חדשות

תביעה בארה"ב: רופאים התעשרו מביצוע ניתוחים מיותרים בתושבי עיירה קטנה

לפי תחקיר ב"ניו יורק טיימס", שלושה קרדיולוגים שפעלו במשך עשורים בעיירה הקטנה מונסטר באינדיאנה, גרפו מיליונים כתוצאה מביצוע פרוצדורות מיותרות בתושבים

עיירה קטנה באינדיאנה (צילום: אילוסטרציה)

כ-300 מתושביה של עיר קטנה בארה"ב - מונסטר שבמדינת אינדיאנה - הגישו תביעה נגד קרדיולוג ושני רופאים ממרפאה מקומית, בטענה כי במשך שנים ביצעו הרופאים בתושבי העיירה פרוצדורות ניתוחיות שכלל לא היו הכרחיות, במטרה להתעשר ולגורף רווחים. על הפרשה דיווח העיתון "ניו יורק טיימס" בכתבת תחקיר שפורסמה בסוף השבוע.

הקרדיולוג המואשם בפרוצדורות לא הכרחיות, שבוצעו לפי התביעה בניגוד להנחיות של איגוד הקרדיולוגים האמריקאי, הוא ד"ר ארוינד גנדי. הוא עבד בעיר הקטנה, מרחק כמה עשרות ק"מ משיקגו, מאז 1981, ובמשך שנים רבות זכה למוניטין והמטופלים נתנו בו את אמונם המלא.

קרדיולוג שבחן את פרטי המקרים שנכללים בכתב התביעה, אמר כי מתוך 15 מטופלים של ד"ר גנדי, 11 כלל לא היו זקוקים לפרוצדורות הפולשניות שביצע

אחת מ-293 מתושבי העיר שהגישו את התביעה, דברה דוידסון, סיפרה כי היא מטופלת של ד"ר גנדי מאז שהייתה בת 27, ועל פני שלושה עשורים, עקב אי סדירות בקצב הלב. לפני 4 שנים החליט הרופא כי עליה לעבור ניתוח לב פתוח במהלכו הוא השתיל 3 תומכנים (סטנטים). המטופלת לא שאלה אם הפרוצדורה אכן נדרשת עקב מצבה – כיוון שנתנה את אמונה ברופא. שנה לאחר מכן המליץ ד"ר גנדי על השתלת קוצב לב, אך במקום זאת השתיל מוניטור תת-עורי, ולאחר מכן הסביר כי המטופלת "עמידה לקוצב לב".

העיתון דיווח, כי בשנים האחרונות רשויות שונות בארה"ב, התמקדו בעבודת קרדיולוגים, משום שעלה חשד שהם מבצעים פרוצדורות ניתוחיות שכלל אינן נדרשות למטופליהם, וחורגות מהקווים המנחים שקובעים באיזה מצב יש לבצע הליך פולשני כזה או אחר במטופל חולה לב. עם זאת, הודגש בדיווח כי אין נכון לעכשיו אינדיקציה כי שיעור הקרדיולוגים שמבצעים הליכים לא-נחוצים מבחינה רפואית גבוה באופן חריג לעומת אורתופדים, למשל.

מה שעורר תמיהה רבה היתה העובדה שיחסית לגודל האוכלוסייה, הרופאים המקומיים ביצעו בה השתלות קוצבי לב רבים בשנים 2012-2010. למעשה, בחישוב ארצי, העיירה ניצבת בעשיריה הראשונה של מושתלי קוצבי לב.

כמו כן, נעשו בה מספר רב יותר של צנתורים וניתוחים בעורקים הכליליים (אנגיופלסטיקה קורונרית), בהשוואה לעיירת אחרות.

הרופא העומד במרכז הפרשה השתמש בכספים לעסקי נדל"ן, לרבות לרכישת דירות פאר בשיקגו, לרכישת מסעדה וגם לרכישת מכונית פורשה

לפי התביעה, רופא אחד מבין הנתבעים ביצע בחמש השנים האחרונות 24 פרוצדורות כירורגיות בוורידי הרגליים, שאחר כך התברר כי המטופלים כלל לא נזקקו להם, וכי ניתן היה לטפל במצבם באמצעות תרופות. ההנחיות קובעות כי השתלת תומכנים מהסוג שביצע הרופא נדרשת רק כאשר כלי הדם חסום ב-70% ומעלה.

בכתבת התחקיר נמסר, כי הרופא העומד במרכזה של הפרשה השתמש בכספים שקיבל בעד הפרוצדורות הניתוחיות לעסקי נדל"ן, לרבות לרכישת דירות פאר בשיקגו, לרכישת מסעדה וגם לרכישת מכונית-פאר ("פורשה") מנקרת עיניים, שעמה התהדר בנהיגה ברחובות העיר. היא נשאה לוחית זיהוי ועליה צמד המלים Tick Doc.

כאשר מטופל הביע תמיהה על הליך שהרופא קבע שיש לבצע, לפי הדיווח, הוא נהג לחזור על המנטרה שלו: "אני הצלתי את חייך!".

יחד עם שני עמיתיו, שנגדם הוגש כתב התביעה, הם הרוויחו 5 מיליון דולר ב-2012 מפעילויות אלו רק במבוטחי שירות הבריאות הציבורי "מדיקאייד", וזאת בנוסף למטופלים המבוטחים בביטוחים פרטיים, שלגביהם לא נמסרו פרטים.

השלושה הם בין בעלי השכר הגבוה ביותר בתחום הרפואה בארה"ב, שהוא עניין תמוה כשמדובר ברופאים המספקים שירותים בקהילה קטנה.

ד"ר סקוט קאופמן, רופא לב אחר במדינת אילינוי, שבחן את פרטי המקרים שנכללים בכתב התביעה, אמר לעיתון, כי מצא שמתוך 15 מטופלים של ד"ר גנדי, 11 כלל לא היו זקוקים לפרוצדורות הפולשניות שביצע בהם.

מערך בתי החולים במדינת קנטאקי, מסר ה"ניו יורק טיימס", נאלץ לפצות בשנה שעברה כמה עשרות מטופלים בסכום מצטבר של כ-41 מיליון דולר על הליכים לא נדרשים – בהסדר שנעשה מחוץ לבית המשפט ובתנאי שלא יידרש להודות בהתנהלות לא ראויה.

לכתבה המלאה לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  רפואה פרטית,  ארה"ב,  רשלנות רפואית,  "מדיקייד",  ניו יורק טיימס
תגובות
21.10.2015, 13:15

גם בארץ ישנם רופאים מסוג זה