הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות

לפעמים זה לא רק ADHD: ליקוי בזכרון עבודה, הפרעת קשב והצלחה בלימודים

ממחקר מבוקר עולה, כי ליקוי בזכרון עבודה שכיח בקרב ילדים עם ADHD ומחמיר את קשיי הלימוד שלהם, נוסף על הפגיעה של הפרעת הקשב עצמה

תלמידים בכתת בית ספר (צילום: אילוסטרציה)

הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות היא ככל הנראה הגורם המרכזי האחראי לפגיעה בהישגיהם של תלמידים וסטודנטים במסגרות ההשכלה השונות בטווח רחב מאוד של גילאים, אך לא הגורם היחיד.

גם ליקוי בזכרון עבודה (זכרון לטווח קצר המאפשר שמירה זמנית ועיבוד מהיר של מידע) שכיח בקרב ילדים עם הפרעת קשב, מה שמעלה את השאלה אם ניתן לבודד את ההשפעה של כישורי הזכרון ולחזקם במקביל לטיפול ב-ADHD.

במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, קבוצת חוקרים מבוסטון, ארה"ב, העמיקה בסוגיה.

החוקרים בחנו קבוצה של ילדים עם הפרעת קשב וקבוצה של ילדים ללא ADHD באמצעות מבחנים פסיכיאטריים, פסיכוסוציאליים, אקדמיים וקוגניטיביים. ליקויי למידה הוגדרו כאי-עלייה לשנת לימודים הבאה או מעבר לכיתה מיוחדת. זיכרון עבודה הוערך על בסיס מדדים של מבחן וקסלר (Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised, WISC-R).

276 ילדים עם הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות גויסו ממרכזים פדיאטריים ופסיכיאטריים בארה"ב. במקביל, 241 ילדים גויסו לקבוצת הביקורת. כצפוי, נצפו יותר הפרעות בזיכרון עבודה בקבוצת ה-ADHDי (31.9% לעומת 13.7%, P<0.05).

בקבוצת ה-ADHD, ילדים שסבלו מהפרעות בזיכרון עבודה היו בסיכון גבוה יותר להישאר באותה כיתה שנה נוספת או לעבור לכיתה מתוגברת. גם הציונים בקריאה ובמתמטיקה היו נמוכים יותר בקרב ילדים עם הפרעת קשב ופגיעה בזכרון עבודה, בהשוואה לילדים עם הפרעות קשב בלבד (P<0.01).

לא נצפו הבדלים בתחומי תפקוד אחרים. השפעה של ליקוי בזכרון עבודה ניכרה גם בקבוצת הביקורת, אך לא השיגה מובהקות סטטיסטית.

החוקרים מסכמים, כי ליקוי בזיכרון עבודה פוגע בהישגיהם ובתפקוד הקוגניטיבי של ילדים עם הפרעות קשב, מעבר להפרעת הקשב עצמה. איתור מוקדם של הקושי עשוי להוסיף מרכיב נוסף וחשוב במכלול הטיפולי בילדים אלה.

מקור:
Ronna Fried, James Chan, Leah Feinberg, Amanda Pope, K. Yvonne Woodworth, Stephen V. Faraone & Joseph Biederman (2016): Clinical correlates of working memory deficits in youth with and without ADHD: A controlled study, Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology; DOI: 10.1080/13803395.2015.1127896

נושאים קשורים:  הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות,  נוירו-פסיכולוגיה,  פונקציות מנהל,  תפקודים ניהוליים,  זיכרון עבודה,  ילדים,  מחקרים
תגובות
14.03.2016, 20:16

המחקר מראה את התופעה וממפה ומשווה בין קבוצות הילדים השונות וכרגע צריך לגשת לאופציות הטיפוליות לשיפור זכרון העבודה של הילדים הללו מה עוד שהחיים של הילדים הללו משובשים מאוד לאור התחרותיות בחברה כיום וחוסר החמלה שכיום לה נוטה החברה המערבית כיום מאחר ויש דחף להישגיות מטורפת ללא הסתכלות הצידה לכן לעיתים הילדים הללו נדחקים הצידה ויש צורך ללמוד כיצד להעצים את הילדים עם הADHD ולמצוא נוסחת הצלחה כי ההתמודדות קשה מאוד