חדשות

בארה"ב תוהים, האם נגיף ה"זיקה" עובר גם באמצעות מגע מיני?

שני מקרים מתועדים, בהם אחד של רופא אמריקאי שככל הנראה הדביק את אשתו במחלה הנגיפית אחרי שחזר מסנגל, נמצאים ברשומות הרפואיות ומעוררים עניין מחודש

יתושה מזן aedes aegypti, המעבירה את נגיף הזיקה (צילום: אילוסטרציה)

הנגיף "זיקה", שנחשב לאחראי למקרים רבים של מיקרוצפליה בתינוקות בברזיל וכן ל"תסמונת גיאן בארה" בקרב מבוגרים, ממשיך להטריד את צוותי המחקר. הנ"יו יורק טיימס" דיווח השבוע, כי על סמך שני מקרים שתועדו בספרות הרפואית, הנגיף עלול לעבור גם דרך מגע מיני, ולא רק באמצעות עקיצות יתושות מזן "אדס מצרי".

אחת הראיות המרכזיות למנגנון זה נרשמה בארה"ב, בה אשה נדבקה בנגיף בעקבות יחסי מין עם בעלה, שחזר מדרום אמריקה שם נעקץ על ידי יתושה ונדבק. לדברי העיתון, האפשרות לצורת העברה זאת מטרידה את המומחים, "ודי בה כדי להזהיר לא רק נשים הרות, אלא גם גברים שנוסעים לטייל בדרום אמריקה ובמדינות האנדמיות לזיקה, שקיים פוטנציאל לסיכון", נכתב בדיווח.

גורמים רשמיים ב-CDC מבהירים כי אין עדיין ראיות מספיקות כדי לפרסם אזהרה בנוגע להעברת הנגיף ביחסי מין

גורמים רשמיים ב-CDC מבהירים כי אין עדיין ראיות מספיקות כדי לפרסם אזהרה מסוג זה. שני המקרים שעליהם ידוע מוגדרים כ"סיכון תיאורטי" של העברת הנגיף באמצעות מגע מיני.

ד"ר מארסיו ניהאב (Marcio Nehab), רופא ילדים ומומחה למחלות זיהומית במכון מחקר בריו-דה-ז'ניירו, אמר לעיתון כי יש צורך במחקר מעמיק כדי לספק הוכחה חד-משמעית ש"זיקה" עשוי לעבור גם ביחסי מין. בשלב זה, אמר, יש מקום לדאגה בעיקר בגלל היתושים שמעבירים את הנגיף.

לפי הכתבה ב"ניו יורק טיימס", ב-2011 תואר מקרה של העברת הנגיף דרך מגע מיני בכתב העת הרפואי Journal of Emerging Infectious Diseases.
כיום ידוע גם על מקרה יחיד של מציאת הנגיף, ברמות גבוהות, בנוזל זרע של גבר. מדובר בגבר כבן 44 מהאיטי, שנחשף לנגיף בעת התפרצות זיקה שהייתה בפולינזיה הצרפתית ב-2013.

צוות רופאים וחוקרים צרפתי סייע בחקירה המקרה. הנגיף נמצא בדגימות זרע מאותו אדם, גם לאחר שהנגיף נעלם מדמו. לא ידוע כמה זמן "שהה" הנגיף בגוף שלך אותו גבר, אך ידוע שהיו לו שתי אפיזודות של חום גבוה שכנראה נגרמו בגלל הנגיף – האחת זמן קצר לאחר שעבר את הבדיקה הראשונה והאחרת כעבור חודשיים. אז גם נמצא הנגיף בשתן שלו.

המקרה שאירע ב-2011 התרחש כאשר ד"ר בראיין פוי (Foy), ביולוג ומומחה למחלות המועברות באמצעות חרקים מאוניברסיטת קולורדו, ביקר באזור כפרי בסנגל יחד עם סטודנט בשם קווין קובילינסקי. הם אספו יתושים מעבירים מלריה לצורך מחקר. שניהם נעקצו. שבוע לאחר מכן טסו השניים חזרה לקולרדו. אצל שניהם הופיעה פריחה על הגוף, הם היו תשושים ודיווחו על חום וכאבי ראש - תסמינים אופייניים לכמה מחלות שמועברות דרך חרקים ויתושים.

