חדשות

ועדת סל התרופות פירסמה דירוג התרופות האונקולוגיות; 12 צפויות לעבור לשלב הבא

הוועדה העניקה את הדירוג הגבוה ביותר להתוויות חדשות של Oxaliplatin, Irinotecan ול-Lenvima לסרטן מתקדם של בלוטת התריס; העיתון "גלובס" מדווח, כי משרד הבריאות אסר על "טבע" לקיים בעיתוי הנוכחי תדרוך לתקשורת בנוגע לתרופה לטיפול בבעיות קשב וריכוז

מימין: מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב, שר הבריאות ביעקב ליצמן ופרופ' רפי ביאר (צילום: משרד הבריאות)

הוועדה הציבורית להרחבת סל התרופות והטכנולוגיות הרפואיות לשנת 2016 העניקה בישיבת העבודה שקיימה בשבוע שעבר 3 דירוגי A9 ועוד 9 דירוגי A8/9 - שני הדירוגים הגבוהים ביותר בסולם הדרגות שלה - לתרופות אונקולוגיות.

שתיים משלוש התרופות שקיבלו את הדירוג הגבוה ביותר נועדו לטיפול בסרטן לבלב מתקדם והשלישית לטיפול בסרטן בלוטת התריס. מבין ה-9 האחרות, שתיים נועדו לטיפול במלנומה מתקדמת לא נתיחה או בעלת גרורות.

12 התרופות נבחרו מבין 34 תרופות להן הקדישה הוועדה את הדיון. הן "עברו" לשלב הבא של הדיונים, לקראת קביעת הרשימה הסופית של התרופות החדשות שיצורפו לסל לקראת השנה החדשה. הוועדה, בראשות פרופסור רפי ביאר, מנהל המרכז הרפואי "רמב"ם" בחיפה, אמורה לסיים עבודתה ולהגיש את דו"ח ההמלצות שלה עד סוף דצמבר.

הדו"ח חייב לעבור בהמשך עוד שני אישורים פורמליים של משרד הבריאות, מועצת הבריאות הלאומית והממשלה.

אלו התרופות שקיבלו את הדירוג הגבוה ביותר A9:

- Oxaliplatin – תרופה שכבר נכללת בסל לטיפול בסרטן המעי וגם בסרטן החלחולת, אך עתה הוגשה בקשה להרחבה גם לטיפול בסרטן לבלב מתקדם.

- Irinotecan - גם היא תרופה הנכללת בסל לטיפול בסוגי סרטן אחרים, והבקשה לגביה היא להכלילה גם לצורך טיפול בסרטן לבלב מתקדם.

- Lenvima - תרופה לטיפול בסרטן מתקדם מקומי או גרורתי של בלוטת התריס (תירואיד) מסוג DTC, שעמיד לטיפול ביוד רדיואקטיבי.

ואלו התרופות שקיבלו את הדירוג השני בסולם, A8/9:

- Kepivance – לטיפול ומניעת מוקוזיטיס בחלל הפה אצל חולים הסובלים ממאירויות המטולוגיות ומטופלים בתכשירים מיאלוטוקסיים.

- Opdivo - אמנם נכללת כבר בסל לטיפול במלנומה, אבל עתה הוגשה בקשה להרחבת ההתוויות כך שגם תינתן לטיפול בסרטן כליה מסוג clear cell מתקדם, אצל חולים שאצלם המחלה חזרה.

- Opdivo גם קיבלה את הדירוג הנ"ל להרחבת מסגרת הסל לגביה כטיפול בסרטן ריאה גרורתי מסוג squamous NSCLC, כקו טיפול מתקדם.

- Xtandi – כקו טיפול מתקדם לאחר כימותרפיה לחולי סרטן גרורתי של הערמונית.

- Faslodex - לטיפול אנדוקריני בסרטן שד מתקדם – הרחבה למסגרת הסל כקו טיפול ראשון עבור חולות שמחלתם אובחנה לראשונה כאשר היא כבר בשלב מתקדם ומחלתן התקדמה בתוך פחות משנה מסיום הטיפול המשלים (Adjuvant).

- Avastin - התרופה כבר נכללת בסל לטיפול בסרטן המעי הגס, החלחולת, גידולי מוח, סרטן ריאה וסרטן שחלה (כקו טיפול ראשון) ועתה הוגשה הבקשה להרחיב את מסגרת הסל לגביה גם לשם טיפול בסרטן גרורתי של צוואר הרחם.

- Lynparza - תרופה לטיפול אחזקה לחולות סרטן שחלה מסוג
platinum sensitive relapsed (PSR) breast cancer
susceptibility gene (BRCA) mutated ovarian cancer.

- Coteliic לטיפול במלנומה מתקדמת ללא נתיחה או גרורתית.

- Mekinisi גם היא למלנומה מתקדמת לא נתיחה ולא גרורתית.

התרופה האימונותרפית Keytruda, שנכללת כבר בסל התרופות לטיפול במלונמה, קיבלה בסבב הדיון רק את הדירוג A8 עבור הבקשה לכלול אותה במסגרת הרחבת הסל גם לטיפול בסרטן ריאה מתקדם מסוג NSCLC  כקו טיפול מתקדם.

עקב כך, לא עלתה לשלב הדיונים הבא בו יבוצע התעדוף הסופי. לפני שיתקיים שלב זה יכולות עדיין חברות התרופות לערער על ההחלטה. בישיבה שבה נדונו הבקשות לתרופות האונקולוגיות השונות קיבלו עוד 9 בקשות לגבי תרופות אונקולוגיות את דירוג A8.

דירוגים נמוכים יותר בשלב זה ניתנו בין השאר גם לכמה תרופות למניעת הקאות ובחילות על רקע של טיפול כימותרפי, לטיפול בדלקת רירית הפה בקרב חולי סרטן ראש-צוואר המטופלים בהקרנות, במושתלי מח עצם מוקרנים, או חולים עם גרורות בעצמות עקב גידולים סולידיים.

לגבי חלק מהבקשות, כמו בסיכומי ישיבות קודמות שקיימה הוועדה עד כה, התבקשו המומחים להגיש התייחסויות ונתונים נוספים בדבר פילוח אוכלוסיית המטופלים לצורך דירוג וכן לספק נתוני עלויות לחלופות (לסיכום הדיון האחרון של הוועדה לחצו כאן)

משרד הבריאות ביטל תדרוך של "טבע"

בתוך כך, העיתון "גלובס" דיווח שלשום (יום ו'), כי משרד הבריאות אסר על חברת "טבע" לקיים תדרוך לתקשורת בנוגע לתרופה בשם Attent המיועדת לטיפול בהפרעות קשב וריכוז.  משרד הבריאות מסר לעיתון, כי "לפי הנהלים מותר לחברה להודיע לתקשורת על רישום תרופה אך ורק לאחר קבלת אישור משרד הבריאות. במקרה דנן לא ניתן אישור" (לידיעה המלאה לחצו כאן).

נושאים קשורים:  חדשות,  ועדת סל התרופות 2016,  תרופות אונקולגיות,  סרטן,  קיטרודה,  משרד הבריאות,  חברת טבע,  "גלובס"
תגובות