חדשות

פרס רפופורט למחקר ביו-רפואי יוענק לפרופ' ינון בן-נריה ולד"ר עידו עמית

פרופ' בן-נריה מהאוניברסיטה העברית, החוקר במשך שנים רבות את הקשר בין תהליכים דלקתיים לבין התפתחות והתקדמות מחלת הסרטן, יקבל פרס בסך 60 אלף שקל המוקדש לחוקר בכיר; פרופ' עמית ממכון ויצמן, החוקר את הגנטיקה של מערכת החיסון, יקבל פרס בסך 40 אלף שקל

גנטיקה, ריצוף דנ"א (צילום: אילוסטרציה)

פרופ' ינון בן-נריה מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית וד"ר עידו עמית ממכון ויצמן למדע ברחובות הם הזוכים בפרס רפופורט למחקר בתחום הביו-רפואה, שיוענק היום (ב') בטקס חגיגי שייערך במוזיאון תל אביב לאומנות.

הפרס יוענק לשניים על מחקרים שונים בתחום הסרטן; פרופ' בן-נריה יקבל את הפרס המוקדש מדי שנה לחוקר בכיר, בסך 60 אלף שקלים, בעוד ד"ר עמית יקבל את הפרס לחוקר הצעיר, העומד על סך של 40 אלף שקלים. את הפרסים מעניקה קרן ברוך ורות רפופורט.

פרופ׳ ינון בן-נריה (צילום: בועז רבינוביץ' / יח"צ)

פרופ׳ ינון בן-נריה (צילום: בועז רבינוביץ' / יח"צ)

הפרס מוענק לפרופ' בן-נריה על "התרומה להבנת הקשר בין דלקת כרונית לסרטן ולמלחמה בלוקמיה חריפה". צוותו של פרופ' בן-נריה חוקר מזה שנים רבות את הקשר שבין תהליכים דלקתיים לבין התפתחות מחלת הסרטן, ועומלים על סיווג דלקות שונות והקשר שלהן למחלה.

כמו כן, היה פרופ' בן-נריה מעורב בחשיפת בפיתוח מעכבים לחלבון Bcr-Abl, שהובילו לפיתוח תרופה בשם Gleevec לטיפול בלוקמיה מיאלואידית כרונית (CML).

ד"ר עמית קיבל את הפרס על רקע "מחקריו העוסקים בגילוי עקרונות הבסיס של תפקוד הגנום האנושי ובאופן בו הם משפיעים על תהליכי הבראה ותחלואה, בדגש על יצירת תאי הדם ופעולת מערכת החיסון".

לפי נימוקי ועדת הפרס, השיטות שפיתח ד"ר עמית "פותחות אפיקים חדשים למדידת תהליכים ביולוגיים ולהבנתם, כשבעתיד יסייעו להבנת שיבושים במתגי הבקרה שמתבטאים במחלות (לרבות ניבוי סיכויי מחלה), כמו גם ליצירת תרופות חדשות.

ד"ר עידו עמית (צילום: אוהד הרכס / יח"צ)

ד"ר עידו עמית (צילום: אוהד הרכס / יח"צ)

"המחקר עתיד להיות מתורגם בהמשך לטיפולים חדישים בתחום המחלות האוטו-אימוניות, מחלות מוח ניווניות וסרטן. ד"ר עמית ידוע בקרב הקהילה המדעית כמוביל בתחום המחקר החשוב 'גנומיקה של מערכת החיסון והדם (immune genomics)', שמטרתו לאתר ולהנדס רצפים בגנום שיש להם חשיבות בתפקוד מערכת הדם (תאי הדם הבוגרים) ובתפקוד מערכת החיסון".

עוד נכתב בנימוקי הפרס, "במצב עתידי, שבו תפוצח רגולציית בקרת הגנים ותפקודם, תושג שליטה במוטציות (שינויים בקוד הגנטי) שגורמות מחלות בגנים עצמם, יתאפשרו יישומים מרחיקי לכת בנושא האבחון הרפואי, וכמובן ברפואה המותאמת אישית - טיפול תרופתי מדוייק המותאם לכל חולה בהתאם למבנה הגנטי שלו ולמחלתו".

נושאים קשורים:  חדשות,  פרס רפופורט,  מחקר ביו-רפואי,  סרטן,  גנטיקה,  מכון ויצמן למדע,  האוניברסיטה העברית
תגובות