חדשות

התייקרויות תרופות גנריות בארה"ב: "טורינג" מסרבת לסגת מהעלאת המחירים

החברה עלתה לכותרות לפני כמה חודשים, כשהתגלה שהזניקה את מחירי התרופה הגנרית דרפרים ב-5,000%; מחקר מצא כי תרופות עור גנריות התייקרו ב-400% בשש שנים

חפיסת תרופות (צילום: אילוסטרציה)

פרשת חברת התרופות האמריקאית "טורינג", שעלתה לכותרות כשהקפיצה מחיר תרופה לחולי איידס באלפי אחוזים, ממשיכה לעורר עניין בתקשורת האמריקאית. החברה, שהקפיצה את מחירה של תרופה ותיקה שנמצאה בשימוש כבר 62 שנה – הודיעה בשבוע שעבר כי לא תוזיל משמעותית את המחיר, למרות הלחצים שהופעלו עליה.

עם זאת, הסכימה החברה להציע הנחה של עד 50%, אבל רק לבתי חולים. לדברי החברה, "היא תנסה להציע דרכים אחרות לטובת המטופלים כדי שיוכלו להרשות לעצמם להשתמש בתרופה".

לדברי החברה, "מה שהיה חשוב יותר הוא להפחית את המחיר עבור בתי חולים, שבהם רוב החולים מקבלים את הטיפול הנדרש להם"

מי שעומד מאחורי ההודעה הוא מנכ"ל החברה, ששימש בעבר מנהל קרן גישור בתחום הפיננסי, מרטין שקרלי. התרופה שבה מדובר היא Daraprim . השבוע הודיע, כי ייתכן שתוצע הנחה במחיר לרוכשים בודדים של 10% בלבד.

בספטמבר הוקפץ מחיר התרופה מ-13.50 דולר לגלולה ל-750 דולר. מדובר בתכשיר גנרי לטיפול בחולי סרטן ואיידס עקב זיהומים נלווים.

החברה הודיעה עתה, כי "מה שהיה חשוב יותר הוא להפחית את המחיר עבור בתי חולים, שבהם רוב החולים מקבלים את הטיפול הנדרש להם". עם זאת טרחה החברה עתה להדגיש, ששום מטופל שיזדקק לתרופה הזאת לא יידחה ותובטח לו נגישות אליה.

רופאים מומחים במחלות זיהומיות וארגוני חולים מיהרו להגיב על ההתפתחות החדשה ואמרו שהמהלך שבו נקטה החברה איננו מספיק. "אמנם רוב המטופלים בתרופה הזאת מקבלים אותה תחילה בבית החולים, כאשר תקופת האשפוז והטיפול בה במסגרת בית חולים נמשכת בדרך כלל כמה ימים, אבל לאחר מכן אותם חולים צריכים לקבל את התרופה במשך שבועות וחודשים ארוכים לאחר השחרור מבית החולים".

מומחה לאיידס הגדיר את המהלך החדש של חברת התרופות "לא יותר מליפסטיק על חזיר". דארפרים נמצאת בשוק התרופות מאז 1953. היא הטיפול המועדף כנגד טוקסופלזמוזיס, טפיל מחולל דלקת זיהומית שעלולה לגרום לנזק חמור אצל תינוקות, אצל חולי איידס וכן אצל אנשים שהמערכת החיסונית שלהם נמצאת בסכנה.

"טורינג" היא חברת סטרט-אפ בתחום התרופות שהמטה שלה בניו-יורק. באוגוסט השנה היא רכשה את הזכות למכור את התרופה כתכשיר גנרי תמורת 55 מיליון דולר ומיד הקפיצה את המחיר, כאמור,. ב-5000%.

בנוסף להודעה שהיא מוכנה להעניק הנחות במחירה לבתי החולים מסרה החברה כי כל בקבוק שמשמש אריזה לתרופה יכיל רק 30 גלולות במקום 100 עד כה – כלומר ההתייקרות הממשית תהיה גבוהה וכדאיות אחזקת המלאי שלה בבית החולים – נמוכה עוד יותר. החברה הבטיחה להציע ערכת-דגימה חינמית, עבור רופאי קהילה "כדי שיוכלו להעניק את התרופה מידית ובמצב חירום".

פרופסור קרלוס דל-ריו מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת אמורי ויו"ר ההתאגדות הרפואית ל-HIV בארה"ב אמר, כי גם הנחה של 50% במחיר התרופה רק לבתי החולים משאירה עדיין את מחירה יותר גבוה במידה ניכרת לעומת מה שהיה לפני חמישה חודשים בלבד. "הם עדיין מתמחרים אותה הרחק מהמחיר הראוי לתרופה שכזאת", ציין.

החברה מצדה הבטיחה, כי תעניק תרומת צדקה כדי לסייע למטופלים המבוטחים בביטוח מסחרי בשירות מדיקר, וכי תספק את התרופה למטופלים לא מבוטחים הנחשבים למי שנמצאים מתחת לקו העוני מבחינת הכנסות.

תרופות נוספות התייקרו

בתוך כך, דווח בסוף השבוע, כי שני תכשירים בבעיות בעור אצל חולי סרטן, שאותן מוכרת חברת Valeant, התייקרו בשש השנים האחרונות ב-1,700%. הדיווח מבוסס על סקר חדש שפורסם ביום רביעי שעבר בכתב העת JAMA Dermatology, שעסק בהתייקרויות הגדולות ביותר במחיר תרופות בתחום רפואת העור.

הסקר בדק את הנושא לגבי 19 תרופות מרשם של יצרניות שונות לטיפול באקנה, דלקות זיהומיות ובעיות אחרות. בסך הכל, מדובר בהתייקרות ממוצעת של 400% מ-2009 לשנה הנוכחית. חלק מהתרופות הגנריות התייקרו פי 4 בפרק הזמן הזה.

"אנחנו לא מדברים על תרופות חדשות" הדגיש פרופסור סטיבן רוזנברג, דרמטולוג מפאלם-ביץ' פלורידה ומרצה באוניברסיטת מיאמי, שהוביל את המחקר בנושא הזה. "גם איננו מדברים על תרופות אקזוטיות וגם לא בתרופות שחסרות במלאי. אין שום הגיון בהתיקרויות הללו", אמר לתקשורת האמריקאית.

הזינוק הגדול ביותר במחיר התרופות היה לגבי המשחה Targretin המשווקת בידי "וליאנט", שהמטה שלה נמצא בקנדה, לטיפול בבעיות עוריות עקב לימפומה של תאי T. ב-2009 מחיר השפופרת היה 1,687 דולר ועתה – 30,320 דולר. הזינוק החד ביותר במחיר התכשיר נרשם לאחר שהחברה רכשה את היצרנית ב-2013.

חולה נזקק לשתי שפופרות של המשחה בכל חודש של טיפול, במשך כמה חודשים. מחירו של תכשיר אחר גם הוא בשפופרת, קרם Carac, לטיפול בנגעי עור קדם-סרטניים (actinic keratosis) זינק מ-159 דולר ב-2009 ל-2,865 דולר עתה.

לדיווח המלא ב-JAMA Dermatology לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  מחירי תרופות,  דרפרים,  חברת "טורינג",  מרטין שקרלי,  קרם Carac
תגובות