איזון גליקמי

שמירה עקבית על האיזון הגליקמי מונעת הידרדרות בתפקוד הכליות

מחקר מצא, כי שונות רחבה בערכי HbA1c קשור להידרדרות בתפקוד הכלייתי על פני שנה בחולי סוכרת סוג 2, בעיקר בחולים עם אלבומינוריה

בדיקת רמת סוכר בדם (צילום: אילוסטרציה)

מחקר זה בחן את הקשרים של שונות (variability) באיזון הגליקמי בין מפגש ביקורת אחד לשני לבין ירידה שנתית בקצב הסינון הגלומרולרי (eGFR) בקרב מטופלים עם סוכרת סוג 2.

עוקבת המחקר כללה 168 חולי סוכרת סוג 2. עבור כל מטופל נמדדו הערכים הממוצעים ומקדם ההשתנות (coefficient of variation – CV) של 8-12 מדידות של המוגלובין מסוכרר (HbA1c) ו-4-6 מדידות של רמות סוכר בצום (Fasting plasma glucose - FPG) ולאחר ארוחה (Post-breakfast plasma glucose - PPG) במהלך 12 החודשים הראשונים להשתתפות במחקר.

שינויים שנתיים ב-eGFR חושבו בעזרת 52 מדידות קריאטינין שהושגו במהלך תקופת מעקב, שנמשכה שש שנים בממוצע.

רגרסיות לינאריות מרובות-משתנים העריכו את היחסים הבלתי תלויים הקשורים לשינויים ב-eGFR.

המשתנים הקשורים באופן מובהק לירידה שנתית בערכי eGFR היו CV של HbA1c, יחס אלבומין/קריאטינין בשתן ועישון. קשרים אלו היו בלתי-תלויים מ-HbA1c, גיל, מין, מדד מסת הגוף (BMI), היקף המותניים, משך המחלה והטיפול התרופתי בסוכרת, CV של FPGי, CV של PPG, לחץ דם סיסטולי, eGFR בקו הבסיס ושימוש בתרופות להורדת לחץ דם ולהורדת שומנים בדם.

הקשר בין השונות של HbA1c לבין הידרדרות בתפקוד הכלייתי היה חזק יותר בקרב מטופלים שהיו עם יחס אלבומין/קריאטינין של 30 מיליגרם לגרם ומעלה, בהשוואה למטופלים עם רמות אלבומין תקינות בשתן.

לסיכום, איזון גליקמי באופן עקבי חשוב לשימור התפקוד הכלייתי בחולי סוכרת סוג 2, בפרט בקרב חולים עם נפרופתיה.

מקור:
Akiko Takenouchi, Ayaka Tsuboi, Mayu Terazawa-Watanabe, Miki Kurata, Keisuke Fukuo, Tsutomu Kazumi; Direct association of visit-to-visit HbA1c variation with annual decline in estimated glomerular filtration rate in patients with type 2 diabetes; ournal of Diabetes & Metabolic Disorders 2015, 14:69 (14 September 2015)

נושאים קשורים:  איזון גליקמי,  קצב סינון גלומרולרי,  EGFR,  סוכרת סוג 2,  המוגלובין מסוכרר,  HbA1c,  רמות סוכר בצום,  רמות סוכר לאחר ארוחה,  קריאטינין,  פגיעה בתפקוד הכלייתי,  מחקרים,  יחס אלבומין-קראטינין
תגובות