דעות

הביורוקרטיה במערכת הבריאות היא מחלה מסכנת חיים

לעתים, גם כשהטיפול מתוקצב, וגם כשיש לך הזכות לקבל את המימון, מה שהורג את המטופל היא הביורוקרטיה המייאשת והטרטורים המיותרים

מערכת הבריאות תקבע במקרים רבים כי קשיש נפטר מזקנה, או שמותו נובע מהתקדמות וסיבוכי מחלה. בפועל יכול להיות שהקשיש הוא קורבן של מחלה כרונית שכלל אינה קשורה למצבו הרפואי, הגופני או הנפשי; מחלה שפוגעת אנושות וללא אבחנה בקשישים, בעולים חדשים, בחולים כרונים, בילדים או בסתם אנשים מנומסים.

זוהי מחלה שקורבנותיה אינם נספרים או נכללים בסטטיסטיקה, מחלה שחרף היותה מגפה קטלנית, הקורבנות נותרים שקופים. ואולם נדמה כי הגיע העת לומר בקול רם וברור: הביורוקרטיה במערכת הבריאות היא מחלה כרונית מסכנת חיים.

אין אי־מייל - אפשר לשלוח רק בפקס; בהפניה שקיבלת אין קודים; תקבע תור ושהרופא בקהילה ימיר לך את המרשמים; מבחינתנו, זה לא חשוב שרופא מומחה הפנה אותך - רופא שלנו חייב לבדוק אותך; זה לא משנה שעכשיו עשית את הבדיקות - אצלנו אתה צריך לעשות את כל הבדיקות מחדש.

ראוי למשל, כי במעמד השחרור יפגוש המטופל נציג של קופת החולים ויקבל ערכה הכוללת את כל הטפסים, הבדיקות, ההוראות וההנחיות להמשך הטיפול

לעתים, גם כשהטיפול מתוקצב, וגם כשיש לך הזכות לקבל את המימון, מה שהורג את המטופל היא הביורוקרטיה המייאשת והטרטורים המיותרים.

כשזה המצב, אם אתם לא צעירים, חדורי מוטיבציה, בקיאים בטכנולוגיה - הישנה וגם העכשווית - ועם הרבה סבלנות וזמן עודף, סביר שבשלב זה או אחר תהיו הקורבן הבא של הביורוקרטיה במערכת הבריאות.

זוהי ביורוקרטיה ארכאית ומסואבת שחווים המטופלים במלוא עוצמתה, בעיקר בנקודות הממשק שבין מוסדות הבריאות - במעבר בין קופת החולים לבית החולים, במעבר בין בית חולים אחד לאחר ועוד.

ואולם, מפתיעה ומתסכלת לא פחות היא העובדה שלא אחת את אותו חוסר תקשורת ואותם חסמים ביורוקרטיים שמאפיינים את המעבר בין המוסדות, ניתן למצוא גם במעברים בתוך המוסדות עצמם, לעתים עד שנדמה כי מחלקות בית החולים, מרפאות החוץ, המכונים והמעבדות פועלים כמעין יחידות אוטונומיות שאינן מכירות בפעולות שנעשו באותו המוסד עצמו - רק קומה אחת מעל.

היעדר תקשורת וביורוקרטיה מסורבלת מובילים לחוסר יעילות מבחינה רפואית־מקצועית, וגם חוסר יעילות מבחינה כלכלית (למשל אשפוזים חוזרים). מדובר בחוסר יעילות שמעבר למונחים של בזבוז זמן לצד בזבוז משאבים יקרים, גם גובה חיי אדם.

למערכת הבריאות צריך להיות אינטרס מובהק לנטרל ולפשט את ההליכים הביורוקרטיים, בוודאי אלה שבעבור אוכלוסיות מסוימות מהווים חסם מפני קבלת טיפולים רפואיים. נדרשים הליכים שיקלו, יעודדו ויתמכו במעברים בין מוסדות הבריאות ויובילו לשמירה על רצף טיפולי תקין.

לאור זאת, ראוי כי במערכת הבריאות יינקטו כמה צעדים, שחלקם פשוטים ואפילו זולים (שלא לומר חסכוניים), וחלקם מורכבים יותר. צעדים אלה עשויים להתברר בעתיד כלא פחות ממצילי חיים.

ראוי שתקשורת באי־מייל תיכנס כאמצעי בסיסי לקביעת תורים או העברת מסמכים בכל מוסדות הבריאות, בדגש על בתי החולים הממשלתיים

כך, למשל, בכל בית חולים, ובהתבסס על התשתית הקיימת לפיה כל קופת חולים מחזיקה נציגות, ראוי כי במעמד השחרור יפגוש המטופל נציג של קופת החולים ויקבל ממנו ערכה למשתחרר, שכוללת את כל הטפסים, הבדיקות, ההוראות וההנחיות להמשך הטיפול בקהילה. בפגישה יבחן הנציג את צרכיו של המטופל ושמקורם במעבר מהמסגרת האשפוזית לטיפול בחיק הקהילה.

לעתים די בכך שהנציג יסייע למטופל לקבוע תור להמשך טיפול או בקרה אצל הרופא בקהילה כדי למנוע הידרדרות במצב הרפואי או אשפוז חוזר, בעיקר בקרב קשישים.

בנוסף, ראוי שתקשורת באי־מייל תיכנס כאמצעי בסיסי לקביעת תורים או העברת מסמכים בכל מוסדות הבריאות, בדגש על בתי החולים הממשלתיים. לבסוף, מחובתה של כל הנהלת מוסד רפואי למנוע ביורוקרטיה פנימית שתוצאתה כפילות מיותרת של בדיקות ופרוצדורות רפואיות.

נושאים קשורים:  דעות,  ביורוקרטיה,  שחרור מאשפוז,  טיפול בקהילה,  מערכת הבריאות,  רפואה מקוונת
תגובות
 
15.10.2015, 20:11

המאמר מעביר באופן ברור את המסר העצוב.
אין כל ערך לרפואה מתקדמת טכנולוגית ואיכותית
אם הביורוקרטיה חוסמת את הגישה אליה ממירב החולים.

אנונימי/ת
24.10.2015, 11:36

מאמר צודק המצביע על בעיה מערכתית חמורה.
יש, בהקשר זה, לטפל גם באטימות וברשעות של נציגי הביטוח הלאומי ביחסם לבקשות מתן עזרה סיעודית לקשישים....
הם נוקטים בשיטת "כל המתיש יותר מבורך", דבר שממאיס את החיים עם אנשים נזקקים.