חדשות

סקר שביעות רצון בבתיה"ח הפסיכיאטריים: "גהה" מוביל בדירוג, "אברבנאל" בתחתית

סקר שערך משרד הבריאות מעלה, כי שביעות הרצון הכללית של המטופלים מהשהות במרכזים לבריאות הנפש בישראל עומדת על 68%; המרכז לבריאות הנפש "גהה" זכה ל-91% שביעות רצון, בעוד "אברבנאל קיבל 56% בלבד

בית החולים הפסיכיאטרי "אברבנאל" (מקור: ויקיפדיה)

משרד הבריאות פירסם אתמול (ד') דו"ח ראשון מסוגו הכולל נתוני סקר שביעות רצון של מטופלים בבתי החולים הפסיכיאטריים. הסקר נעשה על ידי מינהל מדדי איכות במשרד, ומבוסס על ראיונות עם מטופלים שנעשו בחודשים ינואר עד מאי השנה. הגיל החציוני של הנסקרים עמד על 40 שנה, ועורכי הסקר פנו ל-835 מאושפזים, מהם 76% השתתפו בו. תוצאות חלקיות של הסקר פורסמו בחודש שעבר.

הנשאלים שהו במחלקות סגורות ופתוחות, והראיונות נעשו בנוכחות איש צוות מלווה. נושאי הסקר עסקו באשפוז פסיכיאטרי חוזר בתוך 30 יום מהשחרור, בדיקת תיעוד הטיפולים בתיק המאושפז וסיכום מחלה מפורט, הבטחת המשך הטיפול והרצף שלו במסגרת הקהילתית למשתחררים מבית החולים והערכת סיכון של הפונים למיון פסיכיאטרי לעצמם ולסביבתם. כן נלקחו בחשבון מדדים גופניים שכללו בדיקות דם סמוי בצואה, מדידת לחץ דם, פרופיל שומנים בדם, סקר לגילוי סוכרת, BMI וממוגרפיה. המטופלים נשאלו גם לגבי היחס שקיבלו מהרופאים והאחיות.

79% אושפזו במחלקות סגורות, ו-21% מהם אושפזו בפעם הראשונה. כ-70% מהם אושפזו בהסכמה. 41% היו מאושפזים עד חודש, 52% אושפזו בפעם הרביעית ומעלה, ו-60% היו גברים מעל גיל 18. 10% מהנשאלים היו דוברי ערבית ו-11% היו דוברי רוסית.

בשקלול כל הנתונים עלה, כי הממוצע הארצי של שביעות הרצון הכללית של המטופלים מהשהות במרכז לבריאות הנפש הסתכמה ב-68%. שביעות הרצון מצוות הרופאים עמדה על 85.6%, ושביעות הרצון מצוות האחיות - 86.2%. שביעות הרצון מהטיפול במחלקה – 91%.

בדו"ח מפורטים שיעורי שביעות הרצון של מטופלים באופן פרטני לגבי כל מהמרכזים לבריאות הנפש. את הדירוג הגבוה ביותר קיבל המרכז לבריאות הנפש "גהה" עם 91%, ואת הנמוך ביותר "אברבנאל", עם 56%.

רק 58% מהנשאלים אמרו כי הבינו באופן מלא את תוכנית הטיפול שנקבעה עבורם וכ-66% הרגישו שהם שותפים להחלטות טיפוליות

במקום השני בדירוג ניצב המרכז בטירת הכרמל, עם 77%, ואחריו "שער מנשה" ו"שלוותה" עם 77% שביעות רצון. אחריהם בדירוג - לב השרון 71%, מזור 69%, באר-יעקב 64%, באר-שבע 63% ואיתנים 58%.

הנשאלים התבקשו בין השאר לענות לגבי שביעות הרצון שלהם מהתייחסות הרופאים אליהם (אדיבות, כבוד), אם ניתן זמן מספק לדיון עם הרופא על המצב הרפואי של החולה, הטיפול, אם היה קשב והתייחסות לשאלות ואם הוצגו חששות לרופאים או לאחיות.

93% השיבו כי חשו שמתייחסים אליהם באדיבות וכבוד. אולם מעל 20% דיווחו שלא ניתן להם מספיק זמן לדון במצבם בשיחות עם הרופאים. רק 58% אמרו כי הבינו באופן מלא את תוכנית הטיפול שנקבעה עבורם וכ-66% הרגישו שהם שותפים להחלטות טיפוליות.

בתגובה לדו"ח נמסר מהמרכז הרפואי לבריאות הנפש "גהה": "זהו פרסום ראשון של נתוני חווית המטופל בבתי החולים הפסיכיאטריים – מה שמציב את תחום בריאות הנפש בשורה אחת עם הבריאות הגופנית. מדובר בצעד חשוב שיתרום להפחתת הסטיגמה ממנה סובלים המטופלים שנים רבות. אנו ב'גהה' מובילים אסטרטגיה הרואה במטופל שותף לתהליך הטיפול והשירות – גורם מסייע בהחלמה והגברת שיתוף הפעולה עם מטופלים.

"כצעד חלוצי הכנסנו נציג משפחות המטופלים להנהלה המורחבת של בית החולים - וזאת כדי שקולם של המטופלים ומשפחותיהם יישמע. הנציגות הזאת לוקחת חלק בהחלטות ניהוליות מרכזיות. כמו כן, במרכז מתקיימים אירועים, מציינים חגים וטקסים שונים המשלבים מטופלים ומטפלים וצוות גדול של כ-250 מתנדבים מעסיקים את המטופלים בשעות אחה"צ והערב בפעילויות פנאי והשכלה . לדעתנו כל אלו ועוד מביאים לחוויית מטופל טובה יותר".

ד"ר יעקב פולאקביץ, מנהל המרכז הרפואי האזורי לבריאות הנפש "מעלה הכרמל" בטירת הכרמל, שדורג במקום הראשון מבין המוסדות הפסיכיאטריים הממשלתיים, ובמקום השני הכללי, בירך על עצם עריכת הסקר ו"ההתייחסות הרצינית של משרד הבריאות לחוות הדעת של המאושפזים".

ד"ר פולאקביץ הוסיף: "אני כמובן שמח על כך שקיבלנו דירוג גבוה בסקר הזה, מה שמעיד על המאמצים המושקעים אצלנו לשם שיפור איכות הטיפול והיחס למטופלים. הם מרגישים שהצוות עושה רבות לשיקומם. עם, זאת הסקר גם מצביע גם על דברים הטעונים שיפור ונעשה את המיטב כדי שתוצאות הסקר הבא יהיו טובות יותר בכל התחומים.

להורדת הדו"ח המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  סקר שביעות רצון,  בתי חולים פסיכיאטריים,  מרכזים לבריאות הנפש,  משרד הבריאות,  מדדי איכות,  דירוג
תגובות