מינהל המזון והתרופות

אושר מינויו של מנהל חדש ל-FDA, למרות ביקורת על קשריו עם תעשיית התרופות

ד"ר רוברט קאליף, רופא בכיר בתחום הקרדיולוגיה בארה"ב, ייכנס לתפקיד לאחר שהסנאט אישר את מינויו בסוף השבוע; הליך האישור עוכב בשל ביקורת על קשריו עם חברות תרופות

מנהל ה-FDA, ד"ר רוברט קאליף (מקור: ויקיפדיה)

הסנאט האמריקאי אישר בסוף השבוע שעבר את מינויו של ד"ר רוברט קאליף (Califf) לראש סוכנות המזון והתרופות בארה"ב (FDA). רוב הסנאטורים משתי המפלגות הצביעו בעד המינוי, למעט סנאטורים בודדים שהתנגדו לו בטענה שישנם קשרים הדוקים בין ד"ר קאליף לבין תעשיית התרופות.

הליך האישור כלל שני שלבים; בהצבעה בהליך הראשון, הפרוצדורלי, זכה ד"ר קאליף ברוב של 80 סנאטורים בעד מול 6 נגד, ובהצבעה השנייה והמכרעת תמכו במינויו 89 סנאטורים ו-4 התנגדו.

בין המתנגדים למינוי בעת שהכריז עליו הנשיא ברק אובמה, בספטמבר, היה גם הסנאטור ברני סנדרס

עם ההודעה על המינוי הביעו ארגוני רופאים בארה"ב תמיכה בו. "ד"ר קאליף הוא מומחה מהמעלה הראשונה וממנהיגי קהילת הקרדיולוגים, שמביא עמו לתפקיד החדש ידע רפואי מרשים, ניסיון במחקר קליני ויכולות מנהיגות שה-FDA זקוק להן", אמר ד"ר קים אלן וויליאמס, נשיא הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה.

לדבריו, "ד"ר קאליף תרם תרומה חשובה מאד לתחום הקרדיולוגיה ויש לו את החזון הנדרש בתפקיד ראשו ה-FDA כדי להגן על ולקדם את בריאות הציבור".

הודעת תמיכה דומה פירסמה גם ד"ר מארי וולי (Woolley) נשיאת Research America, הארגון הגדול ביותר בארה"ב שלא למטרות רווח, המאגד גופי מחקר בתחום הבריאות, וששם לו למטרה להעמיד את הבריאות בראש סדר העדיפויות הלאומי.

מבקריו של ד"ר קאליף בסנאט אמרו כי הוא עשוי להיות "יותר מדי נעים" לענקיות התרופות במסגרת תפקידו ב-FDA, ולא יוכל להוביל את מינהל התרופות לכיוון הנכון. הם הביעו ספקות ביכולת ה-FDA בהנהגת ד"ר קאליף לכפות כנדרש תקנות בהקשר למשככי כאבים בשל קשריו לתעשיית התרופות. עוד ציינו, שנהג בחברות ב"כפפות של משי" בתפקידו האחרון כסגן נשיא הרשות.

כמו כן, נטען נגד ד"ר קאליף, שבשנים 2014-2010 קיבל כסף, בנוסף לשכרו, כיועץ ל-26 חברות תרופות וביניהן גם יצרניות של אופיאוידים (משככי כאב) שכלפיהן מופנית כיום אצבע מאשימה בנוגע למקרי התמכרות רבים ומוות.

בין המתנגדים למינוי בעת שהכריז עליו הנשיא ברק אובמה, בספטמבר, היה גם המתמודד על המועמדות לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית, הסנאטור ברני סנדרס.

סנאטורים שתמכו במינוי אמרו, כי ד"ר קאליף יביא ל-FDA ניסיון מוכח בכל הנוגע לפריצות דרך רפואיות מתקדמות וכי ה"רקורד" שלו "מצביע על מחויבות מתמשכת לשקיפות ביחסים עם תעשיית התרופות".

"ד"ר קאליף קנה לו מוניטין דווקא כמי שניסח את העמדה השלילית של ה-FDA בכל הנוגע לשימוש הלא נאות באופיואידים. כיום ה-FDA הוא חלק מהבעיה הזאת, המטרידה את אמריקה, ולכן מוטלת עליו האחריות למצוא לה פתרון", אמרה הסנאטורית הדמוקרטית פטי מארי מוושינגטון, שתמכה במינוי.

הביקורות שהושמעו מיד לאחר הודעת הנשיא גרמו לעיכוב באישור מצד הסנאט ובסיום ההליכים הנדרשים לכניסת ד"ר קאליף לתפקידו.

נושאים קשורים:  מינהל המזון והתרופות,  FDA,  סנאט,  ברק אובמה,  ד"ר רוברט קאליף,  חדשות
תגובות
29.02.2016, 21:29

חתול בכיר שהוצב לשמור על השמנת. בתאבון... He was a paid consultant for Merck Sharp & Dohme, Johnson & Johnson, GlaxoSmithKline, AstraZeneca, and Eli Lilly per ProPublica...