חדשות

ארה"ב: מאבק נגד היתושים המעבירים את מחלת ה"זיקה" במדינת פלורידה

המושל במדינה הכריז על מצב חירום בארבעה מחוזות במדינה, שבה היתוש עשוי להתפשט בשל תנאי האקלים; מחקר מאוניברסיטת חיפה שפורסם ב"לנסט" קושר את ההתפרצות לתופעת ה"אל ניניו" ולשנה החמה האחרונה

יתוש מזן Aedes aegypti, האחראי להתפרצות הנוכחית (צילום: אילוסטרציה)

מושל מדינת פלורידה, ריק סקוט, הכריז היום (חמישי) על מצב חירום בארבעה מחוזות במדינה בעקבות החשש להתפשטות נגיף זיקה. המחלה, המועברת באמצעות יתושים, נקשרה לאלפי מקרים של מומי מוח מולדים (מיקרוצפליה) בברזיל.

ההידבקות בזיקה נמצאת עתה בשלב התפשטות מעבר לברזיל, למדינות רבות במרכז ובדרום אמריקה. בעקבות אזהרות מפני התפשטות הנגיף שפירסם השבוע ארגון הבריאות העולמי, הורה מושל פלורידה להגביר את פעולות ההדברה נגד יתושים באזורים מסוימים במדינתו. עוד הורה לשים דגש על ביצוע ריסוסים נגד יתושים באזורי מגורים.

בעקבות בהלת הזיקה, מציעות כעת חברות תעופה בארה"ב לנשים בצוותי האוויר המתכננות להרות להימנע מהגעה למדינות הנגועות בנגיף באמריקה הדרומית. האפשרות להיות מוצבות בטיסות אחרות ניתנו לדיילות וטייסות.

הבוקר גם עידכן ארגון הבריאות העולמי (WHO) את תמונת המצב והודיע כי הנגיף זוהה ב-32 מדינות לפחות. משרד הבריאות של ברזיל מסר כי מספר היילודים הסובלים ממיקרוצפליה עלה ל-4,074 (נכון ליום ג'), בהשוואה ל-3,718 מקרים שאושרו עד לשבוע שעבר.

ה-WHO גם "הביע דאגה מפני התפשטות נגיף זיקה בארה"ב לאחר שאושר כי בדאלאס, טקסס, גבר נדבק בנגיף כתוצאה מיחסי מין.

בתוך כך, דווח בתחילת השבוע בכתב העת The Lancet על מחקר משותף לחוקרת ישראלית, ד"ר שלומית פז מאוניברסיטת חיפה, ולפרופסור יאן סמנזה מהמרכז האירופי לבקרה על מחלות (ECDC), שהעלה את האפשרות כי תופעת האל-ניניו (שהשנה היא חריגה בעוצמתה) ושינויי האקלים בברזיל, האיצו את התפשטות הנגיף זיקה.

המחקר בנושא הזה עדיין בשלביו הראשונים. החוקרים סבורים כי חום ויובש קיצוני בחורף ובאביב בצפון-מזרח ברזיל – האיצו את התפרצות הנגיף ואת התפשטותו משם. לדעת החוקרים תופעת מזג האוויר "אל ניניו" , התנאים האקלימיים שיצרה, ביחד עם אגירת המים על-ידי תושבי צפון-מזרח ברזיל כדי להתמודד עם היובש, גרמו לשגשוג אוכלוסיית היתוש אדס מצרי שהוא מעביר הנגיף.

ד"ר פז, מהחוג לגיאוגרפיה ולימודי סביבה באוניברסיטת חיפה, עוסקת בחקר הקשר שבין מחלות המועברות בידי יתושים לשינויי האקלים (לדיווח בלנסט לחצו כאן)

נושאים קשורים:  חדשות,  נגיף ה"זיקה",  התפרצות,  פלורידה,  ברזיל,  מיקורצפליה,  אוניברסיטת חיפה
תגובות