חדשות

"שערי צדק": התחלנו לראשונה בארץ להשתמש במשאבה חדישה בצנתור לב

לדברי בית החולים, השימוש במשאבה מסוג "אימפלה" המחליפה את הבלון שהיה בשימוש עד כה, מאפשרת צנתור טיפולי גם במטופלים בהם ההליך נחשב למסובך ומסוכן עד כה

צנתור (צילום: אילוסטרציה)

המרכז הרפואי "שערי צדק" החל להשתמש במשאבת "אימפלה" חדישה, המאפשרת תמיכה בכשל לבבי בעת צנתור טיפולי (PCI). בית החולים ציין, כי ככל הידוע הוא הראשון בישראל שמתחיל להשתמש בטכנולוגיה זאת.

בהודעת בית החולים נמסר, כי המשאבה מציעה פתרון למטופלים הסובלים מירידה בתפקוד הלב ומחסימות קשות בעורקי הלב הכליליים וזקוקים לצנתור טיפולי. היא מסייעת במקרים של כשל לבבי עד לשלב השתלת הלב.

לדברי בית החולים, קרדיולוגים ברחבי העולם מדווחים על שיעורי הצלחה גבוהים תודות לשימוש במשאבה. מחקר בארה"ב הדגים ירידה של 29% באירועי לב ובעיות בכלי דם בשלושה החודשים הראשונים שלאחר צנתור טיפולי, בתמיכת המשאבה.

איור של משאבת אימפלה המשמשת בצנתור (באדיבות "שערי צדק")

איור של משאבת אימפלה המשמשת בצנתור (באדיבות "שערי צדק")

בישראל נערכים מדי שנה יותר מ-20 אלף צנתורים טיפוליים לפתיחת חסימות בעורקי הלב הכליליים. במרבית המטופלים, הפעולה נעשית במהירות ובביטחה. המטופל חוזר לביתו עוד באותו הערב או למחרת. מומחים מעריכים, כי אצל 5% מהחולים לא ניתן לצנתר בשיטות הקיימות, עקב סיכון מוגבר.

איור של משאבת אימפלה המשמשת בצנתור (באדיבות "שערי צדק")

איור של משאבת אימפלה המשמשת בצנתור (באדיבות "שערי צדק")

לדברי בית החולים, משאבת האימפלה מאפשרת פתיחת חסימות עורקים באופן בטוח גם במטופלים אלו שבקבוצת הסיכון.

חסימות בעורקים הכליליים נגרמות עקב שקיעת שומנים בדפנות כלי הדם. הבעיה קיימת בשכיחות גבוהה באנשים עם רמות גבוהות של כולסטרול בדם, מעשנים, חולי סוכרת, סובלים מלחץ דם גבוה והיסטוריה משפחתית של חסימות. היצרות בעורקים הכליליים עלולה לגרום להתקף לב או ללחץ בחזה בעת פעילות גופנית.

השימוש הראשון מסוגו במשאבת האימפלה ב"שערי צדק" בוצע על ידי מנהל המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי הירושלמי, פרופסור גיורא וייס.

פרופסור וייס הסביר: "מטופל אושפז אצלנו עקב אי ספיקת לב קשה ותפקוד ירוד של החדר השמאלי של הלב. בצנתור נמצאה חסימה מלאה בשניים מבין שלושת העורקים הכליליים, והיצרות קשה בעורק השלישי. מצבו לא אפשר ניתוח או צנתור בתנאים הרגילים. המשאבה החדשה איפשרה לנו לטפל בהיצרות הקשה בעורק תוך כדי הגנה ושמירה על תפוקת הלב. הפעולה בוצעה בהצלחה והמטופל שוחרר כבר לביתו במצב טוב".

משאבת אימפלה המשמשת בצנתור (באדיבות "שערי צדק")

משאבת אימפלה המשמשת בצנתור (באדיבות "שערי צדק")

לדברי בית החולים, משאבת האימפלה מוחדרת בקלות דרך עורק המפשעה ללא צורך בניתוח ובהרדמה. המשאבה מעבירה דם מהחדר השמאלי של הלב לאבי העורקים בתפוקה של 3.5 ליטר בדקה, לעומת 0.5 ליטרים לדקה ב"בלון" (הנפוץ בשימוש עד כה). בעזרת המשאבה, נשמרת אספקת הדם והחמצן למוח ולאיברים חיוניים אחרים. עם תום הפעולה מוציאים את המשאבה.

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "שערי צדק",  צנתור,  משאבת אימפלה,  בעיות לב,  חסימה
תגובות