חדשות

לראשונה מזה 30 שנה: ירידה במספר מקרי הדבקה ב-HIV בקהילה הגאה

כך עולה מנתוני משרד הבריאות, שהבהיר כי לא ברור אם מדובר בשינוי מגמה; בשנה האחרונה נרשם שיא במספר בדיקות ה-HIV בקהילה הגאה בישראל, לאחר השקת תוכנית בנושא

בדיקות דם (צילום: אילוסטרציה)

לקראת "יום האיידס" הבינלאומי שיחול מחר (ג'), פירסם משרד הבריאות נתונים מהם עולה, כי בשנה שעברה נרשמה לראשונה מזה 30 שנה ירידה במספר האבסולוטי של מקרי הדבקה חדשים בנגיף HIV בקרב "הקהילה הגאה" בישראל: מ-163 מקרים ב-2013 ירד מספר מקרי ההדבקה החדשים ל-148. המשרד הבהיר, כי לא ניתן לקבוע אם מדובר כבר בשינוי מגמה.

לפי הנתונים, גברים המקיימים יחסי מין עם גברים (MSM) הם הקבוצה בעלת שיעור ההדבקה הגבוה ביותר ב-HIV בישראל. ב-2014, 43.8% מכלל נשאי הנגיף המדווחים נמנים על קבוצת הסיכון הזאת (MSM).

לקראת סוף 2014 השיק משרד הבריאות תכנית לאומית ראשונה מסוגה בארץ למאבק ב–HIV/איידס בקרב הקהילה הגאה וה-MSM. את הידע האפידמיולוגי והקליני וכן המשאבים הכספיים תרמו לתכנית מומחי המחלקה לשחפת/איידס במשרד הבריאות, בשיתוף הוועד למלחמה באיידס.

בעזרת נוסחה שהוכנה בשיתוף ארגון הבריאות העולמי, ההערכה היא כיום שבישראל חיים 8,935 בני אדם הנושאים את נגיף ה-HIV

במסגרת התוכנית, מופעלת נציגות באתרי חיי הלילה של הקהילה הגאה ומעודדת את המבלים לעבור בדיקות HIV. כן ניתנת לנשאים תמיכה חברתית ורגשית לנשאים ונעשית פעילות לקידום הידע והמודעות למחלה. בפעילות משתתפים גם "איגי" - ארגון הנוער הגאה - ואגודת הלהט"ב.

ד"ר דניאל שם טוב, מנהל המחלקה לשחפת ואיידס במשרד הבריאות, אמר אתמול, כי "מניעת HIV צריכה להיות מטרה מרכזית, ועבור הקהילה הגאה בפרט. המשרד מאמין שעל מנת להתמודד בהצלחה ולעצור את ההידבקות דרושה פעילות משותפת קהילתית וממשלתית, קבלת הנשאים לקהילה והחזרת ה-HIV למרכז השיח שמתקיים בקהילה".

ד"ר יובל לבנת, מנכ"ל הוועד למלחמה באיידס, הוסיף: "אנו שמחים על כך שהמחלקה לשחפת ואיידס במשרד הבריאות חברה אלינו כדי להוביל שינוי משמעותי בקרב ה-MSM. זו הקבוצה שבה מתרחשות רבות מההדבקות ב-HIV בישראל. בשנה האחרונה נרשם שיא שנתי במספר הנבדקים ובפעילויות אחרות כולל הסברתיות".

מנדי מיכאלי, מנכ"לית-שותפה בארגון הנוער הגאה, ציינה כי "נוער להט"ב נמצא בסיכון הגבוה ביותר כיום להדבקה ב-HIV/AIDS. מדי שנה אנחנו נתקלים בעשרות מקרים של בני נוער אלו שקיימו יחסי מין לא מוגנים או שודלו לעשות כך על ידי מבוגרים מהם. הנוער היום אמנם מקבל הכשרה בשיעורי החינוך המיני בבתי הספר, אך העיסוק הדל, אם בכלל, בנושא של MSM יוצר פער. 'חווית הארון' של הנערים דוחקת אותם להכיר אנשים כמוהם במרחבים הווירטואליים הלא בטוחים, וחושפת אותם למצבי ניצול יותר מכל נוער אחר. כאשר יהיו יותר נבדקים תהיה גם מודעות גדולה יותר בקרב הנוער".

