חדשות

כרבע מהמטופלים הקשישים במוסדות ובבתי חולים מפתחים פצעי לחץ

כך עולה מנתונים שפורסמו לרגל יום המודעות הבינלאומי לבעיית פצעי הלחץ, שיצויין היום; את הכנס יזם האיגוד האירופי European Pressure Ulcer Advisory Panel

כ-25% מהמטופלים בני 65 ומעלה המאושפזים במוסדות הגריאטריים ובבתי חולים סיעודיים בישראל, מפתחים פצעי לחץ. על-פי הערכות, כ-3.8 מתוך 100 אלף איש בעולם סובלים או צפויים לסבול מהבעיה. נתונים אלו נמסרו לקראת יום המודעות הבינלאומי לבעיית פצעי הלחץ, החל היום (ה'). היום מצוין ביוזמת איגוד הרופאים האירופי EPUAP, שחבריו מתמחים בתחום זה.

בכירי האיגוד מדגישים כי ישנם כמה סוגים של פצעים קשיי-ריפוי. ההחלמה מהם איננה מושגת בפרק זמן נורמלי (שבועיים-שלושה). אחד מאותם סוגים הוא פצע לחץ. בהתפתחותו קיימת סכנה ממשית להיווצרות של זיהום, עד כדי הידרדרות במצבו של המטופל.

בסיכון מוגבר נמצאת אוכלוסייה הקשישים, ופצעי הלחץ מופיעים אצל מי שרתוק למיטה או לכיסא-גלגלים והוא בעל יכולת תנועתית מוגבלת, למשל – לאחר ניתוח. כמו כן עלולים להופיע פצעי לחץ אצל מי שסובל מחוסר תחושתיות, בין השאר חולי סוכרת, נפגעי עמוד שדרה וחולי טרשת נפוצה. גם חולים הסובלים מחוסר שליטה בסוגרים, ו/או בעלי עור רגיש ושביר, נמצאים בסיכון מוגבר, כמו גם אלו שיש להם היסטוריה של פצע לחץ ופצעים עם שלפוחיות.

בשל חוסר מודעות בנושא, רבים מהחולים אינם מטפלים בפצעים עד להגיעם למצב חמור המציב את חייהם בסכנה. הדרך הטובה ביותר לטיפול בפצע לחץ היא למנוע אותו, לדברי האיגוד. במקרים רבים הזיהוי נעשה כאשר הפצע הוא בדרגת חומרה גבוהה. זו הסיבה שהאיגוד האירופי יזם את יום המודעות לנושא רפואי זה.

נושאים קשורים:  חדשות,  פצעי לחץ,  יום מודעות,  קשישים
תגובות