אי ספיקת כבד

החלפת פלסמה משפרת את תפקוד המערכות וההישרדות במטופלים עם אי ספיקת כבד

החלפת פלסמה בנפח גבוה משפרת את תפקוד מערכות הגוף, מפחיתה תגובה דלקתית ומאריכה הישרדות בקרב מטופלים עם אי ספיקת כבד שאינם צריכים השתלות

28.01.2016, 08:34
עירוי פלסמה (צילום: אילוסטרציה)
עירוי פלסמה (צילום: אילוסטרציה)

אי-ספיקת כבד (liver failure) חריפה מובילה במקרים רבים לאי-יציבות קרדיווסקולרית, אי ספיקת כליות, בצקת במוח ומוות עקב הלם בלתי-הפיך, בקע מוחי (cerebral herniation) או כשל מערכות.

החלפת פלסמה בנפח גבוה (High-volume plasma exchange - HVP), המוגדרת כהחלפה של 8%-12% או 15% ממשקל הגוף בפלסמה טרייה קפואה, נמצאה בסדרות מקרים כמביאה לשיפור במדדים מערכתיים, מוחיים ואלו הקשורים לאיברי הבטן.

במחקר מבוקר, פרוספקטיבי, רב-מרכזי ועם הקצאה אקראית, 182 מטופלים עם אי ספיקת כבד חריפה הוקצו אקראית לקבלת טיפול סטנדרטי (n=90) או טיפול סטנדרטי יחד עם HVP למשך שלושה ימים (n=92). מאפייני הקבוצות היו דומים בקו הבסיס.

התוצא העיקרי שנבחן היה הישרדות ללא השתלת כבד במהלך אשפוז בבית חולים. תוצאים שניוניים כללו הישרדות לאחר השתלת כבד, עם או ללא HVP, עם ניתוח בכוונה לטפל (intention-to-treat). כמו כן, בוצע מחקר הוכחת עיקרון (proof-of-principle study), על מנת להעריך את ההשפעה של HVP על תפקוד תאי מערכת החיסון.

ההישרדות הכללית במהלך אשפוז היתה 58.7% בקרב מטופלים שטופלו ב- HVP, לעומת 47.8% בקרב קבוצת הביקורת (יחס סיכון, HR, עם ריבוד עבור השתלת כבד: 0.56, 95% רווח בר סמך 0.36-0.86, p = 0.0083).

קבלת HVP טרם השתלת כבד לא שיפרה את סיכויי ההישרדות, בהשוואה לקבלת טיפול סטנדרטי בלבד (0.37-3.98, p = 0.75).

ההיארעות של תופעות לוואי חמורות היתה דומה בשתי הקבוצות. ציונים בסולמות הערכה לתסמונת תגובה מערכתית דלקתית (Systemic inflammatory response syndromeי – SIRS) וכשל מערכות היו במגמת ירידה במהלך תקופת המחקר בקבוצת ה-HVP, בהשוואה לביקורת (p <0.001).

החוקרים סיכמו, כי HVP משפר תוצאים במטופלים עם אי ספיקת כבד, על ידי שיפור הישרדות ללא ההשתלה. ממצאי המחקר מיוחסים לירידה בפעילות מערכת החיסון המולדת (innate immune) ושיפור בתפקוד כלל מערכות הגוף.

מקור:
Fin Stolze Larsen, Lars Ebbe Schmidt, Christine Bernsmeier, Allan Rasmussen, Helena Isoniemi,Vishal C. Patel, Evangelos Triantafyllou, William Bernal, Georg Auzinger, Debbie Shawcross, Martin Eefsen,Peter Nissen Bjerring, Jens Otto Clemmesen, Krister Hockerstedt, Hans-Jørgen Frederiksen, Bent Adel Hansen Charalambos G. Antoniades† Julia Wendon; High-volume plasma exchange in patients with acute liver failure: An open randomised controlled trial; Journal of hepatology, January 2016Volume 64, Issue 1, Pages 69–78

http://www.journal-of-hepatology.eu/article/S0168-8278(15)00590-5/abstract

נושאים קשורים:  אי ספיקת כבד,  liver failure,  החלפת פלסמה בנפח גבוה,  high-volume plasma exchange,  השתלת כבד,  כשל מערכות,  תסמונת תגובה מערכתית דלקתית,  Systemic inflammatory response syndrome,  SIRS,  מערכת חיסון מולדת,  מחקרים
תגובות