חדשות

תגלית בחקר הסכיזופרניה: גן שגורם לתהליך ביולוגי במוח קשור להתפתחות המחלה

וריאנטים בגן שנחשף גורמים לפעילות יתר של "גיזום סינפסות" במוח בשלב ההתבגרות ותחילת החיים הבוגרים; נוכחות הווריאנטים קשורה בסיכון גבוה ב-25% לפתח סכיזופרניה, מה שאינו מצדיק עריכת בדיקות סקר, מסרו החוקרים

סינפסות במוח (איור אילוסטרציה)

צוות חוקרים אמריקאי דיווח בשבוע שעבר במהדורה המקוונת של כתב העת Nature, כי חשף את ההיבט הביולוגי שמאחורי מחלת הסכיזופרניה. לפי הדיווח, החוקרים מצאו אילו גנים עשויים להגביר את הסיכון של אדם לפתח סכיזופרניה.

החוקרים מסרו, כי הסיכון קשור לתהליך טבעי המכונה "גיזום סינפסות", שבו נחלשים או מתייתרים הקשרים שבין הנוירונים ככל שהם מזדקנים. בתקופת הנעורים וההתבגרות, ובתחילת הגיל המבוגר, פעילות זו מתרחשת קודם כל באזור המוח שבו מתרכזת פעילות החשיבה ומיומנויות התכנון - הקורטקס הקדם מצחי (prefrontal cortex).

לפי המחקר, אנשים שנושאים את הגנים שגורמים להאצה או לאינטנסיביות של תהליך ה"גיזום" מצויים בסיכון מוגבר לפתח סכיזופרניה, לעומת מי שאין להם את הגנים הללו.

החוקרים מסרו, כי הסיכון קשור לתהליך טבעי המכונה "גיזום סינפסות", שבו נחלשים או מתייתרים הקשרים שבין הנוירונים ככל שהם מזדקנים

החשדות לגבי שלב ה"גיזום" עלו כבר בעבר בכמה מחקרים קודמים. אלו הראו, שבאזורים הקדם-מצחים יש נטייה להתמעטות הקשרים העצביים – לעומת המצב באנשים שלא לקו בסכיזופרניה. המחקר החדש תומך בטיעונים אלה, וגם מתאר כיצד ככל הכנראה משתבש תהליך ה"גיזום".

הפרופסור לפסיכיאטריה סמואל ברונדס (Barondes) מאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו אמר ל"ניו יורק טיימס" כי המחקר "נראה משכנע באופן קיצוני". לדבריו, זהו רק צעד אחד בדרך להבנת התעלומה הנוגעת להפרעה הנפשית הזאת, שבה חולים כשני מיליון אמריקאים כיום. לדבריו, ייתכן כי בעתיד הגילוי יוביל לשיפור בטיפולים המוצעים לחולים במחלה.

את המחקר הובילו מדענים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד, בית החולים לילדים בבוסטון וכן ממכון המחקר ברוד (Broad), הקשור ל-MIT.

המחקר החל בהתמקדות באתר הגנום MHC, שבמחקרים קודמים נחשב לקשור באופן חזק עם סכיזופרניה. האזור הזה הוא "בעל עבר אפל ידוע לשמצה", אמר ד"ר אריק לנדר ממכון ברוד, אחד מהחוקרים. באזור זה קיימים הגנים המקדמים תגובה חיסונית של הגוף נגד חיידקים פולשים, למשל. תכונה זו הגבירה את ההערכה, כי סכיזופרניה היא אולי סוג של מצב אוטו-אימוני שבו הגוף תוקף את תאי הרקמות של עצמו.

פרופסור סטיבן מק'קרול, מומחה לגנטיקה מ"הרווארד", שהיה ראש צוות המחקר, סיפר כי תוך שימוש בשיטות סטטיסטיות מתקדמות נמצא, כי אתר ה-MHC מכיל ארבעה וריאנטים שכיחים של הגן C4, המייצרים שני סוגי חלבונים: C4-A ו-C4-B.

צוות המחקר ביצע אנליזה של הגנום בקרב יותר מ-64 אלף אנשים (ועוד כ-37 אלף בקבוצת ביקורת, מ-30 מדינות שונות) וכך נמצא כי בקרב מאובחני סכיזופרניה יש נטייה גבוהה לצורות פעילות-יתר של C4, בהשוואה לקבוצת הביקורת. "נראה כי C4, שהוא חלק מרכיבי המערכת החיסונית, הוא הגן המהווה את הכוח המניע שמאחורי הסיכון לסכיזופרניה", הסביר ראש צוות המחקר.

בסיוע פרופסור בת' סטיוונס, מומחית לנוירולוגיה מ"הרווארד" ומבית החולים לילדים בבוסטון, שכתבה מחקר ב-2007 שהראה כי הגנים באזור MHC מעורבים ב"גיזום סינפסות" במוחות נורמליים, נעשה השלב הבא במחקר.

במעבדתה של פרופסור סטוונס התברר, כי עכברים שגודלו ללא הגנים שמייצרים חלבוני C4 הראו באופן ברור שחל שיבוש פרוע בגיזום הסינפסות הטבעי. "ראיה זאת מבססת את הטיעון שיותר מדי C4 מוביל לגיזום לא הולם בשלב קריטי של התפתחות הגוף", ציינה פרופסור סטיוונס. זהו מצב שגם יכול להסביר מדוע רואים רבדים דקים יותר בעוביים של רקמות המוח באזור הקדם-מצחי אצל הסכיזופרנים.

כמו כן, החוקרים רואים בכך גם את ההסבר מדוע רואים לעתים קרובות יותר את ההפרעה בתחילתה אצל בני-עשרה או אצל אנשים בראשית שנות ה-20 לחייהם.

הנשאות של וריאנט הגן המסוים הזה שסולל את הדרך לתהליך הגיזום האגרסיבי איננה יכול לבדה להיחשב לגורם לסכיזופרניה, מסרו החוקרים. יש גורמים נוספים שמעורבים בתהליך שנתגלה. הימצאות אותו וריאנט, כך מעריכים החוקרים, מגבירה את הסיכון ב-25% מעל לשיעור-הבסיס של 1% לפיתוח סכיזופרניה – כלומר ל-1.25%. שיעור כזה, העריכו, אינו מצדיק עריכת בדיקות סקר בקרב כלל האוכלוסייה.

אצל אנשים צעירים שנמצאו כבר בסיכון לפיתוח ההפרעה הנפשית הנתון הסטטיסטי משתנה. הם מראים סימנים מוקדמים כמו ירידה פתאומית וחדה בזיכרון ובחדות המנטלית וגם "שמיעת קולות פנימיים". פרק הזה בשלב ההתפתחות של ההפרעה עשוי להימשך שנה ויותר ולא מוביל למלוא הביטוי של הסכיזופרניה.

עורכי המחקר הביעו תקווה, כי הממצאים לגבי אנשים עם פרופיל גנטי לסיכון להפרעה – ובמיוחד כאשר ביטוייה "יבשילו" – יובילו לגילוי ביו-מרקרים שיסייעו להבהיר את הפרוגנוזה של אותם אנשים וגם אולי לפיתוח תרופות חדישות שיאטו את שלב הגיזום.

לדיווח בכתב העת Nature

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  סכיזופרניה,  מחקר גנטי,  וריאנטים גנטיים,  ארה"ב
תגובות