יום הסרטן הבינ"ל

חוקרים גילו "חתימה גנטית" ייחודית לסוגי סרטן נפוצים; עשויה לשמש לבדיקת דם לסרטן

החוקרים, הפועלים במכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב (NIH), הודיעו כי הם מקווים שהגילוי יסייע לפתח בדיקת דם פשוטה שתצביע מוקדם מאוד על התפתחות גידולים סרטניים בגוף

בדיקת דם (צילום: אילוסטרציה)

חוקרים בארה"ב גילו "חתימה גנטית" של חמישה סוגי סרטן נפוצים - סרטן השד, סרטן המעי הגס, סרטן ריאות, סרטן רחם וסרטן קיבה - שעשויה להוביל לפיתוח בדיקת דם שתצביע על נוכחותם של גידולים סרטניים אלה. על המחקר, והתקווה כי ישמש בעתיד לפיתוח בדיקת דם לסרטן, הודיעו בסוף השבוע מכוני הבריאות הלאומי של ארה"ב (NIH).

החוקרים מסרו, כי כאשר בגן מסוים – ZNF154 - מופיע שינוי ב"חתימה הכימית", הדבר מהווה אות לכך שהגוף "מפסיד את מלחמתו במחלה". גילוי השינוי, שמתאפשר בבדיקת דם פשוטה, עשוי לשמש כאות אזהרה אבחוני להופעת סרטן בשלב מוקדם ביותר של המחלה. בשלב זה, הטיפול הרפואי שיינתן לחולה יהיה גם בעל סיכויי היעילות הטובים ביותר.

החוקרים, ממכון המחקר הלאומי של גנום האדם ב-NIH, דיווחו לכתב העת Journal of Molecular Diagnostics, שכאשר בגן המסוים הזה מתרחשת היפר-מתילציה - תהליך ביולוגי הדומה לזה שבו מתג הגן עובר למצב כבוי (off) - הדבר מהווה את האות להופעת הגידול הסרטני.

ראש צוות המחקר, ד"ר לורה אולניצקי, ביולוגית-חישובית במכון, ציינה כי זיהוי החתימה הכימית היה אתגר טכני, וכי העובדה שהתהליך מתרחש סביב גן מסוים וייחודי לסרטן - היא הגילוי החשוב. כיום, בדיקות דם לסרטן יעילות רק לאחר שנעשו קודם לכן בדיקות פולשניות כמו קולונוסקופיה או ממוגרפיה.

לדיווח בכתב העת המדעי לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  בדיקת דם,  סרטן,  חתימה גנטית,  חתימה כימית,  NIH,  מכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב
תגובות