חדשות

מחקר ב"הדסה": היקף ראש היילוד מנבא צורך בניתוח קיסרי או לידת ואקום יותר ממשקלו

המחקר סותר את ההנחה המקובלת, לפיה משקל הגוף של העובר הוא הקריטריון הקובע; פרוטוקול המבוסס על המחקר צפוי להיות מיושם בבית החולים בשנה הקרובה

"התאים התיישבו בריאות התינוקות וגדלו לגידולים ממאירים" (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש, שבוצע בשני בתי החולים של המרכז הרפואי "הדסה", ושפורסם החודש בכתב העת האמריקאי למיילדות וגינקולוגיה (AJOG), מצא כי היקף הראש של עובר גדול בעת ההכנות ללידה מנבא טוב יותר סיכוי לניתוח קיסרי או ללידה מכשירנית, לעומת משקל גופו.

את המחקר הוביל פרופ' שמחה יגל, מנהל האגף לנשים ויולדות ב"הדסה", בשיתוף עם פרופסור דרורית צלניקר-הוכנר, מנהלת המחלקה לנשים ויולדות ב"הדסה" הר הצופים ופרופסור יוסי עזרא, מנהל מחלקות האשפוז של סיבוכי הריון ויולדות ב"הדסה" עין כרם.

פרופ' שמחה יגל (צילום: "הדסה")

פרופ' שמחה יגל (צילום: "הדסה")

פרופ' יגל ציין: "5% מהעוברים גדולים בממדי הגוף שלהם מהמומלץ, ולכן עם גילוי ההחרגה יש לבצע הערכות על מנת שלא יהיה מצב של היתקעות בתעלת הלידה. על פי "כלל האצבע", כל עובר שמשקלו מעל 4.50 ק"ג יש ליילד בניתוח קיסרי".

לדבריו, "בחנו את הנתונים שמחייבים ניתוח קיסרי והסתבר בתוצאות הבדיקות כי היקף ראש הילוד מהווה גורם בעל משמעות רבה יותר ממשקל גופו. מסתבר, שקיים קושי גדול יותר בלידה של ולד בעל היקף ראש גדול מהממוצע, אך עם משקל גוף מתחת לאחוזון ה-95, מאשר במקרה של לידת ולד גדול יותר מהאחוזון הזה, שהיקף ראשו קטן יותר".

פרופ' סגל הוסיף: "במחקר נאספו נתונים לגבי 30 אלף לידות שבוצעו בשנים 2012-2010 ונעשתה הערכה לגבי התינוקות הגדולים מהממוצע. נבדק מהו שיעור הניתוחים הקיסריים ומה שיעור הלידות המכשירניות (ואקום), ולכך ניסינו ליחס פרמטרים שונים".

לדבריו, "תוצאות המחקר הדגימו כי יש טעם לשנות את פרוטוקול ההתייחסות לתינוק הגדול. כעת אנו בעיצומו של מחקר נוסף הבודק אם התוצאות האמתיות נכונות גם כאשר מבססים את ההערכה על בדיקת אולטרה-סאונד, הן לגבי היקף הראש והן לגבי המשקל".

לדבריו, "כאשר בחנו את המקרים שבהם נכשלה לידת ואקום, התברר כי הסבירות לכישלון גדלה פי שלושה במקרה של היקף ראש גדול. כך שעל-פי הגישה החדשה, שהובררה מדעית, יש גם היבט של מדדי סבל עוברי, שעולים כאשר מיילדים ולד בעל היקף ראש גדול יותר".

על חשיבות המחקר תעיד העובדה כי זכה להיות "בחירת העורך" בכתב העת המקצועי.

לדברי בית החולים, השאיפה היא שפרוטוקול התואם את ממצאי המחקר ייושם בהדסה כבר בשנה הקרובה. פרופ' סגל מסר, כי "יידרשו זמן ומחשבה כדי להתאים פרוטוקולים מדויקים לשם התנהלות הצוות הרפואי בלידות של ולדים בעלי ראש גדול מהממוצע, אבל אנחנו בדרך לשם"

לדיווח על המחקר בכתב העת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  לידה קיסרית,  לידה מכשירנית,  לידת ואקום,  גודל עובר,  מחקר
תגובות