אסטגמטיזים

עדשות טוריות לתיקון אסטגמטיזים בניתוחי קטרקט - סקירה סיסטמית ומטה-אנליזה

מטה אנליזה בחנה את היתרונות והחסרונות בהשתלת עדשה טורית במהלך ניתוחי קטרקט

08.02.2016, 10:00
קטרקט, ירוד בעין (צילום: אילוסטרציה)

אסטגמטיזים יכול להיות מתקן במספר דרכים שונות: על ידי השתלת עדשה טורית, על ידי ניתוח LASIK או על ידי חתכים מסוג Relaxing incision . ישנם יתרונות וחסרונות לכל אחת מהשיטות.

מטרת מטה-אנליזה זו היתה לבחון את היתרונות והחסרונות של השתלת עדשה טורית במהלך ניתוח להסרת ירוד. השתלת עדשה טורית הושוותה להשתלת עדשה לא טורית ללא ניסיון לתיקון אסטגמטיזים ולהשתלת עדשה רגילה עם Relaxing incisions.

בוצע חיפוש סיסטמי במאגרים בספרות, ונאספו מאמרים בהם בוצעה השוואה בין השתלת עדשה טורית להשתלת עדשה רגילה (עם וללא חתכי Relaxing incision), בחולים עם אסטגמטיזים רגולרי.

נאספו 13 מחקרים מסוג Randomized control trial בהם היו 707 עיניים עם עדשה טורית לעומת 706 ללא עדשה טורית ו-225 עיניים שעברו Relaxing incisions. נמצא, כי חדות הראיה הלא מתוקנת היתה טובה יותר בעיניים בהן הושתלה עדשה טורית.

נמצא גם, כי בעיניים עם עדשה טורית היה פחות צורך במשקפיים. השתלת עדשה טורית לא נמצאה כקשורים בסיכון יתר בהשוואה לניתוחים ללא עדשה טורית. אסטגמטיזים שארי נמצא בפחות מקרים של השתלת עדשה טורית מאשר השתלת עדשה רגילה יחד עם Relaxing incisions.

החוקרים סיכמו, כי נמצא שעדשה טורית עדיפה על עדשה לא טורית אפילו כאשר משולבת עם Relaxing incisions באספקטים של חדות ראיה, תלות במשקפיים ואסטגמטיזים שארי. יחד עם זאת, לא מעט חולים נאלצים לעבור פרוצדורה שנייה לסידור העדשה ולטיפול בקרעים ובהיפרדויות רשתית.

המלצת הכותבים היא להשתיל עדשה טורית בחולים עם אסטגמטיזים רגולרי אשר עוברים ניתוח להסרת ירוד ומעוניינים לא להיות תלויים במשקפיים לאחר הניתוח.

נושאים קשורים:  אסטגמטיזים,  עדשה טורית,  Relaxing incisions,  ניתוח להסרת ירוד,  מחקרים
תגובות