חדשות

ארה"ב: שיעור גבוה מהצפוי של סיבוכים לאחר הליכי קולונוסקופיה

מחקר מצא כי ב-1.6% מהליכי הקולונוסקופיה בקרב בני 65 ומעלה שהם בריאים ואינם נמצאים בסיכון לסיבוכים - נאלצו המטופלים להתאשפז בתוך שבוע בבית חולים

אנדוסקופ, בדיקת קולונוסקופיה (צילום: אילוסטרציה)

שיעור גבוה מהצפוי של סיבוכים לאחר הליכי קולונוסקופיה בארה"ב מחייב אשפוז בבית החולים; כך מעלה מחקר חדש, שבוצע על ידי "מרכז ייל להערכת תוצאי מחקר", ושפורסם בחודש שעבר כמאמר המוביל בכתב העת Gastroenterology .

את המחקר יזם ד"ר הרלן קרומהולץ, מנהל ה-Yale Center for Outcomes Research and Evaluation, לאחר שראה את אחד מחבריו מוחש לבית חולים יום אחד בלבד לאחר שעבר קולונוסקופיה. הוא החליט לברר עד כמה הסיבוכים שמופיעים לאחר הפרוצדורה נפוצים ובמה הם מתבטאים.

בראיון לאתר Medpage Today בשבוע שעבר סיפר ד"ר קרומהולץ, כי ידידו נראה חלש וחולה וגופו החל לרעוד לאחר ההליך שעבר. התעורר חשש שהסיבוך במצבו נגרם עקב מיקרו-פרפורציה (ניקוב) או בגלל זיהום בעירוי לאלחוש ולטשטוש.

מדי שנה עוברים בארה"ב 14 מיליון אנשים את פרוצדורת הקולונוסקופיה. המחקר הנוכחי העלה, כי איכות וכמות ההליכים תלויה במיומנות הרופאים והקלינאים שמבצעים, אבל גם בתפקוד המכונים שבהם הם נעשים.

הצוות של ד"ר קרומהולץ מצא, כי 1.6% מבין 325 אלף מטופלים בריאים בדרך כלל, שנחשבו כבעלי סיכון נמוך לתופעות לוואי שליליות בפרוצדורה הזא, חוו בתוך שבעה ימים סיבוכים שונים שהיו חמורים דיים עד שהיה צורך לאשפזם או לפחות לטפל בהם במחלקות לרפואה דחופה.

לפי תוצאות המחקר, כ-27 אלף מבוטחים של "מדיקר" בקבוצת הגיל 65 ומעלה, שעוברים קולונוסקופיה מדי שנה, יגיעו לביקור לא מתוכנן בבית חולים בתוך 7 ימים שלאחרי ההליך. מספר זה אינו כולל אנשים בקבוצת 64-50, שהגיבו תגובה שלילית לקולונוסקופיה ונאלצו להתאשפז.

בין התקלות המרכזיות הן כאלה שמתרחשות בהליך עצמו: פרפורציות וקריעה (laceration) שעלולים לגרום לדימום, או לזיהום דלקתי. גם תרופות ההרדמה יכולות לגרום לתגובה שלילית שעלולות להסתיים במצב היפוקסי (חוסר חמצן), דלקת ריאות שאיפתית (aspiration pneumonia) או הפרעת קצב לב. כמו כן, כאבי בטן ובחילות הם סיבוכים אפשריים לאחר ניקוב המעי.

עוד התברר, שרוב תופעות הלוואי השליליות מתרחשות בחלון הזמן של 7 ימים לאחר ההליך. בדיקה שנעשתה ב-2014 על ידי ה-CDC העלתה כי שיעור הסיבוכים שלאחר ההליך נעים בטווח שבין 1.0-0.8% בטווח שבין 14-7 ימים, אבל קיימת גם הערכה שהביקורים בבתי החולים בעקבות ההליך הם בשיעור של 3.8-2.4% כחודש שלאחר הפרוצדורה.

הסיכון לסיבוכים גבוה יותר לגבי מטופלים שממליצים להם לעבור את ההליך אחת ל-10-5 שנים לאחר שנמצא פוליפ בהליך הראשון. כך, ישנם מטופלים שעד הגיעם לגיל 76 עשויים לעבור 6-3 קולונוסקופיות.

מבצעי המחקר הדגישו כי בסיס הנתונים שלהם מבוסס רק על מטופלים בריאים. הוצאו ממנו אלו בסיכון לסיבוכים לאחר הניתוח שסובלים מ-diverticulitis, מחלת מעיים דלקתית או מחלה כרונית חמורה.

המחקר מצא הבדלים בין שיעורי הסיבוכים בעקבות פרוצדורות שנעשו במכונים שליד בתי חולים לבין שיעורי הסיבוכים במרפאות כירורגיות אמבולטוריות. 6.5 מקרי אשפוז ל-1,000 הליכים ו-13 ל-1,000 הליכים, בהתאמה. היו מקומות שבהם שיעור הסיבוכים טיפס ל-16.6 מקרי אשפוז ל-1,000 הליכים. הנתונים מתייחסים לכלל קבוצות הגיל.

בעקבות המחקר החליטה "מדיקר" להנהיג מדדי-איכות למרפאות שבהן מבוצעים הליכי קולונוסקופיה. התוצאות של מבדקי האיכות יפורסמו החל מהשנה הבאה באתר "מדיקר".

למאמר המלא בכתב העת המדעי

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  ארה"ב,  קולונוסקופיה,  סיבוכים,  מדיקר
תגובות