניעת פגיעה שיניים - שהוא הפלרת המים"

בהצהרה שפירסמה גרמן ושפורסמה באתר "הארץ", שדיווח על ההחלטה, אמרה: "כמדינה, אנחנו לא יכולים להכריח את כל התושבים שלנו לקבל פלואוריד דרך המים, כמו שאנחנו לא מכריחים אותם לקבל חיסונים. החזרת הפלואוריד בכפייה היא צעד כוחני ומנוגד לכבוד האדם וחירותו. למעט אירלנד, אין עוד מדינה בעולם המחייבת הכנסת חומר זה למים".

הפלרת המים הופסקה בפועל רשמית באוקטובר 2014, לאחר שהשרה גרמן יצאה נגד המלצות אנשי מקצוע, ביניהם ממשרדה שלה, שקבעו כי ההפלרה מורידה את מספר מקרי העששת בקרב ילדים ונוער, במיוחד במקומות בעלי דירוג סוציו-אקונומי נמוך.

גרמן, שיצאה למאבק דומה נגד ההפלרה במהלך כהונתה כראש עיריית הרצליה, טענה שהתועלת בהפלרה פחותה מהנזק הפוטנציאלי הטמון בה והסתמכה על מחקרים שונים – הגם שאנשי מקצוע טענו שאינם מבוססים. המחקרים הצביעו על אפשרות של פגיעה הורמונלית, החלשת העצמות, ירידה בעמידות לאינסולין ועוד.

שורה של רופאים ואנשי מקצוע אף עתרו לבג"צ נגד החלטת השרה. אולם כמה שבועות אחרי שליצמן מונה לתפקיד סגן שר הבריאות, הוא הודיע באופן רשמי כי החליט לתקן את התקנות שקבעה קודמתו, ולהשיב את ההפלרה למי השתייה בישראל.

פרופ' אלי סומך, יו"ר איגוד רופאי הילדים, נשא דברים במהלך הדיון בוועדה, וקרא לחבריה לאשר את התקנות המשיבות את הפלרת מי השתייה בישראל.

"איננו יכולים להשלים עם הוויתור על האמצעי הבדוק, היעיל והזול ביותר למניעת פגיעה שיניים - שהוא הפלרת המים - ואנו מברכים על היוזמה לחידוש ההפלרה. חשוב להדגיש, כי עששת שגורמת לסבל ופוגעת קשה במראה, בתדמית של הילדים ובכיסן של במשפחות אינה רק בעיה אסטטית וכלכלית. מדובר במחלה הכרונית הנפוצה ביותר בילדים ומדי שנה מתאשפזים למעלה מ-500 ילדים בשנה בשל סיבוכי עששת", אמר פרופ' סומך.

לדבריו, "על פי המחקר שאנו ערכנו ושפורסם בספרות המדעית לפני כשנה,  שיעור אשפוזים עקב סיבוכי עששת באזורים שאינם מופלרים כהלכה גבוה פי 2-3 מאשר באזורים המופלרים. היעדר ההפלרה פוגע בעיקר ביישובים ובשכבות החלשות והפלרת המים בישובים הללו מצמצמת דרמטית את הפער מהישובים החזקים בנושא הזה".

פרופ' סומך גם הסביר, כי "צריך גם לזכור כי אנו בישראל עומדים במצב מיוחד במינו, מאחר ומירב המים מגיעים ממתקני ההתפלה. מים שיוצאים ממתקן כזה הם ללא פלואוריד. זהו מצב ללא תקדים, ובטודאי שאינו טבעי, כיוון שמים בטבע תמיד מכילים פלואוריד בריכוז כזה או אחר ואף אחד לא יכול לחזות מה זה עלול לעולל  לבריאות השן של ילדי ישראל. על כן, אם אנו אכן רוצים להתקרב לטבע יש צורך להוסיף למים המותפלים פלואוריד. ואם כבר מוסיפים פלואוריד, מן הראוי להשיג את הריכוז המיטבי לבריאות השן - לא נמוך מדי ובוודאי שגם לא גבוה מדי".

נושאים קשורים:  חדשות,  פלואוריד,  הפלרת מים,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  ח"כ יעל גרמן,  רשות המים,  ועדת הפנים והגנת הסביבה,  כנסת
תגובות
אנונימי/ת
18.03.2016, 08:47

ומה לגבי המגנזיום? על אותו עיקרון של העדר פלואוריד במים מותפלים,קיימת בעיה דומה לגבי המגנזיום.
איפה הר"י בנושא ??

18.03.2016, 23:28

לא רק שכל כוס מי שתייה מכילה פלואור, גם כשאנחנו מתקלחים אנו עושים זאת עי מים מופלרים וגם שוטפים רצפה ומדיחים אסלה עם מים מופלרים ומשקים שדות באלפי קוב מים מופלרים, בו בזמן שלפחות מחצית הילדים והתינוקות שותים מים מבוקבקים( מי עדןנביעות).בהזדמנות זו למה שלא יוסיפו למים אספירין ויטמינים ועקב המצב הבטחוני שבגללו אנחנו מודאגים נעשיר את מי השתייה בקנביס רפואי ואז נהיה מאוששים ללא עששת.