חדשות

ישראלים שיתפו פעולה עם חוקרים מסוריה, עיראק ותימן בפרויקט שבחן צמחי מרפא וכימותרפיה

החוקרים בחנו את הבטיחות של שימוש בצמחי מרפא שונים במהלך טיפולים כימותרפיים, ומצאו כי רבים מהם כרוכים בסכנה לרעילות, פגיעה ביעילות התרופה או להעצמה שלה באופן מסוכן

פרופ' משנה ערן בן-אריה ואחד מצמחי המרפא שנבדקו במחקר (צילום: הטכניון)

שיתוף פעולה מחקרי-מדעי יוצא דופן נרשם בשנים האחרונות בין חוקרים מהפקולטה לרפואה בטכניון בחיפה, לבין עמיתים מירדן, אבו-דאבי, קטאר, ומצרים, חלק מצוות רחב יותר שכלל גם חוקרים מסוריה, עיראק, תימן, טורקיה וקפריסין.

המחקר האזורי בחן את רמת הבטיחות של 44 צמחים שבהם משתמשים לעתים חולי סרטן כהשלמה לטיפול הכימותרפי, ופורסם באחרונה בכתב העת Cancer הרואה אור מטעם האגודה לסרטן של ארה"ב (American Cancer Society).

פרופ' בן-אריה: "תפיסה השוללת שימוש בצמחים בתקופת הטיפול האונקולוגי, בבחינת 'אשם עד שהוכח אחרת', איננה ישימה במדינות רב-תרבותיות כמו ישראל"

אחד ממובילי צוות המחקר הבינלאומי, פרופסור-משנה קליני ערן בן-אריה, מסר אתמול (ב') כי מתוך המחקר עלה ש"שימוש בלתי מפוקח ב'צמחי מרפא' במהלך הטיפול הכימותרפי ממש מסכן את החולה וכי ההנחה הקודמת שצמחי מרפא אינם בהכרח מזיקים – היא דווקא שגויה".

"הרפואה המשלימה", הוסיף פרופסור בן אריה, "תופסת מקום הולך וגדל בחייהם של מטופלים רבים. השימוש ב'צמחי מרפא' בולט במיוחד בקרב חולי סרטן וזאת מסיבות רבות ושונות ובהן ההנחה בדבר זיקה לרפואת צמחים מסורתית, לצד כמיהה לשיפור איכות החיים, צמצום בתופעות הלוואי של הטיפול האונקולוגי וכמובן תקווה לריפוי".

לדבריו, "החולים הפונים לרפואת צמחים תופסים אותה כטיפול רך יחסית לטיפול התרופתי הקונבנציונלי. הם מניחים כי בשל היותו של הטיפול הצמחי 'טבעי' הוא בהכרח אינו מזיק. אלא שבמקרים רבים זו הנחה מוטעית ושגויה".

עוד אמר פרופ'-משנה בן-אריה: "השימוש ברפואת צמחים מבוסס במקרים רבים על מידע לא-אמין ממקור לא מקצועי ואף שרלטני. יתר על כן, שימוש בטיפולים אלטרנטיביים כאלו בזמן טיפול אונקולוגי פעיל (כימותרפיה), ללא ידיעתו של הצוות הרפואי, מהווה סכנה של ממש למטופל."

החוקרים בחנו את מנגנוני הפעילות של 44 צמחים בהתייחס לספרות המחקרית העדכנית ואיתרו ב-29 מהם סוגיות בטיחות משמעותיות: רעילות ותופעות לוואי ב-18 צמחים; יחסי גומלין צמח-תרופה העשויים לפגוע בפעילות התרופה האונקולוגית (15 צמחים), והעצמה של הפעילות הכימותרפית באופן העלול לסכן את החולה (7 צמחים).

"ההנחה שצמחים הם בסך הכול 'מוצרים של הטבע', 'תמימים' וחפים מסיכון - בבחינת 'טבעי כלומר לא מזיק', רחוקה מהמציאות," הוסיף בן-אריה. "מנגד, תפיסה השוללת שימוש בצמחים בתקופת הטיפול האונקולוגי, בבחינת 'אשם עד שהוכח אחרת', איננה ישימה במדינות רב-תרבותיות כמו ישראל, שבהן הזיקה לרפואת צמחים מסורתית מעוגנת בתפיסת הבריאות של רבים מהמטופלים. בתנאים אלו, עמדה אנטגוניסטית של הרופא המטפל כלפי השימוש בצמחים, תוביל לכך שהמטופל לא ישתף אותו בפרטי הטיפול החלופי".

ממצאי המחקר הנוכחי תואמים מחקרים קודמים של צוות המחקר בטכניון וב-MERGIO (קבוצת המחקר המזרח-תיכונית לאונקולוגיה משולבת).

לאור זאת, מציעים החוקרים לשלב במחלקות האונקולוגיות רופאים שיעברו הכשרה ספציפית ברפואה משולבת כחלק מהצוות האונקולוגי. "מודל זה נועד להעצים את איכות החיים של המטופל באמצעות שיטות טיפול שמקורן ברפואה המסורתית והמשלימה על בסיס רפואה מבוססת ראיות, ובה בעת להבטיח את בריאות המטופל ואת יעילותו של הטיפול האונקולוגי", אמר פרופ' בן-אריה.

בצוות המחקר היו 17 חוקרים מישראל ומ-7 מדינות נוספות מהמזרח התיכון כולם במסגרת ה-MECC (תאגיד הסרטן המזרח-תיכוני), שבו חברים 339 אונקולוגים, אחיות, חוקרים ואנשי צוות רפואי מ-16 מדינות. על בסיס ממצאי המחקר גובש מתווה-מחקר הבוחן עמדות של אנשי הצוות האונקולוגי כלפי אפשרות של בניית מודל אינטגרטיבי, אשר יוטמע במכונים האונקולוגיים ברחבי המזרח-התיכון.

בכתיבת המאמר השתתפו עוד פרופ'-משנה קליני לי גולדשטיין, פרופ'-משנה קליני אלעד שיף, מרצה בכיר ד"ר נח סמואלס ופרופ'-משנה קליני גיל בר סלע, כולם מהטכניון.

לתמצית המחקר

נושאים קשורים:  חדשות,  צמחי מרפא,  כימותרפיה,  פרופ' ערן בן-אריה,  פרויקט מחקר,  המזרח התיכון,  קבוצת המחקר המזרח-תיכונית לאונקולוגיה משולבת
תגובות