דיכאון

חוקרים בטייוואן: קיים קשר דו-כיווני בין הסיכון לפיברומיאלגיה לבין דיכאון

חוקרים בטייוואן חישבו, כי פיברומיאלגיה מגבירה פי 7.5 את הסיכון לדיכאון, ודיכאון מגביר פי 6 את הסיכון לפיברומיאלגיה

דיכאון (צילום: אילוסטרציה)

מספר מחקרי-חתך דיווחו כי דיכאון הוא תחלואת לוואי נפוצה של פיברומיאלגיה. עם זאת, עד עתה לא נבדק לעומק הסיכוי לקשר טמפורלי דו-כיווני בין שתי מחלות אלו.

חיפוש במאגר המידע הלאומי של ביטוחי הבריאות בטייוואן העלה 25,969 מבוטחים עם פיברומיאלגיה וללא הפרעה נפשית כלשהיא, ו-17,142 מבוטחים עם דיכאון וללא פיברומיאלגיה, אשר אובחנו בשנים 2000-2008. לכל מבוטח בוצעה התאמה לפי גיל ומין, ובוצעה השוואה בין המטופלים לבין קבוצות ביקורת.

מבוטחים עם דיכאון שפיתחו פיברומיאלגיה ומבוטחים עם פיברומיאלגיה שפיתחו דיכאון אותרו במהלך תקופת המעקב, שנמשכה עד סוף שנת 2011. בוצע ניתוח רגרסיה על שם קוקס עם התאמה לנתונים דמוגרפים ותחלואות לוואי.

ניתוח הרגרסיה חשף, כי מטופלים הסובלים מפיברומיאלגיה היו בסיכון מוגבר לפתח דיכאון (יחס סיכון, HR: 7.46), וכי מטופלים הסובלים מדיכאון היו בסיכון מוגבר לפתח פיברומיאלגיה (HR 6.28).

תוצאות אלו מעידות על קשר טמפורלי דו-כיווני בין פיברומיאלגיה ודיכאון, כאשר כל מחלה שמתפרצת קודם מגבירה את הסיכון למחלה השנייה.

החוקרים ממליצים על ביצוע מחקרים נוספים, על מנת להבין את המנגנון המחבר בין פיברומיאלגיה ודיכאון וכדי לבחון אם טיפול מיידי בדיכאון או בפיברומיאלגיה עשויים להפחית את הסיכון למחלה השנייה בהמשך החיים.

מקור:
Meng-Han Chang, Ju-Wei Hsu, Kai-Lin Huang, Tung-Ping Su, Ya-Mei Bai, Cheng-Ta Li, Albert C. Yang, Wen-Han Chang, Tzeng-Ji Chen, Shih-Jen Tsai, Mu-Hong Chen; Bidirectional Association Between Depression and Fibromyalgia Syndrome: A Nationwide Longitudinal Study; Journal of Pain Medicine, September 2015Volume 16, Issue 9, Pages 895–902

נושאים קשורים:  דיכאון,  פיברומיאלגיה,  קשר דו-כיווני,  מחקרים
תגובות