עודד פריד, מנכ"ל אגודת הלהט"ב, הוסיף: "שיתוף הפעולה עם משרד הבריאות והארגונים הנוספים מחזיר את ה-HIV למרכז השיח בקהילה הגאה, מה שגם מאפשר התמודדות בוגרת ואחראית עם הסטיגמות בנושא הזה. במאמץ משותף נוכל לשפר את רווחתם הנפשית של חברי הקהילה ולהביא להפחתה בהתנהגות הסיכונית מצדם וכך לשפר את האבחון המוקדם, המעקב מה שיביא להפחתה משמעותית במספר הנדבקים בנגיף".

משנת 1981 ועד תום 2014 התגלו בישראל 8,449 מקרים חדשים של נשאים וחולי איידס. במהלך התקופה דווח על 1,602 נפטרים או על חולים/נשאים שעזבו את הארץ. נכון לסוף 2014 רשומים במשרד הבריאות 6,847 אנשים החיים עם HIV/איידס בישראל.

בהקשר זה ציינו מחברי הדו"ח במשרד הבריאות, כי בעזרת נוסחה שהוכנה בשיתוף ה-WHO, המשקללת את מגמות התחלואה בישראל – ההערכה היא שבישראל חיים כיום למעשה עם הנגיף 8,935 אנשים. שיעור ההיארעות עומד על 56.4 מקרים חדשים ל-1 מיליון נפש – וזה שיעור נמוך מהקיים ברוב מדינות מערב אירופה וצפון אמריקה (להורדת דו"ח משרד הבריאות בנושא לחצו כאן)

ה-WHO: עד 2030 תיבלם מגיפת האיידס

בסוף השבוע העריך ארגון הבריאות העולמי, כי עד שנת 2030 תיבלם לחלוטין ההדבקה בנגיף בעולם, תודות לקוקטייל התרופות שהפחית את שיעורי התמותה מהנגיף ב-42% ומונע הדבקה במקרים רבים.

השילוב התרופתי הוריד את שיעור המתים מהמחלה מ-2 מיליון בשנת 2004, ל-1.2 מיליון שמתו מהמחלה אשתקד. מאז 2000, חייהם של קרוב ל-7.8 מיליון בני אדם ניצלו, ופחות אנשים נדבקים עתה ב-HIV.

על פי תחזית ה-WHO, עד שנת 2020 תיבלם מגמת ההדבקה ב-HIV ב-75%.  יותר נשאים יטופלו בקוקטייל ולא יעבירו את הנגיף לאחרים. עם זאת, 60% מכלל נשאי ה-HIV בעולם עדיין לא מקבלים את קוקטייל התרופות, אף שהוכח שכאשר הוא ניתן מוקדם יותר, גדל הסיכוי לבלום את הנגיף וההדבקה ממנו. ה-WHO ממליץ שקוקטייל התרופות יינתן לכל מי שמצוי בסיכון גבוה להדבקה ב-HIV ולא רק למי שכבר אובחן כנשא. מדובר בטיפול ה-PrEP, הניתן באופן יומיומי. ה-PreEP הוא הקוקטייל המורכב מכמה תרופות אנטי ויראליות.

לצד ההמלצה קיימת הערכה, כי בשלב כלשהו ייתכן שהנגיף יפתח עמידות לאחד ממרכיבי הקוקטייל המקובלים כיום.

לפי הארגון, מרבית מקרי ההדבקה החדשים שנרשמו ב-15 ממדינות מזרח אירופה (רוסיה, אוקראינה) ובחלק ממדינות מרכז אסיה הם הטרוסקסואליים, וביניהם בקהילת הנרקומנים.

נושאים קשורים:  חדשות,  יום האיידס הבינ"ל,  HIV,  הקהילה הגאה,  MSM,  משרד הבריאות
תגובות

שאלה לקובעי המדיניות במשרד הבריאות:
למרות הירידה, אולי בשיעור הנשאים החדשים בקרב גברים מהקהילה הגאה, אין כל שינוי במספר ההדבקות החדשות בקרב ילודים (הדבקה מאם לילוד) והוא די יציב על כ 9 מקרים בשנה על פי הגרף בדו"ח. מדוע?
בארצות מתוקנות בשנים האחרונות שעור הדבקה מאם לילוד מתקרב לאפס למרות שעור נשאים ונשאיות גבוה בהרבה! האם לא הגיע לשנות את ההמלצות לגבי בדיקת סקר ל HIV בהריון (ולהמליץ על הבדיקה לכל ! הנשים בהריון ולא רק לאלו שבקבוצות סיכון) ובהתאם לתוצאה מתן טיפול משולב בזמן על מנת למנוע כליל הדבקת ילודים?