חדשות

בית החולים "אסותא" החל להפעיל מכשיר PET-MRI חדשני; "הראשון מסוגו בישראל"

לדברי בית החולים, על ידי השילוב בין שתי טכנולוגיות הדימות במכשיר אחד, ייחשפו הנבדקים לפחות קרינה, והרופאים יוכלו לזהות באופן מדויק יותר את התהליכים בגופם של החולים, מה שלא התאפשר בשתי בדיקות נפרדות

מכשיר ה-PET-MRI החדש ב"אסותא" (צילום: עודד קרני / "אסותא")

המרכז הרפואי "אסותא" בתל-אביב החל להפעיל מכשיר דימות חדשני בטכנולוגיית ה-PET-MRI. בית החולים מסר, כי זהו המכשיר הראשון מסוגו בישראל ובין העשרות הבודדים בלבד שמופעלים בעולם.

המכשיר משלב יכולות מתקדמות של PET CT ו-MRI, ומאפשר אבחון מדויק תוך קרינה מינימאלית, בין היתר לחולי סרטן. בימים אלה מבוצעים באמצעותו מחקרים בחולים אונקולוגיים, חולי פרקינסון, חולי מחלת קרוהן וחולים הסובלים מכאבים בגב התחתון. לדברי בית החולים, רמת האבחון המושגת בו גבוהה והיא גם מתאפשרת בבדיקה אחת שבה נחשף המטופל לרמת קרינה מינימלית.

"שילוב בין שתי הבדיקות מאפשר לקבל תמונה ברורה ורגישה משמעותית -  בבחינת השלם העולה על סך חלקיו"

בדיקת ה-PET CT הרגילה מאפשרת מיפוי אנטומי של הגוף יחד עם תמונה פיזיולוגית לצורך אבחון תהליכים חריגים בגוף. בדיקה זו חשובה במיוחד למטופלים אונקולוגיים והמטו-אונקולוגיים, שיש צורך לעקוב אחרי השפעת הטיפולים שהם מקבלים על המחלה. לבדיקה חיסרון בדמות הקרינה אליה נחשף המטופל, לעתים אחת לכמה חודשים, והצורך לבצע בנוסף לכך גם בדיקת MRI על מנת להשלים את התמונה.

לדברי בית החולים, כל אלו נחסכים עתה באמצעות המערכת החדישה. פרופ' דוד גרושר, מנהל תחום הרפואה הגרעינית ב"אסותא", אמר: "בדיקת ה-PET MRI מאפשרת לשלב בין יתרונותיהן של שתי הבדיקות, תוך חשיפת המטופל לפחות מעשירית מכמות הקרינה שאליה הוא נחשף בבדיקת PET CT. יש דברים שניתן לראות בבדיקת ה-PET אך לא בבדיקת ה-MRI, ולהפך. לכן שילוב בין שתי הבדיקות מאפשר לקבל תמונה ברורה ורגישה משמעותית -  בבחינת השלם העולה על סך חלקיו".

המכשיר, השוקל 9 טון, חייב מבצע הנדסי מורכב לצורך הכנסתו, שעליו ניצח המהנדס הראשי של אסותא עדי שבתאי. בית החולים מסר כי הבדיקות באמצעותו יוצעו בקרוב למטופלים כחלק מהפעילות השוטפת.

בין המחקרים שבהם נבדק המכשיר:

- מחקר השוואתי בו ייבדק אם תוצאות ה-PET MRI זהות או טובות יותר מהבדיקות הנערכות במכשיר ה-CT

- מחקר שיבחן אם ניתן להגיע לגילוי מוקדם של מחלת קרוהן באמצעות ה- PET MRI

- מחקר בחולי פרקינסון שיבדוק אם המכשיר יאפשר גילוי מוקדם יותר על מנת למנוע הידרדרות המחלה. חולי פרקינסון סובלים מפגיעה בייצור הדופמין, חומר כימי שאחראי לקשר בין התאים במוח למערכת העצבים המרכזית ואבחון המחלה נעשה כיום באמצעות הזרקת דופמין לאזור הסטריאום במוח. עד כה האבחון נעשה ב-PET CT. במחקר החדש תיבדק האפשרות לקבל תוצאות ברורות וטובות יותר בשלבים מוקדמים.

- מחקר שיסייע למקם את אזור הכאב המדויק בגב התחתון, ולמצוא פתרון שיאפשר לטפל בכאב. בדיקות CT או MRI לכשעצמן, אינן מאפשרות במקרים רבים מיפוי מדויק לסימון מקור הכאב. לכן לא ניתן לתת זריקה ממוקדת נגד כאב. בדיקה ב-PET MRI צפויה לאפשר מיפוי מדויק של אזור הכאב לצורך הזרקה ממוקדת.

נושאים קשורים:  חדשות,  MRI,  PET,  בדיקת CT,  אסותא
תגובות
07.10.2016, 12:29

משלב. PET ו MRI ,לא PET CT ו MRI.
אם נשאר ה CT . נשארת קרינת הרנטגן. כדאי להבין את אשר כותבים.

07.10.2016, 12:33

לא לשכוח. MRI , בדיקה ממושכת ומורכבת יותר. לכל אמצעי דימות יתרונות וחסרונות!
יש צורך בהתאמה לגופו של ברור.
בהצלחה.