כמה ימים לאחר מכן, אצל אשתו של ד"ר פוי, אחות במקצועה ואם לארבעה, הופיעו אותם תסמינים. היא פיתחה בהדרגה פריחה שהייתה חמורה יותר לעומת זאת שנראתה אצל שני הגברים, וגם סבלה מכאבי ראש יותר חזקים ועיניה היו אדומות. כל השלושה החלימו.

בשלב מאוחר יותר של מחלתו דיווח ד"ר פוי לרופא המשפחה שהוא סובל מכאב באיבר המין, והופיע דם בנוזל הזרע שלו. מכל השלושה נלקחו דגימות דם אבל הן נבדקו כדי לאבחן מלריה, קדחת דנגי וקדחת צהובה. התוצאות היו שליליות. הזיהום שלהם נותר בגדר תעלומה, עד שהסטודנט קובלינסקי חזר לסנגל ופגש שם מדען אחר, שהעלה אפשרות שמדובר בנגיף זיקה. דגימות דם של ד"ר פוי שהוקפאו נבדקו מחדש והתוצאה היתה חיובית לנגיף.

השאלה שנותרה פתוחה היתה כיצד נדבקה גברת פוי. היא לא עזבה את צפון קולורדו, אזור שבו אין יתושים שמעבירים את הנגיף זיקה. לא נראה שהיא ובעלה נעקצו על-ידי אותו יתוש משום שהנגיף "זקוק" ליותר מארבעה ימים כדי לעבור ממערכת העיכול של היתוש לבלוטות הרוק שלו. שניהם גם לא העבירו את המחלה לילדיהם.

ההסבר שנראה הסביר ביותר, לפי הדיווח,  הוא שהעברת הנגיף נעשתה דרך מגע מיני שבני הזוג קיימו זמן קצר לאחר שד"ר פוי חזר מסנגל, ועוד לפני שהחלו להופיע סימני מחלתו. ד"ר פוי החליט לפרסם את התיאור ואת חוויותיו בכתב העת הנ"ל (Journal of Emerging Infectious Diseases).

בראיון ל"ניו-יורק טיימס" בתחילת השבוע, סיפר ד"ר פוי כי הוא מנסה כבר זמן רב להשיג מענק כספי לחקר התופעה אבל נתקל במכשולים משום שעד לשבועות האחרונים איש לא התעניין במחלה ובנגיף האלמוני. כמו כן, סיפר, קשה מאד לחקור את הנגיף משום שאיננו מדביק עכברים, חולדות ואת רוב חיות המעבדה. עם זאת הוא מדביק קופים, אך המחקר בהם קשה, יקר מאוד ושנוי במחלוקת. במדינת קולורדו אין מגדלים קופים למחקר.

ד"ר וויליאם שפנר, ראש המחלקה לרפואה מניעתית בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת וונדרבילט האמריקנית, סבור שהכרחי לבצע מחקר על האפשרות שזיקה מועבר דרך מגע מיני בברזיל, שבה היו מקרים כה רבים של מומי מוח מולדים שנגרמו ככל הנראה בשל הנגיף.

שני המקרים החשודים, פסקו בכירים ב-CDC, אינם מספיקים ואינם מצדיקים בינתיים פרסום אזהרות מסע. "אבל מדובר בהחלט בנושא מעורר-מחשבה וחשוב למחקר", מצטט ה"ניו-יורק טיימס" גורם בכיר רשמי בארגון.

נושאים קשורים:  חדשות,  נגיף ה"זיקה",  סנגל,  מגע מיני,  יחסי מין,  ניו יורק טיימס,  נגיף,  ברזיל,  CDC
תגובות