חדשות

עובדי המעבדות הרפואיות שובתים במחאה על הסכם השכר בין האוצר להסתדרות

העובדים טוענים, כי בעוד שהובטח להם שיוחרגו מההסכם כדי לדון באופן נפרד בתנאי העבודה שלהם, הסכם השכר שנחתם שלשום מונע את המשך המשא ומתן

שר האוצר, משה כחלון. "מחצית מעלות האשפוז" (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

עובדי המעבדות הרפואיות פתחו הבוקר (ה') בשביתה במחאה על הסכם השכר שנחתם אתמול לפנות בוקר בין האוצר להסתדרות. אתמול ערכו העובדים הפגנה מול בניין ההסתדרות בתל-אביב, ואליה הצטרפו עובדי הרנטגן.

המעבדות הרפואיות פועלות מהיום במתכונת שבת, ויינתן מענה רק למקרים דחופים. לפי הדיווחים, ייפגעו עקב כך חולים מאושפזים, מטופלים הממתינים בחדרי המיון וגם כאלו שעומדים להשתחרר.

עובדי המעבדות הדגישו, כי כיום אין דור המשך למקצועם משום שהשכר בו הוא רק מעט מעל שכר המינימום

עובדי המעבדות הרפואיות, שרבים מהם בגיל מתקדם ובעלי תארים אקדמיים, טוענים כי התוספות שנקבעו בהסכם השכר הן "פירורים", והגדירו אותן כ"גזר דין מוות למקצוע". נציגיהם אמרו, כי ההסכם נעשה במחטף, ללא הסכמתם, ותוך הפרה בוטה של התחייבויות שניתנו על-ידי ההסתדרות והאוצר כי יתנהל עמם מו"מ נפרד.

"זה איננו מאבק רק לשיפור שכר העובדים במעבדות, אלא למניעת התמוטטות המקצוע, מערכת הבריאות ופגיעה בחיי אדם", נאמר בהודעת האיגוד.

יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים, אסתר אדמון, אמרה לתקשורת כי הובטח במהלך מו"מ שנערך בחצי השנה האחרונה כי עובדי המעבדות יוחרגו מההסכם הכלל-ארצי והדבר לא נעשה. כן טענה, כי ההסתדרות מינתה פקיד ולא איש מקצוע שמבין את תנאי המקצוע ודרישותיו.

עובדי המעבדות הדגישו, כי כיום אין דור המשך למקצועם משום שהשכר בו הוא רק מעט מעל שכר המינימום. לדבריהם, עובד עם תואר ראשון ושש שנות ותק משתכר 28 שקל לשעה בעוד שאחות עם תואר ראשון ושש שנות ותק משתכרת כ-40 שקל לשעה.

על פי נתוני משרד הבריאות, כ-50% מעובדי המעבדות הרפואיות הם בני 55 ומעלה, ומחצית משיעור זה - בני 65 ומעלה. יו"ר איגוד העובדים במכוני הרנטגן, מנחם אשכנזי, מסר כי לאחר שביתה שערך הארגון לפני כמה חודשים החל מו"מ מול האוצר והמעסיקים בגיבוי ההסתדרות, וניתנה הבטחה להחרגה מהסכם המסגרת הכלל-ארצי בשל תנאי השכר של העובדים, שהם נמוכים כיום באופן מובהק.

גם לדבריו, ההסכם החדש מונע להמשיך בשיחות והתוספת שנקבעה בו היא זעומה, ואין בה פתרון לנושאים השונים שהעלו העובדים בדיונים.

נושאים קשורים:  חדשות,  שביתה,  עובדי המעבדות הרפואות,  הסתדרות,  משרד האוצר
תגובות