חדשות

ה-FDA ממליץ לא לאפשר זמנית תרומת איברים ממי שביקרו באזורים נגוע ב"זיקה"

מינהל המזון והתרופות הודיע, כי אין עדיין מידע לגבי הישארות הנגיף ברקמות השונות, וכי נקבע חלון זמן של שישה חודשים לתרומת דם, רקמות או איברים

יתוש "אדס מפוספס" (צילום: אילוסטרציה)

ה-FDA פירסם בשבוע שעבר הנחיות נוספות לצמצום הסיכון הפוטנציאלי של העברת נגיף זיקה מאדם לאדם, במסגרתן הן ממליצים לא לאפשר תרומת איברים למי שביקרו באזור אנדמי למחלה במשך שישה חודשים.

ההמלצות תקפות ליישום מידי והן חלות על תרומות מהחי ומהמת וכוללות: מוצרי דם, דם טבורי, שליה, קרנית, עצמות, עור להשתלה, מסתמי לב, קרומי שק מי השפיר, תאי זרע, ביציות וגם רקמות עוברים.

ההנחיות מרחיבות את הנחיות ה-FDA בחודש שעבר בקשר למניעת תרומת דם ממי שחלו בזיקה שישה חודשים לאחר ההידבקות, לאחר שהצטברו הוכחות שקיימת סכנה מפני הידבקות בנגיף בפרוצדורה זאת.

ד"ר פיטר מרקס, מנהל המרכז למחקר ביולוגי ב-FDA, הודיע כי עדיין יש הרבה מה ללמוד בכל הנוגע להעברה ולהידבקות בנגיף, במיוחד לגבי כשירות ואי-כשירות לעניין תרומות איברים, תאים ורקמות, על מנת להפחית ככל שניתן את הסיכון הפוטנציאלי של הנגיף זיקה.

ה-FDA קבע כי התברר, שהנגיף יכול להתפשט בידי גבר בעת מגע מיני עם בן/בת זוג. אובחנו כמה מקרים כאלו בארה"ב. עקב כך, נקבע "חלון זמן" ארוך יותר של המתנה בהקשר לתרומת זרע ותרומת דם לגבי אנשים שביקרו באזורים אנדמיים לנגיף ויתכן שנדבקו והם נשאי הנגיף גם אם אינם מודעים לכך.

ה-FDA ממליץ, לא ליטול תרומה מאנשים שאובחנו עם זיהום בנגיף או ביקרו באזור שבו הנגיף פעיל או שקיימו מגע מיני עם גבר באותו אזור בששה החודשים האחרונים. בהקשר לתרומות מאנשים שנפטרו, ממליץ הארגון שלא לקבל את התרומה אם ביקרו באזור אנדמי למחלה ששה חודשים לפני המוות.

"חלון הזמן" של ששה חודשים נקבע, משום שקיימים כיום נתונים מוגבלים ומעטים בהקשר לפרק הזמן שבו הנגיף מתמיד להישאר בכל סוגי הרקמות. הנגיף אובחן ברקמות ובנוזלי גוף לאחר שכבר לא אובחן בדם, ולכן קיים חשש שעבר ממנו לרקמות אחרות. הוא התגלה בזרע עד עשרה שבועות לאחר שהופיעו תסמיניו הראשונים.

עקב חוסר הוודאות הוחלט ב-FDA ש"חלון הזמן" יהיה ששה חודשים, כלומר רמת בטיחות גבוהה אפילו מהנדרש.

ה-FDA הודיע כי ימשיך לבצע את כל פעולות הניטור הנדרשות לצורך הבהרת נושא העברת זיקה בתרומות איברים. בהקשר לתרומות דם, ההמלצה היא להמשיך ולבצע בדיקות מוקדמות לגבי כל אדם שיש חשד לגביו בעקבות ביקור באזור נגוע בנגיף פעיל.

הודעת ה-FDA

נושאים קשורים:  חדשות,  נגיף ה"זיקה",  תרומת איברים,  ברזיל,  ארה"ב,  FDA
תגובות