מגזין

הסוף לניתוחים הסימולטניים

תקנה חדשה שאושרה במסצ'וסטס קובעת לראשונה כי החל מהחודש הבא, מנתחים יהיו חייבים לרשום כל יציאה מחדר הניתוח

חדר ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

החל מהחודש הבא, כל הרופאים המנתחים במדינת מסצ'וסטס יחויבו לתעד באופן רשמי את הזמן המדויק שבו שהו בחדר הניתוח, כולל יציאה וכניסה חזרה במהלכו, במטרה להילחם בתופעת הניתוחים הסימולטניים, המהווים סכנה למטופלים.

התקנה אושרה בחודש שעבר ברוב של חמישה תומכים מול מתנגד אחר בוועד המנהל של רשות הרישוי הרפואי במדינה (Massachusetts Board Of Registration in Medicine), והיא ככל הידוע הראשונה מסוגה בארה"ב.

הההחלטה התקבלה לאחר סדרת דיווחים ותחקירים שביצע היומון "בוסטון גלוב", שעסקו בניתוחים ובפרוצדורות מורכבות אחרות שמבוצעים בו-בזמן על ידי אותם מנתחים, המתרוצצים בין כמה חדרים סמוכים (double booked operations), באותו "חלון זמן", ושחלקם הסתיימו בטעויות חמורות.

בין הרופאים במדינת מסצ'וסטס, ובמיוחד במרכז הרפואי המוביל בבוסטון "בית החולים הכללי של מסצ'וסטס" (MGH) – היתה מחלוקת סוערת בנושא הניתוחים הסימולטניים. שני מחנות התגבשו במהלך העימות בנושא: רופאים שהצדיקו את האיסור ואת חובת הרישום של כניסה ויציאה לחדרי הניתוח, ורופאים שסברו כי ניתן לאפשר למנתחים לבצע ניתוחים בו-בזמן.

הההחלטה התקבלה לאחר תחקיר ב"בוסטון גלוב", שעסק בניתוחים ובפרוצדורות רפואיות שמבוצעים בו-בזמן על ידי אותם מנתחים

בארה"ב, לעתים רחוקות מאוד מטופל יודע שהמנתח שלו חולק אמור לטפל במקביל בחולה, או אפילו בחולים, נוספים. היעדר תיעוד לגבי מקום הימצאו של הרופא-המנתח בכל רגע נתון בעת הניתוח גרם למטופלים לתהות אם המנתח שנקבע אכן ביצע את השלבים החשובים והבעייתיים ביותר של הפרוצדורה הכירורגית שעברו. זאת, במיוחד כאשר בדיעבד התברר שהניתוח השתבש.

ד"ר קנדיס לפידוס-סלואן (Candace Lapidus Sloane), רופאת ילדים, דרמטולוגית ויושבת-ראש הוועד המנהל של הרשות במסצ'וסטס, מסרה לתקשורת כי בחודשים האחרונים הגיעו לידיה כמה דיווחים מדאיגים ממקורות שונים על מקרים ומצבים שהתרחשו בחדרי ניתוח וחייבו התייחסות מתאימה. במדינה פועלים 35,000 רופאים.

התקנה החדשה מחייבת גם את המנתח הבכיר שנקבע להוביל את הפרוצדורה לציין בתיעוד באופן ברור מיהו רופא-הגיבוי שייטול אחריות למקרה שהוא יצטרך לעזוב את חדר הניתוח, אפילו לכמה דקות.

ד"ר ג'יימס ריקרט, מנתח ממדינת אינדיאנה ונשיא החברה לאורתופדיה, אמר ל"בוסטון גלוב" כי, "רופאים אינם חושבים שזה נושא חשוב והם מניחים שזה גם לא חשוב למטופלים – אבל הם טועים". לדבריו, "כל מטופל רוצה לדעת שהמנתח שלו הוא מי שנקבע כי ינתח אותו. לכל מטופל יש את הזכות לדעת זאת. במיוחד כשמדובר במצב שבו אדם נכנס לטיפול כירורגי שמתבצע תחת הרדמה או טשטוש וקיים סיכון לנזק חמור או אפילו למוות כתוצאה מאותו הליך רפואי".

