hepatitis C virus

ApoE נגיפי מסייע ל-HCV להתחמק מתגובת מערכת החיסון

אפוליפופרוטאין E מפחית ביטוי אנטיגנים המוצגים על פני המעטפת של HCV, ובכך מסייע לנגיף להתחמק מפעילות נוגדנים חד-שבטיים נגד HCV

25.01.2016, 23:19
בדיקת HCV, הפטיטיס C (צילום: אילוסטרציה)

מאמצים רבים לפתח חיסון נגד דלקת כבד נגיפית מסוג Cי (hepatitis C virusי – HCV) נכשלו עקב יכולתו של הנגיף לחמוק מתגובת מערכות החיסון. חלקיקים של HCV הנמצאים בנסיוב ובתרביות תאים קשורים לליפופרוטאינים, אשר תורמים לפלישת הנגיף לתא.

מחקרים קודמים הציעו, כי ליפופרוטאינים מתווכים את יכולת ההתחמקות של HCV מתגובה חיסונית מערכתית (humoral immune response), למרות שהמנגנונים של השפעה זו אינם ידועים במלואם.

במחקר הנוכחי, השתמשו החוקרים ב-siRNA על מנת להוריד את רמות אפוליפופרוטאין Eי(apoE) בתרבית תאי כבד סרטניים (hepatoma cells) מסוג Huh7.5, המייצרים HCV. הירידה ברמות apoE נבדקה בעזרת ניתוחי immunoblot של חלקיקי הנגיף.

לפני ההדבקה של תאי הכבד הסרטניים ב-HCV, זני HCV עם גנוטיפים, תתי-סוגים ווריאנטים גנטיים שונים שנאספו מתרביות נחשפו לנסיוב ולנוגדנים רב-שבטיים וחד-שבטיים שבודדו ממטופלים עם HCV כרוני.

החוקרים ניתחו על ידי אימונופרסיפיטציה (immunoprecipitation) את הקשרים שבין apoE לוויריונים (virions) של HCV ומעטפת נגיפית עם גליקופרוטאין E2.

על ידי בחינות אובדן תפקוד, על וריאנטים של HCV שנאספו ממטופלים, גנוטיפים ותתי-סוגים שונים, מצאו החוקרים כי חלקיק apoE של HCV מאפשר לנגיף להתחמק מנטרולו על ידי נוגדנים. בדיקות תפקודיות עם נוגדנים חד-שבטיים אנטי-ויראליים הראו, כי אפיטופים מבניים של דומיינים B ו-C של גליקופרוטאין E2 ממעטפת הנגיף נחשפו לאחר ירידה ברמות apoE.

הרמות והמבנה של apoE הקשור לוויריונים השפיעו על יכולת הנגיף לחמוק מנטרול על ידי נוגדנים.

החוקרים מסכמים, כי בבדיקות של הדבקת תאים, נמצא כי apoE הקשור ל-HCV מסייע לנגיף לחמוק מנטרול על ידי נוגדנים המכוונים נגד HCV שבודדו ממטופלים עם HCV כרוני. שיטה זו של התחמקות מפעילות חיסונית מהווה אתגר בפיתוח חיסונים נגד HCV.

מקור:
Apolipoprotein E Mediates Evasion From Hepatitis C Virus Neutralizing Antibodies; Gastroenterology, January 2016 Volume 150 , Issue 1, Pages 206–217.e4

נושאים קשורים:  hepatitis C virus,  HCV,  חיסון,  ליפופרוטאינים,  מערכת החיסון,  siRNA,  אפוליפופרוטאין E,  ApoE,  Huh7.5,  נוגדנים חד-שבטיים,  גליקופרוטאין E2,  מעטפת נגיפית,  דלקת כבד נגיפית C,  מחקרים
תגובות