חדשות

מחקר בריטי: מספר שומות על זרוע ימין מהווה אינדיקציה לסיכון למלנומה

חוקרים מצאו, כי ספירה זו מדויקת כמו ספירה של כלל השומות על העור בכל הגוף, מבחינת הערכת הסיכון; הסיכון גדל ככל שמספר השומות גדול יותר

מיקרוגרף של תאי מלנומה (אילוסטרציה)

מעל 11 שומות על זרוע ימין הן אינדיקציה לסיכון גבוה מהרגיל להופעת סרטן עור, מלנומה, ומדד זה מדויק ממש כמו ספירת כלל השומות על כל הגוף; כך נטען במחקר חדש שביצע צוות רופאים וחוקרים מה"קינג'ס קולג'" בלונדון ושפורסם השבוע ב-British Journal of Dermatology.

החוקרים ציינו, כי מעל 100 שומות על כל הגוף מהווה אינדיקציה של סיכון גבוה פי חמישה להופעת המחלה, לעומת הסיכון הכללי באוכלוסייה.

המחקר הקיף 3,000 תאומות ונמשך 8 שנים. לאחר שנאספו הממצאים מהשלב הזה, הם נבחנו מול כ-400 גברים ונשים עם מלנומה. המחקר לקח בחשבון את סוגי העור השונים של הנבדקים וכן את מניין הנמשים והשומות.

המחקר העלה, כי כאשר אצל אשה נמנו יותר מ-7 שומות על זרוע ימין, הסיכון שלה למלנומה היה גדול פי 9 מהרגיל

תוצאות המחקר, ציינו עורכיו, יעזרו לרופאי-משפחה, שמהווים במקרים רבים את ה"תחנה ראשונה" של המטופל, לזהות אם הוא מצוי בסיכון ולהעריך את מידת החומרה, לפני שישלח לרופא-מומחה לקבלת הטיפול.

במחקר עלה עוד, כי כאשר אצל אשה נמנו יותר מ-7 שומות על זרוע ימין, הסיכון שלה למלנומה היה גדול פי 9 מהרגיל. שיעור זה שווה להערכה לגבי 50 שומות שנספרו על כל הגוף. כאשר נמנו מעל 11 שומות על הזרוע – הסיכון היה זהה למדד זה לגבי יותר מ-100 שומות שנספרו על כל הגוף.

המחברת הראשית של דו"ח המחקר, ד"ר סימון ריברו מהמחלקה למחקרים על תאומים ואפידמיולוגיה גנטית הדגישה, כי לממצאים השלכות מובהקות על הטיפול שיינתן במסגרת רפואה ראשונית. ספירת שומות על זרוע אחת הרבה יותר מהירה, קלה לביצוע ונגישה, לעומת ספירת כלל השומות על כל הגוף.

עם זאת, ד"ר קלייר נייט מהמכון הבריטי לחקר הסרטן, אמרה כי אין ספק שתוצאות המחקר מאוד מועילות, אבל שיש לקחת בחשבון שרק פחות מ-50% מכלל מקרי המלנומה הם תוצאה של התפתחות משומה קיימת. על הרופאים להדגיש באזני כל מטופל, כי מה שיש לשים לב אליו הוא שינוי בגודל, בצורה, בצבע וגם בתחושת המישוש של השומה הרגילה – ואז להגיע לרופא כדי להיות מופנה למומחה.

נושאים קשורים:  חדשות,  מלנומה,  סרטן עור,  שומות,  נמשים,  בדיקת סקר,  שמש
תגובות
23.10.2015, 19:24

בבריטניה זרוע ימין חשופה לשמש הרבה יותר בגלל נהיגה. לא בטוח שבמדינות מחוץ לבריטניה המשמעות היא דומה.