חדשות

הרופאים בבריטניה מאיימים בנטישה המונית אם תבוצע רפורמה בשעות העבודה

על רקע גירעון שיא של מערכת הבריאות הציבורית בבריטניה (NHS), מתכננת הממשלה לשנות את הגדרת שעות העבודה, כך שרופאים זוטרים ירוויחו 30% פחות; בשבוע הבא תיערך הצבעה על שביתת רופאים כללית, ואלפי רופאים כבר הגישו בקשות לעבוד בחו"ל

הפגנת רופאים זוטרים בבריטניה נגד הרפורמה המתוכננת (צילום: אילוסטרציה)

לונדון. בדו"חות הכספיים של השנים 2009-2010 היתה מערכת הבריאות הציבורית הבריטית, ה-NHS, בעודף של כשני מיליארד פאונד (12 מיליארד שקל); מאז, הידרדר מצבה הכספי של המערכת, ובימים אלה נמצא הארגון בגירעון שיא של כמיליארד פאונד (6 מיליארד שקל); על פי נתונים של גופי הפיקוח על ה-NHS, הגורם האחראי לגירעון השיא הוא הוצאות שכר בגין כוח אדם.

בשל מצוקת כוח אדם, בעיקר של רופאים ואחיות, נאלצות הנאמנויות (trusts) המפעילות את בתי החולים של ה-NHS להסתמך על חברות כוח אדם, הגובות סכומי עתק עבור אספקת רופאים למחלקות על מנת "לסתום חורים", מדי משמרת.

הפגנת רופאים זוטרים בבריטניה נגד הרפורמה המתוכננת (צילום: אילוסטרציה)

הפגנת רופאים זוטרים בבריטניה נגד הרפורמה המתוכננת (צילום: אילוסטרציה)

בשל מצוקת כוח אדם, ה-NHS פונה לחברות השמה; שכרו של רופא שעובד באמצעות חברת השמה כזו נע בין 500 ל-1,000 פאונד ברוטו למשמרת

שכרו של רופא שעובד באמצעות חברת השמה כזו נע בין 500 ל-1,000 פאונד ברוטו (בין 3,000 ל-6,000 ש"ח) למשמרת בת 10 שעות. כפועל יוצא, ובשל נוהג זה שהשתרש בממלכה, רופאים רבים מעדיפים לעבוד בשיטה זו (locum), מאשר במסגרת חוזה העסקה ישירות מול ה-NHS. השכר בחוזים שמעניק ה-NHS נמוך באופן משמעותי.

כעת, מנסה הממשלה הבריטית לפתור את המצוקה על ידי שינויים מבניים בתקנות ובשכר, ועל פי הרפורמה המוצעת כ-53,000 רופאים זוטרים (רופאים שאינם מומחים) יושפעו בעתיד הקרוב.

עיקר השינויים נוגע להגדרות שעות העבודה. בעוד שעד כה הוגדרו שעות עבודה "רגילות" כשעות שבין 7 בבוקר ל-7 בערב בימי שני עד שישי, ובהתאם לכך עבודה מעבר לשעות אלה זיכתה את הרופאים בפיצוי בגין עבודה בשעות "בלתי סוציאליות", כעת מבקש משרד הבריאות הבריטי להגדיר מחדש את שעות העבודה הרגילות. לפי הצעתו, שעות עבודה רגילות יורחבו לימים שני עד שבת, מהשעות 7 בבוקר ועד ל-10 בלילה.

זה אולי לא נשמע נורא, אבל המשמעות הכלכלית של המהלך הזה היא שהרופאים הזוטרים ישתכרו 30% פחות משכרם כיום. עבור רופאים רבים, מדובר בפגיעה קשה מנשוא ביכולת ההשתכרות, ובימים האחרונים החליט איגוד הרופאים הבריטי (BMA) להביא להצבעה את השאלה אם לנקוט בשביתת מחאה כוללת. ההצבעה מתוכננת להתקיים ב-5 בנובמבר.

על מנת להבין את הלך הרוח בקרב הרופאים הזוטרים, נסקרו 4,129 רופאים ונשאלו לתגובתם אם הרפורמה תאושר בממשלה. רק 28.6% ענו שימשיכו לעבוד ב-NHS, יתר 71.4% מהנסקרים ענו שיעברו למדינה זרה, יעברו לעבוד כ-Locum או יעזבו את המקצוע לחלוטין.

על פי נתון שפורסם ע"י ה-General Medical Council, במהלך שלושה ימים בסוף חודש ספטמבר 2015 התקבלו 1,644 בקשות לאישורים הנחוצים לעבודה בחו"ל, לעומת ממוצע של 20-25 בקשות ליום בלבד בימים עברו.

יש המזהירים שה-NHS עומד בפני אסון אם מספר כה רב של רופאים זוטרים ינטשו אותו, ואת המדינה.

ערכה וכתבה: ד"ר שירי אלפרט

נושאים קשורים:  חדשות,  בריטניה,  NHS,  שביתת רופאים,  שכר רופאים
תגובות

מעניין אם גם בבריטניה ישלול את זכויות היסוד של הרופאים הצעירים כמו חבריו בישראל ויבטל את חופש העיסוק שלהם - יכריח אותם לעבוד בשכר מופחת/יאסור עליהם לעזוב את המערכת הציבורית/יאסור עליהם לעזוב את המדינה.
בישראל השופטים כבר הוכיחו שזכויות יסוד הן לא משהו שמגיע לרופאים, ושחוקי היסוד אינם חלים על רופאים. רק חובות.

אנונימי/ת
10.01.2016, 13:26

"כמו חבריו בישראל ויבטל את חופש העיסוק שלהם - יכריח אותם לעבוד בשכר מופחת/יאסור עליהם לעזוב את המערכת הציבורית/יאסור עליהם לעזוב את המדינה"
האמנם פרט, נמק.
עד כמה שאני זוכר אף אחד לא אוסר על רופא לעזוב את המערכת הציבורית, אף אחד לא מונע יציאה מהארץ - כך שגיבוב הנתונים הלא נכונים גורם למחשבה שאולי מישהו שכתב את הנ"ל עובד בארץ אחרת. הרופאים הצעירים בישראל עובדים בתנאים המונעים למידה באופן שולייתי. כל הזמן בחופש או חופש אחרי תורנות או לקראת בחינה או לקראת - כל דבר אחר. הרופאים הצעירים לא מסוגלים לעמוד במכסות הפעילות לצורך קבלת
ניסיון הולם תוך חשיפה לרופא ותיק.
פרט לכך שמשכרות הרופא המתמחה כיום היא במושגים ראליים פי 3 מהשכר שהיה לפני 10 שנים

30.10.2015, 07:50

אני רואה שגם בבריטניה קיימת התופעה של חברות כח אדם, וגם שם הנזק שהן גורמות הוא רב.