חדשות

סקר: 86% מהמאושפזים הפסיכיאטריים דיווחו על רמה גבוהה של טיפול

את הסקר ערך לראשונה משרד הבריאות, והוא התמקד בחווית המטופל בבתי החולים הפסיכיאטריים בישראל; 92% מרגישים שהצוות מאמין ביכולתם להשתקם, אך 42% לא הבינו באופן מלא את תוכנית הטיפול שלהם; 78% היו מרוצים מהתנאים הפיסיים במהלך האשפוז

בית החולים הפסיכיאטרי "אברבנאל" (מקור: ויקיפדיה)

86% מהמטופלים בבתי החולים הפסיכיאטריים בישראל דיווחו על רמה גבוהה או גבוהה מאוד של טיפול מצד הרופאים והאחיות; 93% סבורים שהרופאים והאחיות התייחסו אליהם בכבוד, ו-92% מרגישים שהצוות מאמין ביכולתם להשתקם.

כך עולה מנתוני סקר ראשון מסוגו שביצע משרד הבריאות, ושבדק את חווית המטופלים בבתי החולים הפסיכיאטריים, בעקבות סקר דומה שבוצע במחלקות האשפוז בבתי החולים הכלליים.

לפי הסקר, 60% מהמטופלים מרגישים שלא היו מספיק פעילויות זמינות עבורם אחר הצהריים ובסופי שבוע

במהלך הזה, מסר משרד הבריאות, מצטרפת ישראל למדינות המערביות שבהן מבוצעים סקרי חווית מטופל כבר כמה שנים. המשרד הודיע כי הסקר יבוצע מעתה אחת לשנתיים.

למרות שיעורי שביעות הרצון הגבוהים, הסקר מצא גם כי 42% מהמטופלים לא הבינו באופן מלא את תכנית הטיפול שלהם ו-15% מרגישים שלא הבינו אותה כלל. 25% מהמטופלים הרגישו שלא שיתפו אותם באפשרויות הטיפוליות בכלל. שיעור דומה מרגישים שלא הבינו את ההסברים של הרופאים והאחיות על הטיפול והתרופות.

משרד הבריאות מסר, כי בין המטרות המרכזיות של הסקר נכללים: הטמעת סטנדרט של איכות השירות במערכת הבריאות, תוך יצירת תרבות ארגונית של מדידה רציפה ושיקוף המידע לציבור; איתור נושאים הדורשים שיפור, הן ברמת מערכת הבריאות והן ברמת בית החולים; העצמת המטופל במפגש עם מערכת הבריאות ומתן כלים לקבלת החלטות.

אוכלוסיית הסקר, שנערך בינואר-מאי השנה, ושממצאיו פורסמו אתמול (ג'), כללה 835 מטופלים בעשרה מרכזי בריאות הנפש, ממשלתיים ושל "כללית", ללא המחלקות הפסיכיאטריות בבתי החולים הכלליים. כולם היו מעל גיל 18, המאושפזים למעלה משבועיים, ונמצאים לקראת שחרור.

הסקר בוצע במתכונת של ראיונות פנים אל פנים עם מטופלים במחלקות הפתוחות והסגורות (ללא מחלקות נוער). שיעור ההיענות עמד על 76%. השאלון בשפה שבה העדיף המטופל כלל כ-40 שאלות מעולמות תוכן שונים: יחס, מידע, רצף טיפול, העצמת המטופל ועוד. 52% מהמטופלים היו מאושפזים בבתי החולים הפסיכיאטריים למעלה משלוש פעמים בעבר. 70% אושפזו בהסכמה.

כ-68% מהמטופלים דירגו את שביעות הרצון הכללית שלהם מהאשפוז בציונים שבין 8 ל-10 ואילו 16% היו מאוד לא מרוצים (טווח ציונים של מ-1 עד 5).

מהסקר עלה, כי בתי החולים הפסיכיאטריים טובים באופן כללי ביחס הצוות – רופאים, אחיות – למטופלים ובהתייחסותם לשאלות ולחששות, וכי המטופלים מרגישים שהצוות המטפל מאמין ביכולתם להשתקם ועושה הכל כדי לעזור להם.

ציון שביעות הרצון הכללי של מטופלים בכפייה היה 58% מרוצים מול 72% מרוצים בקרב המטופלים שלא טופלו בכפייה

עוד עלה מהסקר, כי קיים מחסור בפעילויות, בעיקר אחר הצהריים ובסופי שבוע. 60% מהמטופלים מרגישים שלא היו מספיק פעילויות זמינות עבורם אחר הצהריים ובסופי שבוע.

את הציון הנמוך ביותר בסקר קיבלה השאלה שעסקה בתהליך השחרור: רק שני שלישים מהמטופלים יודעים מהו השלב הבא בטיפול לאחר השחרור שלהם, 57% מרגישים שהתכנית הטיפולית ותהליך השיקום מתאימים לצרכים שלהם באופן מלא, 61% חושבים שלא הסבירו להם על הזכויות שלהם לאחר השחרור באופן מלא.

התנאים הפיסיים במוסדות שנסקרו קיבלו ציונים גבוהים, יחסית: 78% מהנשאלים היו מרוצים. 80% היו מרוצים מנוחות החדר, מהשקט בשעות הלילה ומרמת הניקיון במחלקה. 40% מהמטופלים לא היו שבעי רצון מהאוכל המוגש.

עוד עלה מהסקר, כי לטיפול בכפייה השפעה קריטית על החוויה הכוללת. ציון שביעות הרצון הכללי של מטופלים בכפייה היה 58% מרוצים מול 72% בקרב המטופלים שלא טופלו בכפייה במהלך האשפוז. שיעור המטופלים שטופלו בכפייה עומד על 28%, וכולל מטופלים שנקשרו או ששהו בחדרי בידוד.

מטופלים שזהו האשפוז הראשון שלהם מרוצים יותר בהשוואה ליתר המטופלים, ברוב המדדים.

נשים הביעו שביעות רצון יותר מגברים (73% מול 65%). ברוב הפרמטרים שנבדקו, בתי החולים הקטנים קיבלו ציונים גבוהים יותר. המטופלים במחלקות הפתוחות מרוצים יותר בהשוואה למטופלים במחלקות הסגורות. משך האשפוז שנתפס כסביר בעיני המטופלים עומד על חציון של 33 ימי אשפוז.

משרד הבריאות מסר, כי ממצאי הסקר הועברו להנהלת משרד הבריאות והנהלות בתי החולים ויש כוונה ללמוד את הנקודות המרכזיות שהועלו ולפעול לשיפורן. דו"ח נוסף אמור להתפרסם עד סוף השנה.

להורדת הדו"ח המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  בתי חולים פסיכיאטריים,  אשפוז,  חווית המטופל,  משרד הבריאות,  סקר,  אשפוז בכפייה,  תנאים פיסיים
תגובות