חדשות

רשלנות רפואית בארה"ב: 1% מהרופאים אחראי לשליש מכל התביעות לפיצויים

כך מצא מחקר שבדק תביעות לפיצויים שהסתיימו בתשלום, ושהתפרסם בשבוע שעבר בכתב העת NEJM; לפי המחקר, רופאים גברים מבוגרים נמצאים בסיכון גבוה יותר לתביעות חוזרות

בית משפט, ארה"ב (צילום: אילוסטרציה)

אחוז אחד בלבד מכלל הרופאים העוסקים במקצוע בארה"ב אחראים ל-32% מכלל התביעות לפיצויים שהוגשו בעשור האחרון עקב רשלנות רפואיות והסתיימו בתשלום; כך דווח בשבוע שעבר במחקר שפורסם ב-NEJM.

את המחקר ערכו חוקרים באוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה ובמלבורן, אוסטרליה. הם ניתחו יותר מ-66 אלף תביעות לרשלנות רפואית שהוגשו ונפסקו בהן פיצויים כספיים, בנוגע ל-54 אלף רופאים בארה"ב .

לפי המחקר, בקרב רופאים-גברים הסיכון לתביעה חוזרת גבוה ב-40% מזה של רופאות

החוקרים מציינים, כי התובעים בפיצויים זכו בהם לרוב בהסדרים שנעשו מחוץ לכותלי בית המשפט, ורק 3% התנהלו במסגרת הליך משפטי. הסכום הממוצע ששולם בהסדר או על-פי הוראת בית המשפט, הסתכם ב-371,054 דולר. כמעט שליש מהתביעות קשורות במותם של מטופלים ו-54% קשורות בפציעה פיזית חמורה.

נמצא עוד, כי רוב הרופאים המעורבים בתדירות הגבוהה ביותר בתביעות על רשלנות רפואית היו בעיקר זקנים, גברים, בתחומים: נוירולוגיה, כירורגיה אורתופדית, כירורגיה כללית, כירורגיה פלסטית ומיילדות וגינקולוגיה.

עוד עלה, כי תביעה בעבר מגבירה את הסיכון לתביעה נוספת על מקרה רשלנות רפואי. במחקר נמסר, כי אצל רופאים-גברים הסיכון לתביעה חוזרת גבוה ב-40% מזה של רופאות. הסיכון הנמוך ביותר לתביעה חוזרת נמצאה בקרב פסיכיאטרים ורופאי ילדים.

עוד נמצא במחקר כי רופאים צעירים (עד גיל 35) הראו סיכון של 30% לתביעה חוזרת של רשלנות רפואית בהשוואה לעמיתים מבוגרים יותר.

הפרופסור לרפואה דייוויד סטודרט (Studdert), אחד ממחברי דו"ח המחקר אמר, כי יהיה צורך לנסות לזהות רופאים בתחומים מסוימים שבהם קיים סיכון גדול יותר לרשלנות רפואית "לפני שהם עולים על מסלול מצטבר של אירועים" - "ואז לעשות משהו כדי לעצור זאת".

לדיווח בכתב העת NEJ

נושאים קשורים:  חדשות,  ארה"ב,  רשלנות רפואית,  מחקר,  פיצויים,  NEJM
תגובות