חדשות

מחקר ישראלי מצביע על חיוניות השינה של התורם להצלחת השתלות מוח עצם

לפי ניסוי שנערך בעכברי מעבדה בפקולטה לרפואה בטכניון, חסך בשינה לפני תרומה הפחית ב-50% את מידת ההצלחה של השתלת מוח עצם

תאי מוח עצם בריאים (צילום: אילוסטרציה)

חסך בשינה עשוי להפחית ב-50% את מידת ההצלחה של השתלת תאי מוח עצם; כך עולה ממחקר חדש, שערכה פרופסור-משנה אסיה רולס מהפקולטה לרפואה בטכניון, ושפורסם החודש בכתב העת Nature Communication. המחקר החל עוד בתקופת הפוסט-דוקטורט של פרופ' משנה רולס באוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה, והמשיך במעבדתה בטכניון.

פרופ' אסיה רולס (צילום: "הטכניון")

פרופ' אסיה רולס (צילום: "הטכניון")

פרופסור-משנה רולס ציינה: "עשרות אלפי השתלות מוח עצם – או בשמן המדויק "השתלות תאי גזע המטופויטיים" – מבוצעות כיום מדי שנה. זוהי פרקטיקה אפקטיבית לטיפול בסוגי סרטן מסוימים, משום שמדובר בתאי גזע שביכולתם לחדש את מערכת הדם ואת המערכת החיסונית של החולה.

"תאי הגזע המוזרקים לדמו של החולה 'מנווטים' לנישות ייעודיות בעצמותיו ומחדשים את מערכת הדם. המחקר מגלה שאותה "מיומנות-ניווט" של תאי הגזע נפגמת דרמטית כשהתורם איננו ישן היטב בארבע השעות הקודמות לתרומת התאים. כתוצאה מכך, הצלחת ההשתלה פוחתת ב-50%.

לדבריה, "המחקר שלנו נעשה בעכברים ועדיין מוקדם להסיק מסקנות בנוגע לבני אדם. ועם זאת, הממצאים מצביעים על חשיבות השינה בהליכים רפואיים".

פרופ' משנה רולס: "עלינו לחשוב היטב כיצד לדאוג לשינה טובה, שכרגע קשה להשיגה באשפוז בבית חולים"

פרופ' משנה רולס הבהירה, כי "ברור שבתהליכים קריטיים ומורכבים במיוחד כמו השתלת מוח עצם, הדורשת מאמץ רב באיתור תורם ובביצוע הטיפול, חשוב שנבין היטב את השפעת השינה על הצלחת ההתערבות הרפואית. אם נגלה שאכן חסך בשינה אצל התורם פוגע בהצלחת ההשתלה, גם כשמדובר בבני אדם, יהיה עלינו לחשוב היטב כיצד לדאוג לשינה טובה, שכרגע קשה להשיגה באשפוז בבית חולים.

"יש כאן כמובן מקום לאופטימיות, אם נאפשר לתורם לישון לקראת ההשתלה נגדיל את סיכויי ההצלחה. בניסוי שביצענו התברר, שכדי לשקם את היכולות הרלוונטיות מספיקות לתורם שעתיים של 'שינה משקמת'."

המחקר נתמך על ידי מכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב (NIH), ונערך בשיתוף חוקרי בית הספר לרפואה בסטנפורד, פרופסור לואיס דה לצ'יאה (פסיכיאטריה) ופרופסור אירווינג ויצמן (מנהל המרכז לתאי גזע).

להערכת פרופסור-משנה רולס, מאחר שתאי גזע מעורבים בחידוש מערכת הדם והמערכת החיסונית, יש יסוד סביר להניח כי להפרעות שינה יש השפעות החורגות מהתחום הספציפי של השתלות מוח עצם.

למחקר בכתב העת Nature Communications

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  תאי גזע,  השתלת תאי מוח עצם,  פרופסור-משנה אסיה רולס,  הטכניון
תגובות
אנונימי/ת
01.11.2015, 08:22

הקפידו לכתוב מח עצם ולא מוח. גם יותר נכון וגם פחות ירתיע תורמים פוטנציאליים.