חדשות

דיון מיוחד בכנסת: 68% מהרופאים שעולים לארץ נכשלים בבחינות הרישוי

פרופ' רוני גמזו: "כאשר רופא עולה לארץ לאחר עשר שנות עבודה במקצוע בחו"ל, והוא חייב לצורך בחינת הרישוי לחזור לאחור לידע בסיסי נוצר קושי... שמסביר את שיעור הכשלונות הגבוה"

בחינה (אילוסטרציה)
בחינות רופאים (אילוסטרציה)

בין השנים 2012 ל-2015 הגיעו לישראל כ-1,600 עולים חדשים שהצהירו שהם בעלי מקצועות בתחום הבריאות – 34% מהם רופאים, 20% במקצועות הסיעוד, 8% רופאי שיניים ו-18% בתחום הפסיכולוגיה. חלק גדול מהם מתקשה בקבלת הסמכה או רישיון לעבודה בתחומי התמחותם, בשל כישלון בבחינות הרישוי הממשלתיות.

היום (ג') יתקיים בכנסת דיון משותף לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות ולוועדת הקליטה בנושא הזה, כך מדווח "הארץ". העיתון מסתמך על נתוני מרכז המידע והמחקר של הכנסת לגבי שיעורי ההצלחה בבחינות הרישוי של נבחנים בוגרי חו"ל – שהם נמוכים משמעותית בהשוואה לנבחנים בוגרי לימודים במקצועות הללו בישראל.

פרופ' גמזו הדגיש, כי למערכת הבריאות יש אינטרס מובהק שעולים אלו ישתלבו במקצועותיהם ויש להטות אוזן קשבת כדי לפתור את הבעיות מהסוג הזה

ברפואה, שיעור הנכשלים הישראלים בבחינות הרישוי הממשלתיות עומד על 10% בלבד, לעומת 68% מקרב בוגרי רפואה שעלו לישראל מחו"ל. ברוקחות שיעור הכישלונות הוא 5% (ישראלים) לעומת 62% (עולים חדשים בעלי מקצוע זה), בקלינאות תקשורת יחס הכישלונות הוא 2.6% (בוגרים ישראלים) לעומת 80% (עולים), באופטומטריה 40% כישלון לישראלים לעומת 80% לעולים, בפיזיותרפיה 16% כישלון בקרב ישראלים לעומת 68% כישלון בקרב עולים, ובתזונאות עמוד היחס על 7% כישלון ללומדים בישראל לעומת 67% לעולים.

לפי הדיווח בעיתון, הכישלונות גורמים לייאוש, ומשאירים רבים מן הנכשלים ללא תעסוקה או דוחפים אותם לחפש לעצמם מקצוע אחר מזה שלמדו.

בדיון הצפוי יוצגו נתונים על כך שבחינות הרישוי הם החסם המרכזי בפני העולים, וכי בנובמבר 2014 החליטה הממשלה שיש להסיר חסמים בתעסוקת עולים במקצועות הבריאות, במיוחד כאשר מדובר במי שכבר עסקו במקצוע שרכש בטרם עלה לישראל.

משרד הבריאות, על פי הדיווח, מסר כי הנושא נמצא בבחינה כדי למצוא דרכים נוספות כדי לסייע לעולים חדשים במקצועות הבריאות, במיוחד משום שקיימת עתה מגמת עליה הולכת וגבורת במספר העולים שמגיעים לארץ עם ניסיון מקצועי מארצות מוצאם.

בדיווח מצוטט פרופסור רוני גמזו, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות וכיום מנהל המרכז הרפואי "תל-אביב-איכילוב" שאמר: "כאשר מדובר ברופא שעלה לארץ לאחר עשר שנות עבודה במקצוע בחו"ל, והוא חייב לצורך בחינת הרישוי לחזור לאחור לידע בסיסי מתקופת הלימודים, נוצר קושי". לדבריו, "הקושי הזה מסביר את שיעורי הכישלונות הגבוהים".

פרופ' גמזו הדגיש, כי למערכת הבריאות יש אינטרס מובהק שעולים אלו ישתלבו במקצועותיהם ויש להטות אוזן קשבת כדי לפתור את הבעיות מהסוג הזה. עוד נמסר, כי הדיון בכנסת גם יוקדש לבחינת יישומה של החלטת הממשלה הנ"ל . כיום רק לרופאים ניתנת האפשרות להתחיל בתהליך הגשת הבקשה לרישוי דרך האינטרנט עוד בטרם העלייה לישראל. לא בוצעה במלואה הסדרת הרישוי במקצועות הפרא-רפואיים. משרד הבריאות אמור היה להסדיר את הנושא עד פברואר השנה ואף מונו ועדות לכל מקצוע , אך המלצותיהן טרם התקבלו.

העיתון דיווח, כי הפורום להסדרת רישוי לעולים בעלי מקצועות רפואיים העלה הצעות למתן הקלות, אך אלו לא הגיעו להצבעה והחלטה. הפורום דורש שמשרד הבריאות יתרגם את כלל בחינות הרישוי לשפות זרות נוספות ושיוקם בו מדור מיוחד שיטפל בהסבה והשלמות מקצועיות לעולים במקצועות הבריאות.

נושאים קשורים:  חדשות,  עולים חדשים,  בחינות רישוי,  משרד הבריאות,  ועדת הבריאות של הכנסת,  פרופ' רוני גמזו
תגובות