חומצת שתן

פעילות גופנית מפחיתה הסיכון לתמותה הקשור לרמות גבוהות של חומצת שתן בדם

מחקר מצא, כי מטופלים עם רמות גבוהות של חומצת שתן בדם אשר מבצעים פעילות גופנית על בסיס יומיומי נמצאים בסיכון נמוך מזה של האוכלוסייה הכללית לתמותה

30.11.2015, 11:37
אורח חיים בריא, ריצה ופעילות גופנית (צילום: אילוסטרציה)

רמות גבוהות של חומצת שתן (uric acid) בדם קשורות לעלייה בשיעורי התמותה, אך לטיפול הקליני בהפרעה זו מגוון רחב של תופעות לוואי. מובא כאן אחד המחקרים הבודדים אשר בחן את התפקיד של פעילות גופנית בהורדת רמות חומצת שתן בדם.

בוצע מחקר עוקבה שכלל 467,976 מבוגרים שהשתתפו בתוכנית סטנדרטית של בדיקות סקר בין השנים 1996-2008. המשתתפים מילאו שאלונים ונאספו דגימות דם מהם לאחר צום. רמות גבוהות של חומצת שתן בדם הוגדרו כמעל 7.0 מיליגרם לדציליטר. המשתתפים דיווחו על מידת הפעילות הגופנית אותם הם מבצעים בשעות הפנאי, כאשר פעילות מלאה הוגדרה כ-30 דקות ביום, חמישה ימים בשבוע, לפחות.

מרכז נתוני התמותה הארצית סיפק מידע לגבי 12,228 מקרי מוות של משתתפי העקבה שאירעו במהלך תקופת המעקב, אשר נמשכה 8.5 שנים.

מודל יחסי על שם קוקס ניתח את יחסי הסיכון (HRs) ו-12 משתנים היו תחת בקרה, ביניהם היסטוריה רפואית, סגנון חיים וגורמי סיכון.

רמות גבוהות של חומצת שתן התגלו אצל רבע ממשתתפי העוקבה (25.6%), ושיעורי התמותה הכללית היו גבוהים יותר בקרב משתתפים אלו, באופן מובהק, (HR 1.22), בהשוואה למשתתפים עם רמות חומצת שתן של 5-6 מיליגרם לדציליטר.

מרבית העלייה בשיעורי התמותה מיוחסת למשתתפים שאינם עוסקים בפעילות גופנית (HR 1.27).

משתתפים עם רמות גבוהות של חומצת שתן אשר עסקו בפעילות גופנית באופן מלא היו בסיכון מופחת לתמותה (HR 0.89). ממצא זה משקף כי היתרונות של פעילות גופנית עולים על הסכנות הטמונות ברמות גבוהות של חומצת שתן בדם.

בקרב משתתפים עם רמות גבוהות של חומצת שתן בדם עם ערכים דומים, נמצאו הבדלים של 4-6 שנים בתוחלת החיים בין משתתפים המבצעים פעילות גופנית לבין משתתפים שאינם פעילים.

החוקרים סיכמו, כי פעילות גופנית מהווה חלופה לטיפול תרופתי להפחתת הסיכון למוות הנובע מרמות גבוהות של חומצת שתן בדם. ביצוע פעילות גופנית מלאה, חצי שעה ביום, חמישה ימים בשבוע, יכולה להאריך את תוחלת החיים ב- 4-6 שנים, זאת בהשוואה לקיצור תוחלת החיים ב-1-4 שנים אשר מתרחשת עקב רמות גבוהות של חומצת שתן.

מקור:
Jiunn-Horng Chen, Chi Pang Wen, Shiuan Bei Wu, Joung-Liang Lan, Min Kuang Tsai,Ya-Ping Tai, June Han Lee, Chih Cheng Hsu, Chwen Keng Tsao, Jackson Pui Man Wai,Po Huang Chiang, Wen Han Pan, Chao Agnes Hsiung; Attenuating the mortality risk of high serum uric acid: the role of physical activity underused; Ann Rheum Dis 2015;74:2034-2042 Published Online First: 22 July 

נושאים קשורים:  חומצת שתן,  רמות גבוהות של חומצת שתן,  hyperuricemia,  פעילות גופנית,  תוחלת חיים,  מחקרים
תגובות