חדשות

מש' הבריאות: נמשיך לתקצב המענקים לרופאים בפריפריה ובמקצועות במצוקה

המשרד הודיע אמש כי הוקצתה תוספת תקציב של 75 מיליון שקל לשנה הבאה למענקים לרופאים במקצועות במצוקת כוח אדם ובפריפריה; לפני כן דווח כי המשרד מעוניין לשנות את אופי חלוקת המענקים; שר הבריאות יעקב ליצמן ויו"ר הר"י ד"ר ליאוניד אידלמן צפויים להיפגש בקרוב

משמאל: שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב (צילום: משרד הבריאות)

(עדכון יום א' 17:35)

פרשת המענקים לרופאים: משרד הבריאות הודיע אמש (יום א') כי אושרה תוספת תקציב בסך 75 מיליון שקל לשנה הקרובה, "למענקים לרופאים במקצועות נדרשים במיוחד שבהם קיימת מצוקת כוח אדם ובפריפריה". לפי הודעת משרד הבריאות, ההחלטה התקבלה תודות למאמצים שהפעילו שר הבריאות יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים משה גפני (שניהם מ"יהדות התורה").

בעקבות זאת, נמסר מדוברות משרד הבריאות, הודיע משרד האוצר כי ימשיך לתקצב את תוכנית המענקים לפיה רופאים מומחים, שיעברו לעבוד בפריפריה, יזכו למענקים מיוחדים, בהמשך להסכם עם הרופאים.

השר ליצמן אמר אתמול אחר הצהריים: "הדאגה לפריפריה עומדת בראש סדר היום במשרד הבריאות. הרחבת מסגרת ההטבות לרופאים תביא להמשך חיזוק הרפואה הציבורית ובפרט ליישובי הפריפריה. אנו שמחים שהמהלך לתיעדוף הפריפריה הוכיח עצמו בשטח. תודתי לשר האוצר משה כחלון על היענותו לנושא החשוב הזה וליו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני על הבאת הסעיף לאישור מהיר בוועדה".

מוקדם יותר דיווח העיתון "כלכליסט" כי גם אם הכסף יוקצה, משרד הבריאות מתכוון לשנות את הקריטריונים לחלוקת כספי המענק. לפי הדיווח, המשרד מעוניין להעניק אותם רק לרופאים שלסוג ההתמחות שלהם קיים ביקוש מיוחד בפריפריה. זאת, לעומת ההסכם המקורי עם הר"י, לאחר מאבק הרופאים ב-2011, שבו נקבע כי כל רופא שיעבור לעבוד בפריפריה יקבל מענק של עד 300 אלף שקל לאחר שנתיים וחצי עד שש שנות עבודה, ללא תלות בסוג ההתמחות הרפואית ובדרגת הביקוש לה באותו אזור בפריפריה.

לא ברור כרגע עם הסכום שהוקצה יכלול שינוי בדרך הקצאת המענקים.

תוכנית משרד הבריאות נחשפה במקרה, לאחר שפנייה לציבור בנוגע לביטול המענקים לרופאים העובדים בפריפריה במקצועות הנמצאים במצוקת כוח אדם התגלתה על ידי הר"י באתר משרד הבריאות. הפרשה עלתה לכותרות ביום חמישי, לאחר שיו"ר הר"י, ד"ר ליאוניד אידלמן, שיגר מכתב דחוף לשר הבריאות יעקב ליצמן, ובו קבל על הניסיון לבטל את המענקים.

אמש נמסר, כי שר הבריאות ליצמן ויו"ר ההסתדרות הרפואית ד"ר ליאוניד אידלמן עומדים להיפגש בימים הקרובים לשיחה בסוגיית המענקים.

לפי "כלכליסט", עד כה הוקצו 37.5 מיליון שקל בשנה לרופאים שהעתיקו את מקום עבודתם מהמרכז לדרום ולצפון. סכום זהה הוקצה לרופאים במקצועות הנמצאים במצוקת כוח אדם ואינם עובדים בפריפריה. לדברי המשרד, יותר מ-1,000 מענקים כאלו חולקו עד כה. הרופאים טוענים כי מדובר בלא יותר מ-700 מענקים.

ביום חמישי פוצצו חברי הכנסת בוועדת הכספים דיון שעסק בפרק הבריאות בחוק ההסדרים. זאת, לאחר שנודע כי בכוונת משרד הבריאות לשנות את התנאים למענקים עליהם הוסכם בין המדינה להסתדרות הרפואית ב־2011.

על-פי דיווח ב"ישראל היום" בסוף השבוע, עו"ד הרולד בר, מנהל תחום השכר ויחסי העבודה במשרד הבריאות, העביר מכתב בנושא שינוי שיטת החישוב למענקים מכתב לגורמים הרלבנטיים. ב-2013 הוכנס כבר שינוי בהסכם המקורי, כשסוכם עם הרופאים כי בתי החולים בפריפריה יקבלו את סכומי המענקים והם יוקצו על פי צרכיהם. שינוי נוסף נעשה ב-2015, כאשר נקבע כי רק רופאים במקצועות המצוקה ולא כל הרופאים שעוברים לעבוד בפריפריה יקבלו את המענק.

ברשימת המקצועות הנמצאים במצוקת כוח אדם נמצאים, בין השאר, פסיכיאטריה, פסיכיאטריה של הילד, רפואת פגים, רפואת משפחה, הרדמה, גריאטריה ורפואה דחופה.

נושאים קשורים:  חדשות,  מענקים לרופאים,  הר"י,  משרד הבריאות,  מאבק הרופאים,  פריפריה
תגובות
09.11.2015, 18:04

האם מישהו במשרד הבריאות, הקופות או המשרד לפיתוח הנגב והגליל יודע לנקוב במספר הרופאים, מומחים או מתמחים, שעברו מהמרכז לעבוד בקהילה ( לא בבתי החולים ) וקבלו מענק, וכמה מהם נשארו ?

09.11.2015, 18:05

האם מישהו במשרד הבריאות, הקופות או המשרד לפיתוח הנגב והגליל יודע לנקוב במספר הרופאים, מומחים או מתמחים, שעברו מהמרכז לעבוד בקהילה ( לא בבתי החולים ) וקבלו מענק, וכמה מהם נשארו ?