חדשות

הרופאים נדהמו לגלות: משרד הבריאות מתכנן לבטל את מענקי הפריפריה

יו"ר הר"י, ד"ר ליאוניד אידלמן, שיגר הערב (יום ה') מכתב דחוף לשר הבריאות, לאחר שהתגלה במקרה כי המשרד מתכנן לבטל את מענקי התמיכה לרופאים בפריפריה העובדים במקצועות הנמצאים במצוקת כוח אדם; רופאים רואים בכך "הכרזת מלחמה"

יו"ר הר"י ד"ר ליאוניד אידלמן בהפגנה בתקופת מאבק הרופאים (צילום: יח"צ הר"י)
יו"ר הר"י ד"ר ליאוניד אידלמן בהפגנה בתקופת מאבק הרופאים (צילום: יח"צ הר"י)

משרד הבריאות מתכוון לבטל את מענקי התמיכה לרופאים שעברו לעבוד בבתי חולים ציבוריים בפריפריה במקצועות מצוקה; כך דווח הערב (ה') בחדשות ערוץ 2. ההסתדרות הרפואית פנתה במכתב דחוף לשר הבריאות יעקב ליצמן, בדרישה שיחזור בו מההחלטה.

המענק, שנחשב בין ההישגים הבולטים ביותר שרשמו הרופאים בהסכם הקיבוצי שנחתם ב-2011, בתום מאבק ממושך, היה בגובה של כ-300 אלף שקל לרופא שעבר לעבוד בפריפריה, וסכום דומה לרופא שהתמחה במקצועות מצוקה. תוקף ההסכם הקיבוצי עם הרופאים הוא ל-4 שנים.

לפי הדיווח הערב, על השינוי שמתכנן עתה משרד הבריאות למדה הר"י במקרה. באתר משרד הבריאות הופיעה הודעה תחת הכותרת "קבלת הערות הציבור לתיקון המבחנים למתן תמיכה במוסדות רפואיים הנותנים מענקים לרופאים במקצועות המצוקה ובפריפריה".

רק קריאה מדוקדקת בפנייה הזאת העלתה, כי התיקון הוא במשפט "במבחנים למתן תמיכה של משרד הבריאות במוסדות רפואיים הנותנים
מענקים לרופאים המועסקים בבתי חולים ציבוריים במקצועות במצוקה ובפריפריה (להלן - מבחן), בשם המבחן, המילה "ובפריפריה" – תימחק".
הר"י, שנדהמה לגלות זאת, הגדירה את מהלך משרד הבריאות כמחטף. רופאים ראו במהלך "הכרזת מלחמה" נגדם.

לאחר הגילוי, שיגר הערב יושב ראש ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, מכתב דחוף לשר הבריאות יעקב ליצמן ובו כתב: "נדהמתי לגלות באופן מקרי כי משרד הבריאות מבקש לבטל במחי יד את ההישגים המשמעותיים שהושגו באמצעות המענקים שניתנו לרופאים בפריפריה, תוך מחיקת יתרון משמעותי זה בעבודה בפריפריה.

"בשנת 2015 ביטל משרד הבריאות את המענקים לרופאים המועסקים בפריפריה במקצועות שאינם במצוקה ואולם גם לאחר ביטולם של מענקים אלה, נותרו המענקים לרופאים המועסקים במקצועות במצוקה ובוחרים לעבוד בהם בפריפריה.

"התיקון אותו מבקש משרד הבריאות לבצע עתה על פי ההודעה שבנדון, יפגע קשות ביכולת לגייס רופאים לפריפריה".

יו"ר הר"י המשיך: "ההסכם הקיבוצי של הרופאים שהגענו אליו בשנת 2011 כפי שזכור לך, לאחר מאבק ארוך ומורכב, שינה משמעותית את המצב בבתי החולים בפריפריה. על פי דיווח של המנהלים, ניצלו בתי החולים הללו (תודות למענקים) מקריסה מידית. יצוין, כי בשנה האחרונה הושגה גם הסכמה שמתמחים המתחילים התמחות בקהילה בפריפריה, צריכים לקבל מענקים, זאת, במטרה לחזק הרפואה המרפאתית-קהילתית בפריפריה - רפואה הסובלת ממחסור קשה ברופאים, שהולך ומחמיר.

"תושבים בפריפריה רשאים וזכאים לקבל רפואה ברמה גבוהה ביותר, ללא חסרים וללא מחסור בתחום החשוב ביותר לכל תחום הבריאות. חוסנם החברתי של כל תושבי המדינה תלוי בכך.

"החלטה זו של משרד הבריאות כעת עלולה להוריד לטמיון את הישגי הסכם 2011 ולפגוע בחוסנה של המדינה. אנו קוראים למשרד הבריאות לחזור בו מהחלטה שהיא בעלת השלכות קשות על בריאות תושבי הפריפריה ועל החוסן החברתי של המדינה".

בחדשות ערוץ 2 הגיבה ח"כ אורלי לוי-אבקסיס ("ישראל ביתנו") על כוונת משרד הבריאות לבטל את המענקים, ואמרה כי מדובר ב"פגיעה קשה בפריפריה".

ממשרד הבריאות נמסר לכתב ערוץ 2 יואב אבן, כי "נשמרת מדיניות ההעדפה שבה נקטנו ולא בוטלו המענקים". לפי ערוץ 2, הסיבה לשינוי המתוכנן היא שאזל התקציב שנועד למענקים הללו.

להורדת המכתב המלא של יו"ר הר"י לחצו כאן

להורדת נוסח הההודעה שהופיעה באתר משרד הבריאות לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מענקי פריפריה,  הר"י,  משרד הבריאות,  שביתת הרופאים,  הסכם קיבוצי,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות
05.11.2015, 22:49

תחילה היתה ההעדפה, בפריפריה, של בתי החולים על רפואת הקהילה , עכשיו נוסף רק עוד חטא על הפשע...

06.11.2015, 01:11

למען הגילוי הנאות: אני גימלאי כבר שנים רבות, כך שבענין המענקים אני ממש אוביקטיבי. נראה לי שההסכם על המענקים להולכים לפריפריה היה הצלחה - אולי יותר מדי מוצלחת ולכן במשרד האוצר והבריאות החליטו להתחיל בקיצוצים. אני מקווה שגזירה זו תבוטל כדי שהפריפריה לא תיפגע. לסיכום: השיטה של חתימת הסכם ומאוחר יותר לנסות לבטלו היא שיטה ישראלית מוכרת, שיטה פסולה לחלוטין.

07.11.2015, 01:26

כל הכבוד לפרופ אידלמן. אסור לוותר על מה שנסגר בהסכם. הפסקה חד צדדית זו פשוט הפרה. אבל למה אנחנו מסכימים לביטול מענק הפריפריה במקצועות רגילים? גם זו הפרה. ה"סיבה" נגמר הכסף ממש מגוחכת... מחר אני אקנה דירה אחתום חוזה ואשלם חצי כי ייגמר לי הכסף? חייבים לפנות לבית הדין ואם הממשלה ממשיכה בהפרה לנקוט סנקציה נגדית: להפסיק להחתים שעון נוכחות. נ.ב. אני עובד בפריפריה משנת 1990 אז אין לי אינטרס אישי...

אנונימי/ת
08.11.2015, 10:36

מתגובתך ניכר שלא קראת את ההסכם לפרטיו.
אם היית קורא את ההסכם היית רואה שלא מדובר בהפרה. אין שום התחייבות לגובה מענק קבוע. ההתחייבות היחידה שמעוגנת בהסכם היא לתוספת אחוזית.