חדשות

שר הבריאות מקדם חוק שיחייב מסעדות להחזיק מזרק אפינפרין נגד אלרגיה

השבוע דווח על מקרה שבו חייל נפטר מהתקף אלרגי לאחר שאכל חטיף גרנולה, ובשנים האחרונות מתו 7 בני אדם מאלרגיות למזון; רופא מומחה: "הכי פשוט לחייב כל מסעדה בהצטיידות במזרק"

מסעדה בתל אביב (צילום: אילוסטרציה)

שר הבריאות יעקב ליצמן הודיע אתמול (ג'), כי החל לקדם הצעת חוק שתחייב כל מקום ציבורי, לרבות מסעדות, להחזיק מזרק אפינפרין לטיפול מיידי למניעת חנק בכל מקרה של תגובה אלרגית למזון.

העיתון "ישראל היום" מסר הבוקר, כי השר הודיע שכבר לפני כמה שבועות חתם על צו המחייב כל מסעדה, בית קפה ולמעשה כל מוסד ציבורי להחזיק בערכת העזרה הראשונה שחייבת להימצא ברשותו גם מזרק נגד אלרגיה. לדברי המשרד, "הוכנה הצעת חוק בנושא, כי עניינו הצלת חיים".

פרופ' יצחק כץ: "הבעיה היא שהמזרק עצמו גדול מעט ומי שחייב לשאתו לא עושה זאת. מקרי המוות מתרחשים לרוב במסעדות או בבתי קפה"

השבוע דווח על מקרה שבו חייל נפטר בעקבות תגובה אלרגית לאחר שאכל חטיף גרנולה. לפי הדיווח בעיתון, המקרה מחזק את הצורך במהלך שנקט משרד הבריאות.

לפי הודעת המשרד, החוק החדש יקבע כי בכל מקום ציבורי תהיה חובה להחזיק מזרק אפינפרין אוטומטי שניתן להצמיד לעור, או להזריק את תוכנו גם דרך הבגדים. החומר שבמזרק ניתן לאנשים במהלך התקף אלרגיה ומונע את תופעת החנק המסוכנת.

בתגובה אלרגית יש התרחבות כלי דם וירידה מהירה בלחץ הדם, יחד עם התכווצות הסימפונות, מה שעלול לגרום למוות מחנק.

על-פי נתוני משרד הבריאות, בשנים האחרונות אירעו בארץ שבעה מקרי מוות בשל תגובות אלרגיות. שתי הצעות חוק בנושא חיוב החזקת מזרק אפינפרין נדחו בעבר.

פרופסור יצחק כץ, מנהל המכון לאלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה ב"אסף הרופא", אמר לעיתון, כי מי שאלרגי מודע לכך וצריך לשאת עליו לכל מקום את המזרק. "הבעיה היא שהמזרק עצמו גדול מעט ומי שחייב לשאתו לא עושה זאת. מקרי המוות מתרחשים לרוב במסעדות או בבתי קפה. לכן הכי פשוט לחייב כל מסעדה בהצטיידות במזרק, כמו שקיימת חובת הצטיידות במטף לכיבוי אש בכל מקום ציבורי".

בישראל, על-פי הערכות, יש יותר מ-30 אלף בני אדם שרגישים לפריטי מזון שונים ועלולים לפתח תגובה אלרגית. ביניהם כ-5,000 הרגישים לחלב פרה וכ-4,500 לבוטנים. איגוד רופאי האלרגיה ממליץ, שכל מי שאלרגי יעבור בירור מדויק במרפאה מקצועית לגבי מהות הגורם האלרגי ו"בהתאם להנחיות הרופא יישא אתו את המזרק כל הזמן, לכל מקום".

נושאים קשורים:  חדשות,  מזרק אפינפרין,  מסעדות,  בתי קפה,  תגובה אלרגית,  אלרגיה למזון,  משרד הבריאות,  שר הבריאות יעקב ליצמן
תגובות
אנונימי/ת
06.01.2016, 16:59

מעולה! ליצמן מיום ליום מפתיע לטובה.