"רופאים אינם חושבים שזה נושא חשוב והם מניחים שזה גם לא חשוב למטופלים – אבל הם טועים"

בבתי החולים ברחבי ארה"ב נהוג עד היום תיעוד דומה לגבי אחיות בלבד. הן חייבות לרשום מתי נכנסו ומתי עזבו את חדר הניתוח ומי משמשת גיבוי לחברתה שיצאה להפסקה. כל זאת, כדי לספק מידע לבית החולים מי מהן נמצאת כדי לטפל במכשירי הניטור להם מחובר החולה ולסייע עם כלי הניתוח.

אי-השוויון בנושא רגיש זה ספג ביקורת קשה בשנים האחרונות, במיוחד כאשר מנותחים גילו לאחר סיום הפרוצדורה שעברו כי המנתח שלהם ביצע בו-בזמן עוד ניתוח ואולי אף יותר, כך שלא הקדיש להם את מלוא הזמן שנועד או שחייבה הפרוצדורה. עד היום, דו"חות הניתוחים לא היו נגישים לעיניהם של מטופלים.

אחד האירועים שהובילו לקביעת התקנה החדשה התרחש ב-MGH בבוסטון. ד"ר קירקהאם ווד, לשעבר מנתח עמוד שדרה בבית החולים, נתבע בבית משפט על רשלנות רפואית על ידי שלושה ממטופליו, ביניהם כוכב לשעבר של קבוצת בייסבול. כל אחד מהתובעים טען שלא ידע שהרופא ביצע בו בזמן  שלושה ניתוחים כשהוא מדלג בין שלושה חדרי ניתוח. לא נמצא רישום מתי נכנס המנתח לחדר הניתוח, כמה זמן שהה בו ומתי יצא ממנו ועבר לחדר אחר.

אחד המנתחים הבכירים בתחום כירורגיית הירך והברך ב-MGH, ד"ר דניס ברק (Burke), היה בין הרופאים הראשונים בבית החולים שהגישו תלונה בנושא להנהלת המוסד. הוא כינה את התקנה החדשה "צעד ענק" לטובת החולים.

בנוסף לתקנה המדוברת יחויבו החל מסוף החודש הבא כל הרופאים לדווח על עמיתיהם אם ייראו אותם במהלך התורנות צורכים אלכוהול או סמים

דוברי שני בתי חולים אחרים בבוסטון - המרכז הרפואי "בית-ישראל" והמרכז הרפואי של בוסטון - מסרו כי אצלם כבר הוחל ברישום תנועת המנתחים, בכניסה וביציאה מחדרי הניתוח. לדבריהם, בתי החולים יישמו את הנוהל ביוזמתם, ולא על פי התקנה המחייבת, שתיכנס לפועל במארס.

בנוסף לתקנה המדוברת יחויבו החל מסוף החודש הבא כל הרופאים לדווח על עמיתיהם אם ייראו אותם במהלך התורנות צורכים אלכוהול או סמים. כמו כן, תחול על כל רופא במסצ'וסטס החובה לכלול באתר האינטרנט שלו מידע על פסקי דין שניתנו נגדו על אירועי רשלנות רפואית שהתרחשו מחוץ למדינה, או על הסדר פשרה או פיצוי שנעשה בעקבות תלונה.

נושאים קשורים:  מגזין,  ניתוחים סימולטניים,  ניתוח,  מדינת מסצ'וסטס,  ארה"ב
תגובות
אנונימי/ת
04.02.2016, 13:23

גם בישראל צריך ליישם זאת:

http://www.RASHLANUT.co.il

/